08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Välkommen! Riktigt söt häst du har men lite tunn (iofsej så är jag ju van vid min tunna till häst så man kanske har lite skeva referenser). Har alltid gillat tigrerade hästar :love:.

Jag har inte hunnit uppdatera på ett tag.. Jobbat, tränat, tävlat ( i mina styrketävlingar ej med hästis) och försökt klämma in lite häst mellan varven. Tur att man delar med syster så man hinner med allt!

Det har ju mest varit skogsturer så det inte jätte-spännande att skriva om heller. Jag har ridit privatlektion (fast inte på egna hästen utan på tränarens utbildade häst) och dammat av lite ridkunskaper så man vet att man är på rätt håll med hästis. Då blev det mycket galoppfattningar från skritt, skänkelvikning och försök till öppna men jag kan ju erkänna att jag inte är van vid att faktiskt "rida":o, sitter ju mest och åker med på Reuben. Nåja efter det så har jag iallafall jobbat lite på galoppfattningarna på Reuben och det har gått hyfsat och tränat på att hålla galoppen ett helt varv i ridhuset. Känns som det är en lång väg till den lugna samlade galoppen jag drömmer om, pållen dundrar på i 180 och blir lång och flack men jag nöjer mig med att det iallafall är rätt galopp och att han håller den tills matte bestämmer att man bryter av.

Idag hoppades Reuben av min dotter och det gick riktigt bra! Reuben har ju inte hoppat alls mycket och vi har inte haft nån möjlighet att löshoppa honom ordentligt heller och det märks ju en del. Jag sa till dottern att bara de kommer över så är det ett stort plus, att han river ibland är inte hela världen. Både häst och ryttare verkade ha riktigt roligt och jag höjde upp till 60cm som högst då han som sagt inte hoppats alls mycket.

Fina ekipaget:
x2012-11-10-10.09.55-4.jpg

x2012-11-10-10.12.06-5.jpg

x2012-11-10-10.19.26-11.jpg

x2012-11-10-10.19.26-13.jpg

De fick dessutom till nån riktigt fin galoppfattning också då de fick avsluta med det.

Stolt över både häst och lill-tjej! :banana:

Ska se om jag hinner ut och köra Reuben en sväng imorgon, måste hinna med träning också :P..

En tiger-fan till, här! :love: Väldigt söt, och en rejäl utmaning, förstår jag. Ska bli spännande att följa er.

@Bulldoozer
Heja Reuben!

*KL
Här händer inte heller så mycket.
Tömkör när tid och ork räcker till, och arbetar på att få Nalle att hålla ut volten åt båda håll. (Dvs respektera mitt kroppsspråk när jag rör mig mot honom.) Åt utgången till är det nästan löjligt lätt, men att röra sig uppåt mot bortre kortsidan är inte alla lika populärt. :grin:

Vad jag däremot är väldigt nöjd med just nu är att traven verkar se helt normal ut. Jag kan i alla fall inte se någon rörelsestörning från min position snett bakom. Måste få med någon som kan filma lite, så jag får chans att studera honom lite noggrannare.

Tack underbar ni :D

Hon är för läcker, tycker jag med. Idag har jag hängt på henne för andra gången och det gick bra, helst av allt vill jag bara lägga på sadeln och hoppa upp och rida iväg, men det funkar inte riktigt så med Stella.

Kunde ta av repgrimman över öronen idag för andra gången, framsteg! Måste ta isär hela tränset för att få på det, grimman måste öppnas i nackremmen och ta nosen först sen nackrem över nacken... men det går bättre och bättre, skam den som ger sig ;)

kl

Fy 17 vad ett par bakskor kan göra stor skillnad. Var en helt annan häst att rida på idag. Hon travade på fint utan att jag var tvungen att banka på henne i var tredje steg för att hon skulle gå fram. Tom i galoppen gick hon på utan det har vanliga segdragningen som hon har varit kännetecknet när vi har ridit själva.

Utan idag var det en pigg och glad häst som busade av glädje♥

vad skönt!

knapp
Rödingen fick framskor för första gången idag, han var jätte duktig :) trots att hovslagaren kallade han skithäst (bitter farbror, hade jag kunnat hade jag valt någon annan....)

Ja då kanske det ska va på tiden att skriva lite här igen. läser dagligen och ser hur bra det går för er alla!

Knas har varit borta en vecka hos bästa tränaren. jag red en lektion för henne sedan efter det och knas kändes super! vi fick introducerat rida över bom och ja knas tyckte att bomen va minst 90 hög. så det blev inte rida över bom. Men han skötte sig bra och vi red på. hemma har det gått super vi har ridit ut mycket och han sköter sig så sjukt bra! idag stod det dock longering över hinder och ja än så länge får vi nog ha de så för matte e lite skeptisk till de där med hinder =)

1259_009_50a1549a9606ee76f6777af8.jpg

mvi_0955__2__0001_50a157829606ee76f6777b3f.jpg

mvi_0955__13__0001_50a157ccddf2b34f7c000a80.jpg

hans teknik e la inte den bästa än...

Mycket hovslageri på gång nu, jag har haft tur att det inte snöat nåt mer här för vi har fortfarande sommarskor!

Jag red ut med nya (dyra!) pannlampan idag, funkade toppen, kunde galoppera trots att det var kolsvart i skogen. Lite spänd häst men det blåste ordentligt och vi var själva så han skötte sig egentligen toppen. Red en vända på banan efteråt, borde inte ha gjort det för jag blev bara frustrerad..

Sedan vilan har han gått och tippat nosen till vänster, insåg idag att jag sitter med minst dubbla kraften i stödet i höger tygel konstant. Försökte hålla jämnt stöd på båda tyglar men då åker nosen till vä och han krullar ihop halsen mer och mer. Känns liksom inte som att han är fast i höger sida, snarare överkänslig i vänster! Har haft tendensen hela tiden jag haft honom men mkt värre nu sedan han var förkyld och vilade. Blir ju ingen vettig ridning när man inte kan ta i ena tygeln! Kollade och åtgärdade lite småsaker i munnen förra veckan, lite vass och gamla sår mitt på i kinderna där han är lite trång och tajt men ingen skillnad på höger-vänster. Han ogillar ju bett generellt och blir alltid stökig när man tränsat, fipplar mkt med betten men funkat ok på sprengers dynamic och remontnosgrimma. Tänkte rida bettlöst några v, kanske tränsa med bett men inte använda det (ev dubbla tyglar senare). Ska skaffa ett novabett och ett baucher och prova, några andra tips? Suck, alltid nåt strul! :crazy:

Hovis har varit hos oss idag med. Sommarskor fortfarande här med då hovslagaren inte ville sätta på snösulor pga hur blött det är -så jag hoppas att det inte kommer snö på ett tag, men däremot får det gärna frysa.

knapp

Tog ett par varv i paddocken idag, stod ett pluttikryss framme som vi travade över. Super duktig men lite skeptisk. Han är förövrigt lite loj just nu, antingen är det att ölands höststormar börjar sätta fart och de fortfarande går ute = mycket som prasslar och mycket att hålla koll på = trött eller så växer han lite för stunden. På söndag åker han till vidareutbildaren (på ägarens begäran) så sen är jag hästlös fram till mitten av december, känns lite märkligt.

KL

idag var Calle sååå duktig ^^ Han höll sig i "ramen" hela passet och lekte inte ångvält alls, utan gick att både styra och hålla ihop i både trav och galopp :) wiiie!

178956_10151956664820400_395372624_n.jpg

Och Calle idag innan uteritt i soooolen (många huvudbilder blir det när man inte har nån som kan ta kort åt en). Vi var iallafall ute och busgalopperade idag ;)

nov_50a5060dddf2b31d09002a68.jpg

Idag så var jag ute och körde en lång-runda med Reuben, vi var väl ute över en timme. Det blev lite nya vägar och Reuben var cool som alltid trots trafik, joggare och barn! Underbara lilla häst! :love:

2012-11-16-10.02.16.jpg

Igår var vi på promenad, dagen innan hade syster longerat honom och dagen innan dess så red lill-tjejen barbacka på honom. I helgen blir det väl ridning, få se om det jag eller syster som hoppar upp..

Idag är Hartwell opererad (titthålsoperation)! Det har gått bra och prognosen är god.

Han har alltså lyckats med en liten "avsprängningsfraktur" i kronleden så de har plockat bort denna:

248990_10151151133867887_1420569088_n.jpg

(Biten ligger i ett 4 ml provrör så den är inte stor)

Biten hade orsakat en mindre inflammation i leden så ledkapseln var lite förtjockad, men nu är detta samt benbitsbädden rensat så leden såg fin ut!
Nu får han Metacam i 10 dagar, ska stå inne 12 dagar tills jag tagit stygnen och där efter ca 6 veckor i liten sjukhage. Sen återbesök och då hoppas jag på klartecken att börja rida. Ska promeneras med 15 min 2 ggr/dag så länge han står på box.

Senast ändrad:

Det låter ju jättebra!!! Så skönt att allt gått väl.
Håller alla tummar nu för att konvalescensen går utan komplikationer.
Jag tycker själv att det är pest att ha häst på boxvila, men tiden brukar gå snabbare än man tror, så håll modet och ångan uppe! :)

Jag är sugen på att köra in Stella, tror dock det kommer ta lång tid innan hon vänjer sig vid selet och ännu längre med vagnen men det skulle vara kul när det är klart :)

Vi har ju lite problem att få henne acceptera sadeln i rörelse.. hon spänner sig tills hon exploderar, har tappat henne två gånger pga detta. Har lagt sadeln på hyllan och kör lite longering och har testat med longeringsgjord och det går bra men hon gillar inte när jag ska spänna. Så jag spänner ett hål, går några vänder på stallgången, spänner igen osv..

Ja boxvila är inte kul, han har redan stått på box 7 veckor då han varit för svullen för operation. Så två veckor till känns helt ok. Hoppas bara han håller sig i skinnet i boxhage sen. ;)

Tycker att det låter lite som sadeltvång på din beskrivning.

pemi: Håller tummarna att allt läker som det ska och att du snart e uppe i sadlen igen.

Ja det låter ju som sadeltvång. Kanske testa med annan sadelgjord? Finns ju gjordar anpassade för det, tex eric le tixerant-gjorden.

kan en häst som aldrig haft sadel på sig utveckla det direkt till sadeltvång? Hon är ganska känslig överlag under magen och runt sadelgjordsstaten..
har provat två olika gjordar, men nu har jag både repgjord och magplattegjord som väntas på att få provas...när det är dags att lägga på sadeln igen.

Nu när jag har provat longeringsgjorden har jag tagit på en fluffig sadelgjordstunnel och jag tror att det lindrade. och den är det inga resårer i och det verkar ändå fungera.. kan tom longera henne i den, har iofs inte provat att longera med sadeln för det kunde hon inte då :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 615
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 607
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 111
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
461
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden V