F

Fakal

Avmaskade hästarna i stallet i förrgår och idag upptäckte jag att fyra av dem(6st) hade röda blodmaskar i bajset. Vi avmaskade med ivomec. Hur ska vi göra nu? Ska vi avmaska igen? Hur blir det med hage de går i? Hur farlig är blodmasken? Hästarna ser normala ut, fina i pälsen och lagom i hull.

Hur blir det med betet de gåå på? Går det att använda nästa år om man plöjer marken nu? och sår nytt till våren? Eller måste betet vila två år? Vi har inget annat än det betet :( Inte heller någon annan vinterhage :(

Det var inga stora mängder blodmask. Hittade några stycken i en skithög

Hästar HAR nästan alltid mask. Att de kommer ut är ju för att ni avmaskat!! Om hästarna inte hade mask behövde man ju inte avmaska...

Det ni gör säkrast är att göra träckprov i vår, det är först då ni ser hur avmaskningarna gjorda under sommaren tagit, och hur mycket de smittats på betet.

Hästarna kan ha rätt mycket mask utan att vara påverkade. Ett träckprov som visar på mycket blodmask ska också odlas för att se om det bara är lilla blodmasken eller om man har fått in stora också. Har man stora blodmasken är det värre!

Det var den stora blodmasken de hade. De var ca 2-3 cm långa när de kommit ut

Bläääääh! Är du HELT säker. Hur såg de ut? Sparade du nån (jag är lite morbid, jag vet :D )?

Men i vilket fall så kom de ju ut för att ni avmaskat nu. Vill ni kolla om medlet tagit ordentligt kan man göra träckprov 10-14 dagar efter avmaskningen. Använde ni Ivomec och köpte 10 pack så ingår ett sådant träckprov.

Jag har kollat masken och den ser inte ut som blodmask. Den ser ut som styngflugans larver precis. Hur farliga är de? Är det ivomec som gäller?

Puh, det var ju lite skillnad. Styngflugans larver är väldigt karakteristiska med sina "skärp" av spret runt kroppen.

Vad har ni avmaskat med för nåt nu (kommer inte ihåg om du skrev det i första tråden).

Vi avmaskade med ivomec i tisdags. Har pratat om att avmaska med dubbel dos ivomec imorgon.

Ivomec är verkligen inget preparat där man skall laborera med dubbel dos. Att det kommer ut döda maskar efter avmaskning är som sagt ganska naturligt o definitivt inget som motiverar en ytterligare avmaskning.
Artbestämning av maskar överlåts lämpligen åt en veterinär, helst med parasitologisk kompetens.
PL

Varför inte dubbel dos? Jag har hört att man kan överdosera det rätt rejält

Ivomec ska du nog vara försiktig med att dubbeldosera, som sagt...

Det är BANMINTH man kan ge i väldigt stor dos - dubbel dos tar bandmaskarna och det kan ges betydligt mer än så, fast det finns det ingen anledning att göra...

Ivomec är ett nervgift men de nerver som det verkar på finns bara i hjärnan dit Ivomec mormalt sett inte når. Om hästen inte är riktigt frisk kan "blod hjärnbarriären" vara störd o då kan dubbel dos döda hästen. Det finns hästägare som dräpt sina hundar genom att feldosera ur hästtuben.
Att överdosera ivomec ger inte bättre effekt, bandmask tar man inte i vilket fall. Den som överdoserar läkemedel till sina djur utan att prata med veterinären borde inte få ha djur.
PL

Det rörde sig inte om bandmask.
Jag har ringt till Ivomec nu och pratat med dem. Så nu vet jag vad som gäller :) Dubbel dos ger inte bättre effekt. Ingen ny avmaskning denna vinter behövs.

Vill ni vara säkra på att hästarna är ok skickar ni in träckprov 10-14 dar efter ni avmaskade för att se effekten. Läs gärna i senaste ridsport (kom idag till prenumeranter och på måndag i butiken) för mer info om avmaskning och resistensproblem.

I min hemtrakt REKOMMENDERAR ett par veterinärer dubbel dos Ivomec el. liknande preparat. Detta då ett flertal ponnyägare haft problem med löss på sina ponnyer, det sägs att den dubbla dosen ska vara verksam även mot utvärtes ohyra.
Själv har jag inte det problemet och använder mej av normaldos till mina hästar.
/Tuttiboo

O hjälp!! Vilka nötter. Snacka om att hjälpa till att utveckla resistens mot det enda riktigt verksamma medlet som finns idag! Det finns medel som är till för att bekämpa utvärtes ohyra.

Dubbel dos ökar inte resistensrisken. Man skall nog ha ordentligt på fötterna om man skall rekomendera dubbel dos , det tvivlar jag att dessa veterinärer har. Ivomec i normal dos har effekt mot blodsugande löss men mer tveksam mot pälsätare (jag har sett det fungera även då). Tyvärr finns det inget preparat på marknaden som har indikationen (är godkänt för) ohyra på häst.
PL

Det var inte dubbla dosen jag reagerade på, utan användningen av maskmedlet.

Ivomec är egentligen ett väldigt effektivt ohyremedel. Problemet med häst är att upptaget från mage/tarm inte säkert är tillräckligt för att ge rätt koncentration på huden men jag har sett det fungera o även sett utländska veterinärartiklar där det rekomenderas(men dubbel dos har aldrig nämnts där). Injektionspreparat o pour-onpreparat som ivomec o liknande används mot ohyra på nöt.
PL

Även om det är effektivt, har man tagit med i beräkningen skadan det kan göra när det gäller invärtesparasiter? Alltså att man faktiskt påskyndar resistensutvecklingen?

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
830
Senast: Lucifer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 137
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 341
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka