Bilder på hovar.

nexxa

Trådstartare
Tycker det är lite intressant hur olika hovar ser ut, någon som har lust att ta kort på sin/sina hästars hovar (alla möjliga vinklar) och lägga ut, ju fler desto roligare.
Ska ta med kamera ut i morgon och fixa !

:bow:

Sv: Bilder på hovar.

Mitt islandsstos hovar

utan skor
ASKJA24102004.jpg

med skor
Askjaftter310.jpg

btw kan vara kul om ni skriver ut om hästen är nyskodd/verkad på bilderna eller om/hur många veckor/dagar det gått annars

Letade upp en (dålig) bild på min hästs hovar :D Men man kanske ser lite iaf, trots bootsen o glittret :angel:

thehooves.jpg

Han var skodd en vecka innan.

Haha, då ska ni få se en riktig rysare.
Detta är bilder på min fd. valacks hovar;

Här är han relativt nyskodd. :crazy: Det var sommar och han hade tappskor hela tiden. Kan även tillägga att detta är ett par år sedan. Det ser svart ut för jag tjärade hovarna regelbundet. Med Noll resultat...

Bild005.jpg

Bild002.jpg

Bild004.jpg

Bild001.jpg

Så här fina var de innan han togs bort.
Även här relativt nyskodd.

Bild034.jpg

Tjärade du för att hovarna skulle bli bättre? Du vet att tjära torkar ut hovarna vad? Min hästs var värre än de på dina bilder, tappade stora bitar så hovis knappt vägade slå i söm, i somras och jag använde olja, vilket har fungerat jättebra ;)

Han tappade skorna för att det var sååå blött ute. Hovarna smulade bara sönder och det fanns inget att fästa sömmarna i.

Själv använde jag SteelJoint. :)

Tyvärr har jag ingen bild från sidan så man ser vinklar. Vad tycker ni? Alla bilder är framhovar.

bolo_32mindre.jpg

bolo_33indre.jpg

bolo_34mindre.jpg

bolo_31mindre.jpg

edit: vad tycker ni om skoningen alltså? Hovarna är kanske lite våra att kommentera...

Det första jag slås av är att hovarna är trånga i trakt/ball och sen är hovhalvorna olika höga med olika lutning på hovväggen. Trakterna är något för höga(ev. understuckna).
Skulle varit intressant med bilder rakt från sidan i marknivå.

/T

Jag har inte så stor koll på det här. Har du lust att utveckla och beskriva mer (bild) ?

Jag tycker att din häst är trång bak i trakterna. Något hög där också! Sen är den inte rak om du tittar på bilderna taget "upifrån/bakifrån" hästen BORDE vara rak där över.. Hmm svårt att förklara men den ska sätta ner hoven plant och då får inte den ena sidan vara högre än den andra (hängde du med?) men sen är det svårt att säga när man inte sett kort framifrån så man ser tåaxel och vinklar. I vissa fall går det inte att ha den rak för att hästen har ett sånt exteriört fel.. Sätt gärna in bilder tagna framifrån! *ler*

jag är ingen expert men skriver vad jag tycker mig se:
bolo_32mindre.jpg

Här ser hela hoven ut att luta åt höger och hoven är högre på innersida (vänster sida på bilden)och flyter ut på höger.
bolo_33indre.jpg

Skon ser ut att sitta vriden åt vänster,ganska mycket vriden:crazy: .
bolo_34mindre.jpg

Här flyter hoven ut på vänster sida och höger sidas trakt ser högre ut

håller med dj till fullo på de två sista bilderna iaf!:bow:
den översta tycker jag dock blir lite svårt att jämföra innersidan med när handen är där..
ska ner och fota min ikväll.. kommentera gärna den sen om du har tid och ork!! ;)

Tez1 skrev:
Det första jag slås av är att hovarna är trånga i trakt/ball och sen är hovhalvorna olika höga med olika lutning på hovväggen. Trakterna är något för höga(ev. understuckna).
Skulle varit intressant med bilder rakt från sidan i marknivå.

/T

Tack för svar. Tyvärr har jag inga bilder från sidan i marknivå.. Bara ett från sidan, med ben och hovar. Lade inte in den för han står på gräs och den är snett uppifrån. Kan kolla om jag kan lägga in den ändå.

Capable Case skrev:
Jag tycker att din häst är trång bak i trakterna. Något hög där också! Sen är den inte rak om du tittar på bilderna taget "upifrån/bakifrån" hästen BORDE vara rak där över.. Hmm svårt att förklara men den ska sätta ner hoven plant och då får inte den ena sidan vara högre än den andra (hängde du med?) men sen är det svårt att säga när man inte sett kort framifrån så man ser tåaxel och vinklar. I vissa fall går det inte att ha den rak för att hästen har ett sånt exteriört fel.. Sätt gärna in bilder tagna framifrån! *ler*

Först och främst. Det är inte min häst. :)

Tack för åsikter! Jag håller med och ser det du ser på bilderna. Skoningen ser förjävlig ut. Och som du ser så är hästen ganska nyskodd. ´Skorna är inte så fasligt slitna. Har inga bilder rakt framifrån. Och som du ser är korten från 2004.

Det är ett halvblod med okänd härstammning. Fyra år om jag inte minns fel. Kan tilläggas att hästen har major problems med frambenen. Har varit halt under längre period.

Har tyvärr inte tagit så många bilder under fångtiden, hade kanske varit intressant att visa och kunna jämföra. Min hovslagare säger att hästar brukar få väldigt fina hovar efter en fång-"process", förutsatt att hovarna får växa ut bra. har tre stycken i alla fall.

Här är en bild av höger (tror jag) framhov direkt efter första besöket på hästsjukhuset. Han är verkad, och har fått en rätt stor del avklippt på framsidan av hoven.
image_0.jpg

Bilderna är efter knappt tre månaders konvalescens.
bakhovar25051203.jpg

framhovar220051203.jpg

På de två sista ser man tydligt fångränderna.

Corax skrev:
Haha, då ska ni få se en riktig rysare.
Detta är bilder på min fd. valacks hovar;

Här är han relativt nyskodd. :crazy: Det var sommar och han hade tappskor hela tiden. Kan även tillägga att detta är ett par år sedan. Det ser svart ut för jag tjärade hovarna regelbundet. Med Noll resultat...

Så här fina var de innan han togs bort.
Även här relativt nyskodd.
[/IMG]
Varför togs hästen bort?
Tjära torka ur så jag förstår att det inte hjälpte mot sprickorna.
Eftersom bilderna bara är tagna från "utsidan" och lite olika vinklar så är det svårt att säga hur det såg ut.
Gissningsvis så är hovarna ganska utflutna(anknäbbiga) runtomkring och med en försvagad lamellrand. När hoven torkar under sommaren har den svårt att håll ihop då. Hovarna kan ha understuckna trakter och för mycket hörnstöd kvar som fyller ut sulan(ger då utflutningar på hoväggen). Spekulationer:D
Den sista bilden såg bättre ut. Dålig vinkel eg men hovväggen hade iaf "läkt" och det ser ut som att ni hade fått bukt med utflutningarna.
Bytt hovslagare?
Hästen ser ut att stå konstigt med bakbenen. Ögonblicksbild?

/T

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 731
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 340
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 645
Senast: super
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka