09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Jag gillar hästar med lite "knaster och sprak". Men det blir jobbigt när de exploderar. ;)

Nej, nu är vi ju på knaster och sprak-nivån, så då är jag helt nöjd. Vi ska som sagt inte tävla, bara leka. :bump:

Om inte annat så skickar jag honom på bootcamp till dig. Så får du kasta borstar omkring honom och ge honom lite miljöterapi. Funkade ju på din fölis! :cool:

För att besvara det tidigare inlägget, nej det blev ingen tur för det kommer snökulor med hur mkt blåst som helst, varje timme och sen slutar det, lite solsken. Vädret vill bara lura ut en! Det är en fälla.. Lovar :angel:

Ja men visst är det okej på en lägre nivå, det är som mina andra hästar. 09.an kan explodera ibland om han är i en sån period, annars brukar han mest lyfta på ögonbrynen och se skeptisk ut. Lugn för det mesta ^^

Hahahaa ja gör det, jag skulle med nöje slänga borstar kring honom, hosta överdrivet mycket och allt annat överdrivet som jag botat fölis med.. Jag får öppna en bootcamp här i smålandskogarna :cool:

Haha, aaa, han har fina bakben ;)
Men det är ju en ögonblicks bild och han gillar att slå bakut i luften över hinderna :)

Vi "råkade" hoppa över grannens häck :cool: i måndags när vi var ute och red. Var ju inte riktigt meningen men det fanns en livsfarlig bil parkerad vid sidan av vägen så han tog "genvägen" över häcken i stället.. :angel:

Hahahaa ja gör det, jag skulle med nöje slänga borstar kring honom, hosta överdrivet mycket och allt annat överdrivet som jag botat fölis med.. Jag får öppna en bootcamp här i smålandskogarna :cool:

Nice! Han hade mini-bootcamp light LIGHT igår iaf. Personer på läktaren i ridhuset och en annan häst som tränade. Jag brukar annars alltid vara själv. Det gick över förväntan och han var bättre än någonsin! Han var mycket mjukare i kroppen och sökte sig stadigare nedåt än vad han gjorde igår, på filmen. Jag blev väldigt överraskad. Och stolt. :)

Nice! Han hade mini-bootcamp light LIGHT igår iaf. Personer på läktaren i ridhuset och en annan häst som tränade. Jag brukar annars alltid vara själv. Det gick över förväntan och han var bättre än någonsin! Han var mycket mjukare i kroppen och sökte sig stadigare nedåt än vad han gjorde igår, på filmen. Jag blev väldigt överraskad. Och stolt. :)

Haha men det är ju bra, lite ibland brukar också fungera och han tålde ju Mini-bootcamp light så han kanske inte behöver ett riktigt bootcamp i framtiden :grin: Och vad kul med framsteg, man blir så glad och lycklig när de händer saker i ridningen, förhoppningsvis faller några stora poletter ner för min pålle när jag väl sitter upp igen. Det har väl gått en vecka sen sist nu, känns så iaf :(

Inga sommardäck har vi heller så inget ridhus, is paddock med 5cm snö på och gatorna är livsfarliga. Att de aldrig smälter bort!! Känner mig lite bitter över att min ridning och all min träning stannar upp, eftersom jag inte kan träna honom i padocken från backen heller..

KL

Vi var vid havet förra veckan och plaskade lite i vattnet! :)

liten_zps7aea5dd5.jpg

DSC_7020_zps0e3fe65f.jpg

Rider du aldrig ut? Eller är det bara vid ridhusridning du har filmare?

Jag rider ut mer än vad jag rider i paddocken, vi har gräspaddock här hemma.
Och ne precis jag har ingen filmare här hemma åt mig, värdelöst att bo vid världensände ;)

Oj, jag trodde att de var till mig inlägget var riktat, var de inte så? x)

Senast ändrad:

Att lämna bort sin unghäst för att få hjälp att få den stadig och befäst med ryttare är för mig så vanligt att jag absolut inte lägger någon negativ värdering i det öht.

*kl*

Longerade i fantastiskt solsken idag och han är så härlig min åsna:). Hade snodden på (och ja, jag vet att det finns nackdelar med snodden, men nu blev det så) och han fick galoppera på lite. Jag blir varje gång så impad över hans så himla fina balans! Galoppen är dock ganska stor och kommer (precis som hans syster behövde) mycket jobb för att få stark. Tog ungefär ett halvårs ridning innan Barbies galopp var riktigt ridbar.

Min numera parkeringsbara åsna:love:
313752_10200202870626371_841931478_n.jpg

Han är väldigt söt!:love: Men eftersom jag är jag så måste jag fråga varför du har snodd o inte inspänningstyglar istället? Kan visserligen vara olika men jag tycker de flesta knäpper av med snodd?

Jag är en av dem som snart ska lämna bort min unghäst, fast många tycker att vi kan fixa det själva. Har inga problem, vi har kommit ganska långt, ridit lite ute själva och med sällskap i alla gångarter, dock bara galopp två gånger med hjälp av röstkommando. Men jag känner att jag vill ha hjälp med det här med formen, och framför allt att det förhoppningsvis blir mera regelbundenhet, just nu är det is överallt så vi står helt stilla. :crazy: Dessutom känns det bättre för mig att nån mera sadelvan än jag får ta smällarna, om de kommer, med högre krav. ;) Valde utbildare som sedan ska få fortsätta träna oss, och det känns helt rätt, tror det kan vara en nyttig erfarenhet för hästen med att åka bort lite. Blir liksom en boost för oss alla! :)

Ja, det var jättehärligt!! Vill också ha plus igen, här har blåst bedrövliga isvindar de senaste dagarna.

Oh_really, tack! Med sina 177 cm hoppas jag verkligen att hon är färdigväxt. ;) Lär väl dock bredda sig lite till.. Men jag håller med dig, tycker också att hon ser relativt klar ut.

Idag ska jag göra en hejdundrande insats! Halva paddocken är lite isad andra halvan är som en ishockybana.
Nu ska jag ta spett, salt och kratta med mig ut för nu jävlar ska jag rida! xD

Ska ta bort det värsta, häva salt på det värsta och sedan ska jag vänta 1 timme eller 2, sen ska jag rida på den här skiten! :D
Önska mig lycka till! (Det lär behövas..)

Om det inte bara är en tunn isskorpa så är det ingen bra ide du har, saltet gör faktiskt isen halare och dessutom återfryser den ännu hårdare än tidigare. Så att salta skall du bara göra om det är en mkt tunn ishinna och du har möjlighet att helt få bort vattnet från den yta du vill ha bar (typ att du kan harva upp paddocken, annars biter du bara dig själv i rumpan med ditt jobb.

Idag ska jag göra en hejdundrande insats! Halva paddocken är lite isad andra halvan är som en ishockybana.
Nu ska jag ta spett, salt och kratta med mig ut för nu jävlar ska jag rida! xD

Ska ta bort det värsta, häva salt på det värsta och sedan ska jag vänta 1 timme eller 2, sen ska jag rida på den här skiten! :D
Önska mig lycka till! (Det lär behövas..)

Heja!!! You can do it!! Hoppas det fungerar och stort lycka till. Annars blir det väl att träna på tålamodet och vänta på våren... Men jag håller tummarna för att det fungerar och att du får bukt på halkan! :bump:

Han är bedårande söt! Ser gärna fler bilder på honom! :)

Tycker inte heller att det är något negativt att lämna bort för att få en bra grund att fortsätta med. Hade min borta i två månader och det kommer jag absolut inte ångra. Hon söker sig fint famåt neråt och tar galoppen i båda varven, har också hunnit med att hoppa ett litet hinder på typ 30cm! :) Hon är en väldigt arbetsam liten dam så man får vara noga med att inte ta henne för hårt så det försvinner, just nu har hon kommit på att det är jätteroligt att galoppera och att man får mkt beröm! Man ska nog ta tillvara på att de tycker att de är kul!

Jag har ingen brådska med henne utan målet är kvaliteéts till hösten, hon rids väl ca 3-4g i veckan nu. Blir mer så fort snön tinat undan och man kan jobba upp lite kondis i skogen.

e. Black Coffee ue. Master
IMAG1337.jpg

DSC03483.JPG

Och min blivande utebana (bara schktmassor nu) har jag harvat över nu i plusgraderna så det blev en perfekt longeringsvolt :banana:
Så idag blev det longering och Savant skötte sig mycket bra.
Hade bara gummisnodden på honom och longerlinan fäst i nosgrimman.
Fick väl jobba ca 15-20 min i varierande trav och ett par galoppfattningar i varje varv. Han har precis kommit så långt att han kan galoppera ganska bärigt på lina så vill inte traggla utan en fattning och typ 1-2 varv i galopp.
Även när jag rider ut honom nu så märker jag hur gärna han väljer galoppen istället för traven. Så fort man kör lite tempo växlingar så slår han över i galopp och jag kan bara stå och gunga med i lätt sits och så galopperar han lika sakta som dom andra travar, underbar galopp :)

Han är väldigt söt!:love: Men eftersom jag är jag så måste jag fråga varför du har snodd o inte inspänningstyglar istället? Kan visserligen vara olika men jag tycker de flesta knäpper av med snodd?

Jo, det finns absolut nackdelar med snodden. Ärligt talat så är det så sällan jag linar att jag inte brytt mig om att skaffa ordentliga inspänningstyglar-därav the snodd:o.

Tack ni andra för att ni gillar min åsna:love:! Att kastrera honom var verkligen helt rätt val nu är han hur trevlig som helst. Igårkväll tog tom en av tjejerna i stallets helt ovana pojkvän in honom från hagen utan problem:banana:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka