Bogproblem

Camilla_H

Trådstartare
Så, nu har jag strukit från Härjedal :cry:

Spirre är diffust halt vänster fram och jag sätter min bäst stallkeps på att det är bogen det sitter i. Jag ska på ATG-kliniken på torsdag och kolla upp honom och utesluta allt annat.

Det är inte första gången han har problem med den bogen. Historien kort:

* I maj 2004 vilar han drygt en vecka då jag låg i influensa. När jag ska rida igen känner jag direkt att han känns oren. Diffus hälta vänster fram, lokaliseras till bogen. Massage och vila i några veckor och det verkar vara borta, förutom att han ibland kan reagera lite vid stretch.

* I juli 2004 rider vi 8,5 mil på Härejdalsritten - inga problem! Dock märker jag att Spirre rör sig stelt vänster fram strax innan lastning hemåt. Väl hemma tar han kortare steg vänster fram. Inget av detta syns dagen efter.

* Han har tränat bra hela vintern och känts kanonfin. Rider Grytritten i mars på brodd och han blir stum i hela kroppen. Känner inget speciellt i bogen men kan tänka mig att han kände av den lite extra.

* Ingen specifik distansträning (western/dressyr/uteritter istället) under två månader efter Grytritten. Börjar kännas fin. Får hem ny sadel och börjar distansträna och han känns fortfarande fin. Kollar hos equiterapeut och hon säger att han känns lite stram över bogarna. Efter ett tvåmilspass förra veckan (ca 13 km/h) så är han halt vänster fram dagen efter. Bedömer det till 2-gradig hälta. Hältan minskar på 4 dagar till bedömningsvis 0,5-gradig hälta. Men det blir inte helt bra.

Det jag vill ha tips på är träning och behandling, vad man ska undvika, vad man ska göra mycket av. Nu haglar idéer om healing och preparat över mig, men för mig är det viktigaste att ta reda på vad det egentliga felet är. Jag kan tänka mig att ursprunget är en sträckning/fläkning som aldrig har läkt ut ordentligt. Finns det en chans att det blir bra om man sätter honom på antiinflammatoriskt? Ska han vila, gå i konvalescenthage, eller?

Det jag gör nu är att jag rider eller tömkör en halvtimme där fokus är på stora mjuka rörelser; trav på volt, öppna och skänkelvikning och sen masserar/stretchar jag en halvtimme efter. Har på Arnika-liniment. Under ridning/tömkörning ser man knappt att han är halt om man inte har honom i vänster varv på volten och det går lite nerför... Under massagen ser det ut att göra ont-skönt på en del ställen runt bogen - halsansättningen och bringan.

Usch, vad jag är less... All tid, energi och känslomässig investering man gör och så blir det så här... :( Mest förbannad blir jag på mig själv då jag inte har sett att bogen blivit stelare, men jag har ju ett ryggproblem att fokusera på och då har jag liksom inte ens tänkt på resten mer än allmänt... :mad: Typiskt nog så är ländryggen ovanligt bra, jag vet inte om det var akupunkturen han fick sist eller vad, men den är mjuk och fin och han reagerar inte alls vid genomkänning nu.

/Camilla

Sv: Bogproblem

Usch vad trist! :( Jag vet hur det känns att veta att nåt är fel, men inte vad. Man kan slösa hur mycket tid och energi som helst på sånt.

Camilla_H skrev:
Det jag vill ha tips på är träning och behandling, vad man ska undvika, vad man ska göra mycket av. Nu haglar idéer om healing och preparat över mig, men för mig är det viktigaste att ta reda på vad det egentliga felet är. Jag kan tänka mig att ursprunget är en sträckning/fläkning som aldrig har läkt ut ordentligt. Finns det en chans att det blir bra om man sätter honom på antiinflammatoriskt? Ska han vila, gå i konvalescenthage, eller?

Det verkar som om du tänker ganska mycket på egen hand om vad som kan vara fel. Jag tror att det kan vara dumt. Kan du verkligen vara säker på att det har med bogen att göra? Jag hade en häst som blev halt och gjorde en väldigt konstig bogrörelse. Jag (och alla som jag pratade med) var övertygad om att det satt i bogen eller ryggen. På kliniken visade det sig att hon hade kot- och hovledsinflammation. :crazy:

Om jag hade varit du hade jag valt ut en riktigt bra veterinär, och sedan inte sagt så mycket till honom/henne om vad jag själv trodde. Jag hade lagt pengarna på en ordentlig genomgång. Inte experimenterat med olika behandlingar, träningar och kurer.

Fast det är svårt. När ett problem uppkommer får man ofta en mängd olika tips, och man har ju inte ro att pröva ett i taget. När allt löser sig vet man inte vad det var som hjälpte, eftersom man har testat flera olika saker samtidigt.

Kanske får man tvinga sig att ägna sig åt helt andra saker, tills veterinären har kommit fram till något, så att man inte frestas att prova allt (och bränna mer pengar än vad man hade behövt)...

Sist jag hade problem med min häst fick jag en väldigt bra veterinär. Hon nöjde sig inte med att konstatera var inflammationen satt. Hon förklarade oxå vad den berodde på, och gav mig nya förhållningsregler vad gällde träning och skoning. När behandlingen var avslutad tog jag upp alla mina egna funderingar med henne. En del tankegångar kunde jag direkt lägga på hyllan. Andra var rätt, och hon hjälpte mig att komma vidare. Några visste hon inte svaret på, så där har jag fått prova mig fram. Nu är min häst 16 år, och jag har fortfarande inte fått kläm på allt. :p

Om vi nu utgår ifrån att det inte hittas nåt annat på ATG-besöket så tycker nog jag att du ska ta ut din ET igen för en rejäl genomgång. Behandlade ET bogen när h*n sa att det var stramt där förresten?? *undrar*

/JES
som vet allt om hur kuuul det INTE är att inte veta var felet sitter eller vad man ska göra. :crazy: Tacka vet jag en rejält svart-vit diagnos! före alla dessa luddiga gråzoner!

Jag tror att jag uttryckte mig lite konstigt - jag har inte experimenterat med olika behandlingar utan jag får tips om olika hela tiden... Jag ska med honom till veterinär på torsdag (ATG-kliniken) men här upp i Norrland vet man aldrig vad man får för veterinär. Nu är det vet.brist på kliniken och de tar in lite olika endast 2 dagar per vecka så det är därför jag får vänta så länge. Jag brukar åka till en privat hästklinik i Timrå men de brukar ha en sån lång väntetid men om de inte hittar något på ATG så kommer jag att åka till Timrå. Veterinärerna på distriktet är inga hästveterinärer och de skickar nästa alltid hältor vidare till ATG-kliniken.

Jag har kollat hovböld och känt igenom kotor och knän men jag tycker inte att det verkar sitta där. Men vi får se - hans ryggproblem satt ju i en bakkota så omöjligt är det ju inte.

/Camilla

Ja, det är ungefär så jag funderar också, plus att åka till Timrå där de nästan är att jämföra med Mälarkliniken. De hjälpte mig med Spirres rygg för fyra år sedan.

Nä, ET behandlade inte bogen annat än med massage och stretching.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Jag tror att jag uttryckte mig lite konstigt - jag har inte experimenterat med olika behandlingar utan jag får tips om olika hela tiden...

Men det trodde jag inte heller! :) Jag menade inte att du ska sluta experimentera, utan snarare att du inte ska frestas till det. Jag är nämligen själv en sådan som helst vill prova allt NU. ;)

Och om man bestämmer sig för att lugnt ta en sak i taget, då slipper man ju mycket "onödigt" funderande.

Beställ tid på den andra vet.kliniken redan nu. Du kan ju alltid avbeställa senare, om den inte behövs, vilket vi får hoppas!

Just nu tuggar jag sakta i mig min gamla stallkeps.... ;)

Det var, enligt ATG-veterinären, inte vänster bog utan höger framknä som var orsaken till hältan. Men det tog 4 timmar att reda ut det - 5 bedövningsomgångar, en lysning av senan och röntgen av knäleden innan hon hittad det. Eller var hon bara less och ville hem? (Klockan var halv åtta på kvällen innan vi var klara).

Först var hon tvärsäker att det var kotan eftersom han är inåttåad... Sen trodde hon att det var senan eftersom den såg så svullen ut då de höll upp benet för att sätta i bedövning nr 2... Hon tyckte att det var konstigt att det var knät eftersom "de inte brukar ha problem med knäna". Vilka "de" är fick jag aldrig klart för mig - araber? distanshästar? ridhästar? valacker? skimmlar?.... ;)

Behandling blev kortison mot trolig inflammation i knälederna (både under och över behandlades).

När jag frågade vad som var trolig orsak och vad jag skulle göra för att undvika detta igen så fick jag till svar: "om du nödvändigtvis ska rida så många kilometrar på hårt underlag...." och inget direkt konkret att ta på. Samt att vet plus assistenter tittade på varandra och fnissade då jag undrade om det kunde ha startats på Grytritten då han gick på brodd... Ungefär som att det inte fanns i deras värld att hästar kunde få problem av gå på brodd.

Efteråt har jag funderat lite och pratat med andra och troligen sitter det hela i att Spirre biljarderar höger fram och vid 10-års ålder och distansträning i mängder med år så har det förstås kastat en del. Så nu ska jag lägga om träningen och funderar på att undvika trav i ökad hastighet, utan istället rida i medeltrav och sen galopp vid ökad hastighet och inget annat. Får se om det kan göra det bättre. Till att börja med ska han vila två veckor, skritta två veckor, travas två veckor och sen in på återbesök. Jag vet inte om man kan byta behandlande veterinär mitt under en behandling ur försäkringsersättningssynpunkt så det är lika bra att åka in till kliniken igen.

/Camilla - usch, gammal keps är inte gott...

Jag tror som du att det mycket väl kan vara brodden som har startat det. Vad har du för skor annars? Min åsikt är att framskor inte ska ha för mycket grep, det stoppar upp för mycket och slitaget sätter sig i kotor, knän och bogen. Jag tycker att du ska prova gummiskor, jag vet att vissa menar att de stoppar mycket men det tycker inte jag. Min häst kan också bli stel i bogarna, men han går mycket bättre på gummiskor. Du får bra stötdämpning och det är även bra för bogen. Korta tår på hästen är också viktigt så den kan rulla över utan ansträngning. När det gäller trav eller galopp så håller jag med dig att du ska galoppera mer istället för snabb trav. Hästen ska gå i det den trivs bäst i. ( hoppas jag inte låter för diktatorisk....)

Jag ska till att börja med träna annorlunda och inte tävla broddat, då tror jag att det kommer att bli mycket bättre. Hjälper inte det får jag ta och titta på andra skor, nu går han med släta järnskor. Dock har han långa tår - av sig själv, han har nämligen också långa kotor, även om jag försöker att hålla tårna så korta som möjligt.

/Camilla

Usch, vad det lät som om dom var nonchalanta där inne. :crazy: Jobbigt då det känns som om man inte blir tagen helt på allvar.
Men så tycker jag alltid att det varit på den där kliniken, gillar den inte alls, men vart tusan ska man åka då om man måste. :crazy:

Då jag var in hade jag norskan, hon var jättebra tycker jag. Men jag gissar att du hade finskan? Jobbigt att det är så många olika där nu, speciellt om man ska på återbesök osv. Det är ju en klart fördel att ha samma vet då...

Varför skulle du inte få byta vet. enligt försäkringsbolaget?
Då Queen hade problem med benet hade jag 3 olika behandlande veterinärer och såvitt jag kan förstå ska inte det ha varit något hinder. Har iofs inte fått tillbaka på försäkringen ännu, men inte hört något heller, så jag gissar det är på gång...

Jo, men det var på samma klinik... Jag var tänkt att strunta i återbesöket på ATG och åka till Kovland istället men jag har ångrat mig nu, dels för att undvika trassel med försäkringsbolaget och dels för att det är långt och dyrt att åka. MEN är det inte bra vid återbesöket och om jag inte känner större förtroende för vet då så åker jag ändå till Kovland.

Jag hade samma vet dom 2 gångerna jag var på klinken. Men jag hade ju även hem 2 olika veterinärer som behandlade henne.

Jag har fö "en hel del" bilder på dig sedan Härjedalsritten, tog ca 70 stycken, varav du är med på flera såklart.;)
Ska jag maila?

Hej,
Klen tröst, men min pålla behandlades för inflammation i hasleden i våras. Fick en cortisonspruta plus samma rehab som din Spirre. Hon är idag helt ohalt.
/Jeanette

Aha! Ändrade du träningen efter det på något sätt? Har du någon aning om varför det blev så?

/Camilla

Okej, och det gick alltså bra? För jag funderar på om jag inte kan ta vet från distriktet på återkollen och slippa åka in (det är JB som är på H-dal nuförtiden).

/Camilla

Förresten så anlände knäskydd från BoT igår... :) Ska se om det kan ge lite extra knuff i läkningen.

/Camilla

Hej Camilla!

Vad tråkigt med Spirre och suck för dessa ATG-kliniker. Har själv tyvärr dålig erfarenhet av dem. Veterinären kunde alltså inte se någon anledning till inflamationen? Har du pratat med din ET om vad de hittade på kliniken och diskuterat med henne/honom om ev. anledningar? Du verkar i och för sig redan listat ut vad anledningen kan vara men det kan ju var bra att diskutera med någon som sett och kännt igen honom. Bara en tanke.

Ändring av träningen tycker jag låter bra, man måste ju pröva sig fram och hitta sin egen modell. Har inte så mycket erfarenhet av distansträning än, håller på att sätta igång min häst men vad jag vet är ju att allt är så individuellt.

Lycka till med rehabilitering och fortsatt träning. Du verkar vara en mycket medveten hästägare så det kommer gå bra, tror jag!

/ Karin

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 465
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 760
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar