Äter inte

Sv: Äter inte

Nu äter han som vanligt igen.

Grannen har en tid som springer vind för våg(in i vår trädgård mest hela tiden) - han bryr sig inte när hon är i höglöp så jag ser det nog inte så illa som att han inte ska vara i avel

Han är kräsen men nu när vi hittat ett foder han gillar så är det inga problem.

Kräsenhet dvs bristande födodrift anser jag vara en högst oönskad egenskap hos en hund. Kolla bara runt här på forumet vad det måste trasslas med dessa hundar. Ärftligt dessutom. Äger själv en "kräsen" hund och det gör mig galen.

Kräsenhet dvs bristande födodrift anser jag vara en högst oönskad egenskap hos en hund. Kolla bara runt här på forumet vad det måste trasslas med dessa hundar. Ärftligt dessutom. Äger själv en "kräsen" hund och det gör mig galen.

Och jag i min tur känner mig lyckligt lottad som hela tiden får hem matvrak (samt blir knäpp på katten som är jättekräsen). Skulle aldrig köpa hund vars föräldrar inte hade någon aptit OM det inte vore så att hundarna inte hade någon aptit för att de inte fick någon aktivering och därför inte heller blev hungriga.

Word. Om inte annat så påverkar det träningsbarheten.

De hanar jag vet som matvägrar vid höglöp har glupande aptit i vanliga fall.

Det gör jag men eftersom jag också har ett matvrak till hund här hemma så måste jag stå med och vakta kräsen-hundens mat. Annars ser schäfern till att få dubbla portioner så fort kräsen-hunden backar från matskålen. Jag har ingen lust att stå där och glo.

De hanar jag vet som matvägrar vid höglöp har glupande aptit i vanliga fall.

Fast här på buke är det så att hundar får inte reagera på löptikar. De ska vara helt normala och inte bry dig. Typ maskiner . . .
I vilt tillstånd hade de säkert inte ätit alls, för de hade haft fullt upp med att uppvakta och se till så ingen annan hane hade försökt para. Men så får inte bukehundar fungera. .

Det gör jag men eftersom jag också har ett matvrak till hund här hemma så måste jag stå med och vakta kräsen-hundens mat. Annars ser schäfern till att få dubbla portioner så fort kräsen-hunden backar från matskålen. Jag har ingen lust att stå där och glo.

3 minuter kan du väl glo. . Eller så lär du den andra hunden att man rör inte andras skålar. Lätt som en plätt :D

Så hårt socialt tryck vill jag inte lägga på schäfern att han låter bli kräsen-hundens mat även om varken hon eller jag är närvarande. Det skulle hämma hela hunden. Han är som sagt väldigt matglad och för hårt hållen redan nu. Och nej, jag vill inte stå där ens i tre minuter. Och jag vill inte torka galla från en matta bara för att kräsen-hund fått för sig att det ska matvägras i några dagar. Att matvägra är inte ett sunt beteende så jag förstår inte att du försvarar det.

Apropå i det vilda. Förvildade hundar äter, oavsett löptik eller inte. Föda är deras första prioritet.

Fast här på buke är det så att hundar får inte reagera på löptikar. De ska vara helt normala och inte bry dig. Typ maskiner . . .
I vilt tillstånd hade de säkert inte ätit alls, för de hade haft fullt upp med att uppvakta och se till så ingen annan hane hade försökt para. Men så får inte bukehundar fungera. .

Lustigt det där, för när jag tittat på tex naturfilmer som visar djur i parningstider (vilket är det närmaste jag kommit att se vilt på det viset) så har jag absolut sett djur som ätit, det har de varit tvungna att göra för att orka para sig, orka uppvakta honorna och orka skrämma bort andra hanar.

Klart de ska reagera, det är väl bara sunt :). Men det finns ju en gräns uppåt på vad som är normalt. Att svälta sig själv, att bli orolig och inte kunna sova, att inte kunna välja bort när det är dags att jobba. Sådant är ju ganska oönskade beteenden. Men att stå och slicka på fläckar och hacka tänder av lukten, att intensivt uppvakta flickorna eller mäta sig lite extra med andra hanar. Det är väl rätt "lagom". Utan könsdrift blir det inga valpar, men med för mycket könsdrift får kanske husse och matte bestämma att det inte blir valpar ;).

Idag så slukade han sin frukost snabbare än tiken. Dessutom så var han hungrig snart igen så han fick lite påfyllning.

Så hårt socialt tryck vill jag inte lägga på schäfern att han låter bli kräsen-hundens mat även om varken hon eller jag är närvarande. Det skulle hämma hela hunden. Han är som sagt väldigt matglad och för hårt hållen redan nu. Och nej, jag vill inte stå där ens i tre minuter. Och jag vill inte torka galla från en matta bara för att kräsen-hund fått för sig att det ska matvägras i några dagar. Att matvägra är inte ett sunt beteende så jag förstår inte att du försvarar det.

Apropå i det vilda. Förvildade hundar äter, oavsett löptik eller inte. Föda är deras första prioritet.

Har inte försvarat det på ett enda ställe. Jag bara förundras över hur fort några kan säga att en hund inte ska gå i avel.

Tänk, du kan inte ens ge din hund 3 minuter för den ska få den tid den behöver. Och det där med spy galla kan man lätt åtgärda....om man vill och har lust förstås.
Hur lång tid får din hund på sig då att äta, om den inte ens kan få 3 minuter?
Just detta har ju inte med matvägra att göra, utan individen. En del hundar vill ha tid på sig att äta, en del vill gå dit efter en stund osv..
Ja jag ger då mina den tiden. Jag kräver inte att alla ska ha samma sätt, eller ska fungera precis lika när det gäller mat.
Nu äter alla mina bra. Men jag har en som börjar äta när alla är klara. Och vill hon göra så, så får hon det.

Går det inte bra att stänga in hundarna i olika rum istället? Det gjorde jag när jag hade två som åt olika fort och där "snabbätaren" försökte stjäla mer. Inte tog det något extra jobb heller, för så fort de hade lärt sig var de fick maten, ja då sprang de dit när jag skramlade med matskålar.

Här springs inte till några matskålar när det gäller kräsen-hunden. Dock springs det till dörrar, kompostgaller eller grindar så fort de stängs. Det kan ju hända något kul på andra sidan. Schäfern stjäl inte men så fort hon lämnar och jag inte finns nära anser han att det är fritt fram. Ett helt naturligt beteende, till skillnad från kräsen-hundens matvägran.

Och poängen med det hela är att man ska slippa hålla på att trixa på detta vis genom att inte sätta matvägrare i avel.

Senast ändrad:

Nej, jag tänker inte lägga tre minuter ( eller snarare femton) på att glo på en hund som vägrar äta. Det är inte så att hon äter långsamt utan hon äter inte alls. Äthastigheten lägger jag mig inte i. Inte heller när hon tänker börja äta så länge hon inte lämnar skålen. Nu gör hon ju just det och fjantar runt med en massa annat istället för att äta sin mat. Jag får krångla och hålla på för att få i henne mat när det egentligen inte ska behövas. En sund hund äter när det erbjuds mat. Den kanske inte äter fort, men den äter.

Så jäkla onödigt och direkt osunt. I det vilda skulle hon svälta ihjäl. Sk. kräsna hundar som behöver specialbehandling för att få i sig något så basalt som föda....de ska självklart inte avlas på. Det behöver inte ens diskuteras.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 059
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Är vansinnigt arg, en granne har klivit in och öppnat och släppt ut löptiken till vår hane medan vi var ute och åt lunch. Sambon tycker...
Svar
9
· Visningar
2 700
Senast: Halali
·
Övr. Hund Hej! Jag har en cockerspaniel på snart fem år som fortfarande inte vill vara helt själv. Lite bakgrundinformation: När han var 0-3...
Svar
3
· Visningar
1 822
Senast: MaddeBus
·
Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 373
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar