Börja med spår

Lycanthrope

Trådstartare
Har börjat smått att spåra med dalmatinen och hennes nos är helt otrolig.
Vi tänkte satsa lite mer på det här men har inte ekonomin just nu för att åka till kurser.

Vilken bok skulle ni rekommendera för att lära sig mer och göra övningar såhär i början?

Förhoppningsvis kan vi hitta någon kurs i sommar och framåt.

Sv: Börja med spår

Man måste inte gå någon kurs. Vi är helt självlärda i spåret och det har gått bra, det gäller bara att hitta lite vettigt att läsa och sen får man prova sig fram lite.

Kör ni vilt eller personspår?

Oavsett så gäller det ju att göra det lätt i början. Rakt fram 50-100m och sen ett trevligt slut. Kör man personspår så kan man låta någon (som hunden tycker om) gå spåret och sen gömma sig på slutet, brukar vara VÄLDIGT kul för hunden.

Hittills har vi bara kört lite kortare spår med några droppar blod/kycklingsaft och lite mat på slutet.

Tänkte prova personspår i helgen när sambon är hemma.

Du behöver inte droppa något i spåret. Visst kan man göra det i början för att få upp intresse men det gäller att snabbt ta bort det så hunden verkligen spårar en person och inte blod/mat.

Planerar man inte att utbilda hunden i eftersök eller ta viltspårschampionat så ser iaf jag ingen anledning att träna viltspår, det är bara mycket bökigare än personspår.

Boken "Nosarbete" är bra och brukar finnas att låna på bibliotek och har även läst en bok som hette något i stil med "alla hundar kan/vill spåra" som var lättläst och informativ även den finns nog på många bibliotek.

På den här sidan har jag hittat mycket användbar information:

http://www.aktivhund.se/hund-artiklar/spara-med-din-hund.asp?menuindex=9

Nja.

Det finns viltspår och personspår.

Viltspår tävlar man inte i utan gör "prov". Personspår kan man tävla i(men är nog från början också en sorts prov) och då kallas det bruksspår och då gör man även ett lydnadsprogram.

I viltspår så simulerar man att hunden spårar ett skadat vilt genom att släpa en klöv i spåret och droppa blod. I personspår så spårar hunden en människa (som går helt vanligt) och markerar föremål som denne har tappat.

Vare sig man vill tävla eller inte så är spår en oslagbar aktivering för hundar. De får arbeta med nosen och hjärnan och verkligen koncentrera sig, de brukar vara väldigt nöjda efteråt.

Senast ändrad:

Skillnaden vet jag :)

Det hade ju varit roligt att tävla. Vet inte om det finns så mycket sådant här uppe i norra norrland.

Ok, missförstod din fråga.

Sen finns det ju IPO-spår också men det kan inte jag mycket om, men det är en typ av personspår det också.

Det finns säkert tävlingar i norra Norrland också även om man kanske får åka en bit. Ni lär ju ha gott om plats att lägga spår iaf :D

Jag tycker att Marita Carlssons böcker om viltspår är bra :) Hon lägger dessutom upp skisser på spårexempel som jag har haft jättenytta av när jag introducerade min för t ex bloduppehåll i vinkel osv.

Det finns en för "nybörjare" och anlagsklass, och den andra boken berör öppen klass och riktiga eftersök med skottplatsundersökning osv :)

Nosarbete av Maria Brandel är bra.

Vill du tävla i spår så måste du göra MH innan. Så klart det finns spårtävlingar längre upp i landet också, men det krävs nog att man vill åka lite. På brukstävlingar kan man ju lottas bort pga att anmälningar är fler än spåren.

Vill du tävla i spår så måste du göra MH innan. Så klart det finns spårtävlingar längre upp i landet också, men det krävs nog att man vill åka lite. På brukstävlingar kan man ju lottas bort pga att anmälningar är fler än spåren.

Krav på MH för att få tävla gäller väl bara bruksraserna?

Vad har du för mål med spårandet?
Jag tänker att det går utmärkt att prova sig fram på egen hand, kanske också efter hjälp från böcker osv. Men om man har ambitioner om att lyckas på tävling är det inte helt fel med en kurs så man kan få en bra introduktion till vad som krävs och hur just din individ fungerar under inlärningen :)

Kolla med din brukshundsklubb om de ska ha någon spårkurs i vår!
(Eller kolla med någon jägare/viltspårsdomare el dyl om det är viltspår du är intresserad av)

Krav på MH för att få tävla gäller väl bara bruksraserna?

Nej det gäller väl alla raser..?

För bruksraser krävs MH för att få tävla bruks, för raser som inte ligger under SBK så behövs ett BPH alt ett MH :)

För bruksraser krävs MH för att få tävla bruks, för raser som inte ligger under SBK så behövs ett BPH alt ett MH :)

Ja så var det ju! Det kanske var den ändringen du tänkte på Sparkling?
Att även BPH är ok för icke-bruksraser?

Jag ville ha det till att reglerna ändrades för några år sedan (alltså innan BPH fanns) så att kravet på MH endast omfattade bruksraser och övriga raser inte hade några sådana krav alls för att få tävla bruks. Men uppenbarligen är mitt minne inte speciellt tillförlitligt :D

Vad har du för mål med spårandet?
Jag tänker att det går utmärkt att prova sig fram på egen hand, kanske också efter hjälp från böcker osv. Men om man har ambitioner om att lyckas på tävling är det inte helt fel med en kurs så man kan få en bra introduktion till vad som krävs och hur just din individ fungerar under inlärningen :)

Kolla med din brukshundsklubb om de ska ha någon spårkurs i vår!
(Eller kolla med någon jägare/viltspårsdomare el dyl om det är viltspår du är intresserad av)
Det hade ju givetvis varit väldigt roligt att tävla. Eller kanske utbilda till eftersök eller vad man nu kan göra? Jag vill använda henne till något.

Det skulle vara kurs i sommar som jag tänkte haka på. Det finns ju mängder av duktiga jägare här omkring där jag bor också.

Kan man träna både personspår och viltspår eller måste man fokusera på en av dom?

Att även BPH är ok för icke-bruksraser?
Vad är det :o

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 617
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 531
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 451
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka