Äter inte

cirkus

Trådstartare
Min hundpojke vill inte äta.

Han har aldrig varit sådär jätteintresserad av att äta men vi har hittat ett foder som duger. Nu så är tiken i höglöp och hanen är helt ointresserad av maten. Jag får i honom "godis" dvs ostbitar, skinka och så, även några torrisar om jag ger honom för hand. Han sitter inte utanför dörren till hennes rum och piper utan är ganska som vanligt i övrigt

Är det vanligt att hanar tappar intresset för mat helt när de bor med löptik?

(De är i skilda utrymmen i hemmet - båda med mänskligt och kattsällskap hela tiden)

Sv: Äter inte

Är det vanligt att hanar tappar intresset för mat helt när de bor med löptik?

Beror nog på ras osv. På kenneln jag varit på så har alla hanhundarna utan tvekan ätit oavsett om det är löptikar i huset eller inte.

Hade jag haft en hund som betett sig så, ja då hade jag kastrerat, då hade man även sluppit dela på hundarna vid löp.

Kan de göra. Bodde granne med en setter som höll på så varje gång min tik löpte. Han drack knappt. Eftersom han var lite till åren så blev han lite nedsatt faktiskt vid de sista två löpen.

Han är här på foder och ska para så småningom så att kastrera honom är inte aktuellt än. Tiken ska eventuellt kastreras.

Normalt så brukar en kompis till mig ta ena hunden när tiken löper men just denna gång är hon bortrest.

I så fall skulle jag tagit ett snack med uppfödaren, berättat hur hunden beter sig och säga att det inte är så lämpligt att ha hunden i avel.

Varför skulle han vara olämplig att ha i avel?

Det är ju inte ens säkert att det är pga löptiken han inte äter just nu även om jag misstänker det.

Hur en hund beter sig är till stora delar ärftligt. Om en hund inte kan fungera normalt när det är tex löptik i närheten så är det långt ifrån orimligt att avkommorna blir likadana. Självfallet reagerar hanhundar många gånger på löptikar utan att det är något konstigt, men om det går så långt att de inte ens äter, ja då anser jag att det inte är sunt.

Ja det är vanligt. Mina tre tikar löper ofta samtidigt eller alldeles inpå varandra vilket gör att jag har tre löptikar och antingen alla tre i höglöp samtidigt eller så när den ena går ur höglöpet börjar nästa. Jag har två hanar hemma, den ena är inte så jätte brydd över tikarna när de löper övh, kan pipa till någon gång men inte mer än så... han äter även normalt under hela löpperioden. Den andra hanen är väldigt intresserad av tikarna när de löper & han äter inte alls så länge det finns en höglöpstik under samma tak.
Min granne, som bor ett hus bort, har även hon en hane och hon brukar fråga "löper dina tikar?" för då har hennes hane slutat äta och gnäller inomhus...

Generell dålig aptit är i sig en orsak nog att ta sig en ordentlig funderare på om hunden är lämplig för avel. Om inte ems den basala driften att få i sig föda finns, nja....då vette sjutton.

Det åär väldigt vanligt att hanhundar svälter sig när tikar löper. Om alla de hanarna skulle tas ur avel så blev det inte många kvar.

Det åär väldigt vanligt att hanhundar svälter sig när tikar löper. Om alla de hanarna skulle tas ur avel så blev det inte många kvar.

Det är inte min erfarenhet alls. Alla mina hanar har ätit trots löptikar i närheten. T o m den som jag kastrerade för att han var för störd av sina hormoner. Mina träningskamrater har hanhundar allihop, de äter också.

+ 1 på den!

knapplånar och spinner vidare:
Hemma hos mamma har det aldrig varit särskilt stökigt när tikarna löper, hanarna har fånigt försökt uppvakta lite på andra sidan grindarna och visst har det kunnat vara lite pipigt men aldrig att de skulle yla nätterna igenom, sluta äta eller bete sig som man hör/läser att andra hanar gör.
Jag bor i lägenhet med min med minst 5 tikar i trappuppgången och otaliga i området, jag märker knappt på min när dom löper, förutom i trapphuset då han blir extra nosig eller fastnar vid nån fläck på promenad.

Samtliga av mina/mammas och även närmsta träningskompisarnas hanar har inga problem att träna ihop med löptikar och blir inte som damsugare i backen för att en höglöpande tik korsat planen. "Jobbar vi så jobbar vi" helt enkelt.

Fixar inte hanarna detta tycker jag inte dom har något i aveln att göra faktiskt.

Senast ändrad:

Det är inte min erfarenhet alls. Alla mina hanar har ätit trots löptikar i närheten. T o m den som jag kastrerade för att han var för störd av sina hormoner. Mina träningskamrater har hanhundar allihop, de äter också.

Samma här. Inte ens avelshanarna slutar äta när de har löptik i huset.

Ja, min åt inte om det var löptikar i närheten - de behövde inte ens vara i närheten. Han kunde gå upp emot en vecka utan att äta ett helt mål så när han var 2 ½ år gammal så kastrerade jag honom. Nu är han normalviktig och störs inte (lika mycket) av löptikar.

Kl
Gud så skönt att se att det finns så pass mycket klokt avelsfolk. Som någon skrev, om inte hunden har vett att äta när det finns löptik i närheten så skulle han ju "svälta ihjäl" i ett bostadsområde med 5-6 tikar runt om = inget att avla på.

I den ras jag har så är det väldigt ovanligt att hanhundar äter när det finns höglöpstik i huset. En hel del sjunger dessutom. De är ändå inte speciellt hanhundsbetonade rent utseendemässigt. Min erfarenhet är också att hanhundar som parat är lugnare under vanligt löp men galna under höglöp, medan hanar som inte parat är påverkade hela löpet.

*kl*
8 hanhundar, 2 tikar.
Alla ater med god aptit nar tosera loper.

De som parat och de som inte parat marks det ingen skillnad pa har.

Det ar det som skulle fa mig att bestalla tid hos vetten for att klippa koddarna utan tvekan, funkar inte for oss att ha en hund som blir kollrig i huvudet over en loptik.

Men visst ar det ratt vanligt vad det verkar, atminstone hor man en hel del om det. Sen kan man ju tycka vad man vill om det hela... Vet inte om jag hade matat nan hanhund med nommies om han inte ater sin mat faktiskt, troligen inte. Antingen ater man sin mat, eller sa ater man inte. Provat fodra honom ute?

Instämmer i kören om hanhund som inte bryr sig och äter som vanligt. Vår dv schnauzerhane mår inte alls dåligt på det sättet, även om han inte missar en sekund av var tiken är underhöglöpsdagarna.

Circus -
Jag hade gjort som föreslagits, berättat för uppfödaren om hundens beteende och hoppas att han/hon ger dig bra råd och överväger att inte ha hanhunden i aveln.

Det är väldigt synd om hanhundar som mår så dåligt och det är dumt att avla vidare. :(

Min erfarenhet är också att hanhundar som parat är lugnare under vanligt löp men galna under höglöp, medan hanar som inte parat är påverkade hela löpet.

Så var vår hane nu under min tiks första löp. Han brydde sig ingenting i början av löpet (har tre kullar efter sig), men under höglöpet… :banghead:
Han grävde sig ut ur hundgården, sjöng sig hes och var allmänt knäpp…
Åt gjorde han med samma goda aptit under hela tiden dock.

Efter ett dygn i kaos fick han åka hem till uppfödaren på en veckas semester, och var lugn och sansad när han kom tillbaka.

Enligt uppgift är hunden inte speciellt matglad ens i vanliga fall. Sämre aptit hos en hane i samband med höglöpande tik i samna bostad kan jag ta, man inte matvägran och generell dålig aptit.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 059
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Är vansinnigt arg, en granne har klivit in och öppnat och släppt ut löptiken till vår hane medan vi var ute och åt lunch. Sambon tycker...
Svar
9
· Visningar
2 700
Senast: Halali
·
Övr. Hund Hej! Jag har en cockerspaniel på snart fem år som fortfarande inte vill vara helt själv. Lite bakgrundinformation: När han var 0-3...
Svar
3
· Visningar
1 822
Senast: MaddeBus
·
Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 373
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka