Om man nu skulle navaända det i begränsad utsträckning mot löss skulle det inte påverka resistensutvecklingen nämvärt.
Se det så här: om hästen inte är tillfredssällade avmaskad tidiigare kan det vara lämpiligt att använda ivomec od den här gången, om hästen är avmaskad o maskfri finns det inga maskar som kan bli resistenta (ja jag vet att det är en förenkling). Resistens får man från de maskar som överlever behandlingen, dvs man sållar fram de som har den genetiska egenskapen att tåla medlet.
PL

Jag vet att den här frågan inte riktigt hör hemma här men den handlar ju ändå om preparatet Ivomec som diskuteras i den här tråden...

Min fråga, framförallt riktad till Peter Lundin som verkar kunnig på området:
Är det inte så att Ivomec (Ivermectin?) finns i medel man använder på hund, b la mot ohyra (t ex rävskabb) och noskvalster?
Har också för mig att vissa hundraser inte tål Ivomec utan rentav kan dö av en liten dos.
Collieraserna?
varför?

mvh Wildrose

Det är riktigt att man använder ivomec mot bla rävskabb o noskvalster på hundar.
Collieraserna är extra känsliga mot medlet då det av någon anledning, som jag är lite osäker på varför, kan slå sig på hjärnan hos dom.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
830
Senast: Lucifer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 137
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 341
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka