Börja med spår

Sv: Börja med spår

Jag tränar mina hundar i både person- och viltspår, det går jättebra. Har aldrig varit med om att de har haft problem med att veta vad de ska göra eller liknande.

BPH är en ny sorts mentalbeskrivning av hundar som man började med för ett par år sedan.

Hur hittar man var man kan göra bph? :o

Hittade en sida som beskrev moment osv men inte var det kan göras.

Edit: Hittade :D

Det går nog utmärkt att köra båda, men personligen har jag valt att fokusera på personspår först eftersom det ställer högre krav på noggrannhet än vad viltspåret gör.

Nu vet jag ju inte hur insatt du är i bruksgrenen spår, men om du vill tävla så tillkommer ju även:

• Lydnadsdel
  • Platsliggning (med skott i alla utom appellklassen)
  • Budföring i de två första klasserna, skott i den andra klassen (lägreklass)
  • Uppletande i de två högre klasserna

Så det är ju inte "bara" spårdelen man ska ha ifall man vill tävla bruksspåret :). Men det kanske du redan har koll på.

Det går nog utmärkt att köra båda, men personligen har jag valt att fokusera på personspår först eftersom det ställer högre krav på noggrannhet än vad viltspåret gör.

Av samma anledning säger jag; börja med hårda spår (spår på asfalt, grus och/eller betong)
Bemästrar hunden 100m hårt spår, utan att lämna kärnan mer än två-tre dm, så har du en supergrund för kommande spårarbete.

Av samma anledning säger jag; börja med hårda spår (spår på asfalt, grus och/eller betong)
Bemästrar hunden 100m hårt spår, utan att lämna kärnan mer än två-tre dm, så har du en supergrund för kommande spårarbete.

Bra poäng! Det ska jag helt klart göra med nästa hund.
Eller överlag lägga en bra spårgrund så jag slipper lägga flera år på att försöka lära hunden att spåra vettigt efter att den först lärt sig fel :D

Innebär det att den ska spåra 100 m på något av dessa underlag utan att vika av mer än 2-3dm från spåret? :)

Precis. Man vill ha en väldigt spårnoga hund vilket innebär att hunden inte släpper spårkärnan med nosen. Helst vill du ha en hund som går som klistrad med nosen i dina fotsteg.

Hårda spår blir väldigt "smala" för hunden, det blir inte så himla mycket vittring och då krävs det att hunden verkligen jobbar i kärnan och inte fladdrar utanför.

Precis. Man vill ha en väldigt spårnoga hund vilket innebär att hunden inte släpper spårkärnan med nosen. Helst vill du ha en hund som går som klistrad med nosen i dina fotsteg.

Hårda spår blir väldigt "smala" för hunden, det blir inte så himla mycket vittring och då krävs det att hunden verkligen jobbar i kärnan och inte fladdrar utanför.

Exakt!
Dessutom kommer man igång snabbt, då du börjar med att lägga spåret framför hunden, hämtar direkt och gör påsläpp. Så jag "lunch-spårar" och lägger minst ett hårt spår på min lunchrast.

Njae, det beror ju på. Jag kör massa hårda spår men fick lära mig att under utbildningen alltid låta spåret ligga minst 35-40 min, för att säkerställa att hunden går på individdoft, inte gummi från skorna osv (olika flyktiga partiklar hinner sväva iväg men persondoften stannar längre).

Håller annars med om att hårda spår är kanonkul. Idag spårade Boss 700 meter genom city, under rusningstid. En timme gammalt spår med fem föremål (½ cm2 stora gummiflisor). Makalösa hundar!

Vilken utbildning? (Jag vill också gå utbildning) Både på förläsningen (SWDI) och i boken står/sa de att man i början skulle låta hunden se på när du la spåret, sen hämta och gå direkt. Jag kör med sån "sock-vatten" som Lars skriver om. Då syns ju spåret exakt.

Sen fattar jag att det händer grejer i spåret om det får ligga en stund, men då är min plan att lägga på fikarasten och gå på lunchen.

Min lillkille älskar att spåra; han har spårat allt och alla sen han var bebisvalp. Jag går en vanlig promenad med gammelvovven först, på ett par km sådär. Ingen som helst hänsyn till väder och vind eller underlag; det blir både asfalt och grus och gräs, genom vattenpölar och över stenmurar och hur som helst. Vi svänger och tvärvänder och korsar spår och hejhopp. Sen går vi hem och fikar lite. Efter nån halvtimme tar jag ut lilleplutt i sele och lina och så bär det iväg. Halvtimmespromenaden kopieras och reduceras till en tiominuters joggingrunda.

Gammelvovven fick en stund själv med matte, all uppmärksamhet och en skön promenad. Lillplutt fick ensamhetsträning och sen sitt älskade spårjobb. Alla nöjda och belåtna; enkelt och bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 617
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 531
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 451
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka