Bogproblem

Sv: Bogproblem

Jag har provat att mail korten, men får ej till det. Kanske tog jag för många på en gång?
Ska prova igen bara jag får tid, kan skicka flera mail med färre i varje.

Har som sagt inte fått tillbaka pengar på försäkringen ännu, men pratat med Agria och det ska inte vara några problem. Ska vara på gång, så då hoppas jag att det är så.

Camilla_H skrev:
När jag frågade vad som var trolig orsak och vad jag skulle göra för att undvika detta igen så fick jag till svar: "om du nödvändigtvis ska rida så många kilometrar på hårt underlag...." och inget direkt konkret att ta på.

Vilket trist svar! :( Alltså, visst kan man ha synpunkter på att hästar får gå mycket och på hårt underlag, men i så fall borde ju veterinären kunna svara på om det är just den här individen som inte klarar det (och varför) eller om hon är emot "sån" ridning (distansridning?) rent allmänt...

Att du ska prova att rida/träna på ett helt annat sätt tror jag är bra! Synd bara att du inte fick stöd från veterinären i dina funderingar. Det känns ju alltid roligare att pröva något nytt som de sakkunniga har varit med och tänkt ut, än att bara lita till sig själv. Men så är det med hästeriet... Man får prova sig fram och utvärdera flera år senare. När man köper sin tionde häst kanske man vet hur man ska göra... :crazy:

Det är verkligen lugnt på forumet idag... Och jag borde nog egentligen jobba men det är fredag ju.. ;)

Och idag skulle jag egentligen börja skritta Spirre men jag måste nog umgås lite med familj och vänner så jag spar nog till i morgon.

Han har haft på sig knäskyddet från BoT några timmar i förrgår men lyckades hasa ner det till kotan. Får nog vänta med det tills han står på stall och inte rör sig så mycket. Annars verkar han rätt okej, ser inte att han haltar i hagen och knät känns fint. Alla ben är nu jättetorra och svala eftersom han vilat så länge. Något bra blev det ju med det hela iaf.

Det kommer att kännas underbart att rida igen iaf, även om det bara blir att skritta. Jag är superförtjust i uppträning så jag kommer nog att njuta hela hösten. Tycker att det är trist när de är i kondition och bara ska underhållas, speciellt om man inte har råd att tävla så mycket som man skulle kunna.

Har inte bestämt hur jag gör med veterinär, ska kolla hur mycket pengar det blir över efter räkningarna den här månaden... :/

/Camilla

*Spottar ut kepsen och limmar ihop den igen*

Det var väl ändå tusan - igår när jag skulle skritta Spirre så var han klart halt igen - i vänster fram!!!

Egentligen borde jag ha skämts när det heter att man hållit på i 20 år med hästar och inte kan se i vilket ben hästen är halt, men jag har faktiskt någonstans långt bak ändå känt att det fanns ett visst mått av sanning i min gissning.

När jag hade sadlat och suttit upp igår så inser jag att Spirre knappt vill föra fram sitt vänstra ben. Jag sitter av och går med honom en stund, travar lite för att se hur han rör sig och han är definitivt stelare vänster fram och det ser ut som att det sitter i bogen nu också. Han skulle ju dock skrittas för knäts skull så jag promenerar tills att jag ser att han tar normala skrittsteg (vilket också tyder på att det är muskulärt) och sen sitter jag upp igen. Troligen hade då musklerna blivit varma för då kändes han hyfsat normal i steget men inte helt hundra. Rider hem och masserar bogen och han reagerar ordentligt runt hela. Stretchar och han vill resa för att komma undan.

Så nu är jag väldigt förvirrad men jag tror att det är så här:

* Spirres bogproblem sedan maj i fjol är ingen fantasi, de är verkliga och hans reaktioner vid stretch under hela denna tid är bevis för detta om man nu inte tar mitt ord för att han har sett halt ut vänster fram. Vad som händer är att höger fram får ta mer belastning.
* Spirre har ALLTID varit stelare vänster bakmuskulatur och ländrygg. Framdelen avbelastar och höger fram får ta mycket stryk (diagonal avbelastning och följdbelastning av att vänster fram inte kan ta så mycket).
* Spirres högra fram tål inte allt detta då det dessutom biljarderar och en inflammation uppstår i knäleden och Spirre blir inte bara stel utan dessutom halt. Hältan är diffus och jag ser rörelsestörningen i bogen men veterinär märker den i höger knä (eftersom jag masserat och stretchat vänster bog i två veckor innan besöket så den var fräschare för tillfället?)
* Nu när höger fram är behandlat och det dessutom blev lite kallare och regnigare ute så känner han av vänster mer igen.

Vad tror ni? Själv är jag superless och fruktar mest att jag inte får hjälp att hitta grundproblemet. Nu kommer ET i början av augusti och tittar på bogen samt lasrar knät. I mitten av augusti ska vi tillbaka till ATG på återbesök och förhoppningsvis är knät okej då och då får jag se vad de säger om bogen.

/Camilla

När jag såg tråden dyka upp så tänkte jag men... oj! Men kul att du undrar!

Nu ska vi se *läser vad jag själv skrivit*

Bogen var ett problem, ja, men inget problem som veterinärerna ville ta tag i - bara viftade bort det. ET satte akupunktur där och Spirre blev galen (han blir ALDRIG galen annars så vi bara glodde första sekunderna) så antagligen var det ömt där.

Dock fick jag en bättre veterinär vid återbesök på kliniken och det visade sig att det inte alls var höger framknä som var problemet - snarare vänster bakkota! Han sprutades med kortison vb-kota, båda framknäna och båda framkotorna. Fram antagligen avlastning för vänster bak.

Jag broddade på honom omgående fram så att han inte skulle halka i någon lera ifall det var en sträckning i bogen och sen har jag masserat, masserat, masserat i massor och sedan i höstas har han inte blivit halt vänster fram igen. Dessutom reagerar han inte längre med smärta vid stretch vänster fram.

Han behandlades bara en gång i de fem lederna (förutom höger carpal då) och sen vara han reaktionsfri på återbesök 3 veckor senare. Så i höst har han satts igång noggrannt och han böjdes av vet i början av december och då såg han rätt okej ut. Någon reaktion kotorna fram men inte så pass att det skulle sprutas.

Jag böjde honom själv i januari (på vets order) och då såg jag inget alls. Dessutom har jag börjat ge Glucovet och tränar nu annorlunda och har ett annat mål i år så jag hoppas att det ska gå bra nu.

/Camilla

...men det blev aldrig klart vad det var som startade eländet?
Ingen klarhet med bogen då ?

Nej, men jag tror att han sträckte sig. Han har varit mycket öm i bukmuskulaturen länge och nu börjar det bli bättre och då slutar han också att reagera vid massage och stretching.

/Camilla

Kan ju sitta lågt ner i halskotpelaren/början på Bröstkorgen också, då hjälper inget som man gör runt om.

(Såg nu att det var en gammal tråd ;) )

mjao..nej det är svårt att förklara...har försökt i nån gammal tråd men det blir inget bra.

För övrigt så är ju jag här uppe nu ;) :angel:

Jo, men jag har ju inte tid att komma in till dig :( och förresten så har väl du kurser hela helgen nu?

Kan du säga vad en häst som har låsningar där du beskriver, INTE kan göra? Alltså var blir begränsningarna i rörlighet?

/Camilla

river upp en gammal tråd för jag undrar om du märkte skillnad av glucovetten?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 465
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 760
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar