Glimfeather

Trådstartare
Jag har börjat cykla med min hund. Vi cyklar oftast en runda som är ca 1,5 mil och består av asfalt och grusväg. På asfalten springer han på gräs- eller gruskanten. Tänkte dock börja utöka rundan lite, men då blir en del av rundan inne i samhället och där finns inga mjukare kanter som hunden kan springa på. Hur är det med cykling på asfalt egentligen? Det handlar nog inte om mer än 2-3 km där det inte finns någon bra kant att springa på, och jag cyklar ju inte varje dag, men ändå :)

Sv: Cykling

Det kan snabbt ge oerhört fula brännblåsor i trampdynorna. Jag skulle sätta på sockar på de sträckor som hunden måste gå på asfalten.

Bra tips! Jag ska kolla efter sockor :) han är iofs van att promenera på asfalt, men det blir ju ett högre tempo med cykel såklart. Är det främst tassarna man ska ha koll på? Hur är det med leder?

Även jag säger Håll ordentlig koll på tassarna, jag hat sett hundar som tappat trampdynorna efter att ha sprungit på asfalt (har själv "tappat" trampdynorna efter att promenerat 5km barfota på asfalt, sjukt jäkla ont). Hur det är med lederna vet ja tyvärr inte.

Stumt underlag kan ge skador om man håller högt tempo, men i lugnare tempo borde inte kortare sträckor vara nån fara.

Det kan snabbt ge oerhört fula brännblåsor i trampdynorna. Jag skulle sätta på sockar på de sträckor som hunden måste gå på asfalten.

Och är man Migo så knypplar man ihop dem själv! :D

Själv har jag, mycket för hundens skull, valt att cykla MTB rakt ut i skogen. Har fördelen med många fina skogsvägar/stigar som är cykelbara. Det kräver i och för sig att du kan ha hunden lös. Men tempo och underlag blir ofta väldigt hundvänligt.

Mtb är inget alternativ här tyvärr. Jag bor på en ö så här är väldigt bergigt (och då menar jag inte en bergknalle här och var, utan man får klättra rakt upp, balansera ö er stenrösen och försöka klura sig över raviner) och skogarna som finns är dessutom mer som skogsdungar så det hade inte blivit mycket cykling om jag hade hållt mig där ;) Men cykelbanan har en fin gräskant där min hund vill hålla sig, och grusvägen är ju också fin :)

Vad roligt att du ställer frågan, jag har funderat på exakt samma sak själv. Vi har inga grusvägar i närheten utan då måste jag ta bilen till skogen först och eftersom vi inte har någon cykelhållare till bilen fungerar inte det. Jag skulle vilja cykla med henne för att bygga muskler men jag har undvikit det på grund av asfalten. Min hund springer helst inte alls i gräskanten utan vill hålla sig på asfalten.

Nu har inte jag cyklat på över ett år eftersom min cykel har punktering men jag cyklar bara på grus och asfalt här. Visst att det finns gräskant men där vill inte gärna min hund hålla sig hela tiden.
Man får ju anpassa tempot.

Ila har fått skavsår på trampdynorna någon enstaka gång när husse har cyklat med henne. Han har då inte haft vett att hålla nere tempot :banghead:

Jag är ingen snabbcyklare så nåt direkt tempo håller jag inte :(plus att det av någon outgrundlig anledning alltid blåser motvind här) p Vi håller ett måttligt till friskt travtempo förutom på grusvägen där han får springa lös och själv välja tempo. Så om jag tar det extra lugnt där det bara är asfalt så borde det ju inte vara några problem, särskilt som han är van vid asfaltspromenader sedan tidigare? :)

Ja jag hade inte oroat mig överdrivet iallafall. Du kan ju kolla tassarna efter varje cykeltur så du märker om de blir slitna eller skadade.

Vill du vara försiktig är väl skor en bra idé men jag har aldrig lyckats få några att sitta kvar när hunden håller högre tempo än skritt eller långsam trav.

Ja, jag försöker hålla koll på tassarna efter varje tur. Han får ändå stretching så det är ju lätt gjort samtidigt :)

Samma här med skor. Har ett par från ruffwear som sitter kvar på, men de har en så dum knäppning att min förra hund fick skavsår på sporrarna. Men sockor som migo skrev kanske kan funka, man kanske kan hitta någon med förstärkt sula :)

Jag cyklade i många år med schäfrar, mestadels grusväg men en o annan kilometer på asfalt - helt utan problem. Vet dock dom som cyklade mil på landsväg. Man får väl kolla och se OM det blir ömt.
Och ingen hund är ju betjänt av att springa som en galning bredvid en cykel. Lugn fin trav är det som gäller. Så om man själv vill träna med mer fart så ska man nog ta en egen runda.

Jag cyklar för hundens skull, inte för min motion så jag cyklar i väldigt lugn takt så det är det ingen fara med :) Tog den längre rundan idag och inga ömma tassar, dock en nöjd hund som fick svalka av sig med en simtur på mitten :)

10012757_10151952315032343_1996040579_o.jpg

1909359_10151952315037343_1928311938_o.jpg

Beror det inte lite på hur trampdynorna ser ut från början? Har de väldigt mjuka och "oförstörda" trampdynor och man sen ger sig ut och cyklar asfalt varje dag, så kan det säkert bli problem, men är de vana att röra sig på olika underlag tror jag inte det behöver vara nån fara.

Cyklade en mil om dan på Gotlandssemester med en annan hund jag hade, inga problem alls. Lite massage på benmusklerna på kvällen satt fint förstås. Genom rondeller och rätt in i vimlet i Visby på Medeltidsveckan och han var som en skugga bredvid cykeln, fina vovven min. *saknar* :love:

Jag har cyklat på alla möjliga och omöjliga underlag med mina hundar och ALDRIG fått minsta lilla skav på trampdynorna. Men samtliga hundar har haft svarta trampdynor, kanske är vita känsligare? Jag undviker asfalt om det går främst för att det är så stumt att springa på, alltså att det skulle vara slitsamt för lederna.

Eh, det beror ju i allra högsta grad på vad som är målet med cyklandet. Ibland kör vi 6 km maxtempo, ibland 1 1/2 mil trav, ibland intervaller och ibland med tung dragbelastning. Varför skulle inte hundar må bra av olika typer av träning?

Vem har sagt att man inte kan träna olika?
Men att springa bredvid en cykel i "idiottempo" är ingen mening med - jag ser framför mig räcercyklist som far fram med en hund galopperande förtvivlat för att hänga på.

Luff skrev:
Vem har sagt att man inte kan träna olika?
Men att springa bredvid en cykel i "idiottempo" är ingen mening med

Och ingen hund är ju betjänt av att springa som en galning bredvid en cykel. Lugn fin trav är det som gäller. Så om man själv vill träna med mer fart så ska man nog ta en egen runda.

Du har sagt att all cykelträning ska göras i lugnt travtempo. Ett för mig ganska tydligt sätt att säga att man tex inte ska träna högtempoträning, intervaller eller så.

Hur man skulle göra för att träna inför tex dragtävling om man bara fick trava hunden, det fattar inte jag.

När jag kör mina hundar i fyrspann med cykel så snittar vi på över 25 km/h när vi kör knappa milen. Då varierar farten mellan 17-35 km/h. Det är verkligen inte travtempo. Ibland kör vi snabbare, ibland långsammare. Ingen av dem är nämnvärt påverkad av 9 km i 25 km/h. Då drar hundarna med sträckt lina hela tiden, trampar gör jag bara i uppförsbackar. Även när jag bara kör en hund.

Jo jag skrev lugn - som i inte slängtrav. Äh hur ska jag förklara.
En "stressad" ridtravare kan ju säkert hålla ett lika högt tempo i slängtrav som om den körts i träning hade gått i ett lugnt men snabbt tempo. Men slängtraven är inte bra för hästen - fast det går lika fort.

Jag ser framför mig att dina hundar hela tiden går i ett samlat kontrollerat tempo, alltid med "kontakt" - inte att dom "hetsas" att spring allt vad dom har.
Även om det går fort fort.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 775
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 016
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 774
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 966
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar