Sv: 07rnas tråd del 11!
Nelly har ju så himla tråkigt nu när hon vilar + att hon inte har någon hagkompis för första gången i sitt liv. Därför var mattes mamma snäll och gav henne en sådan stor pilatesboll i julklapp...
Förväntad reaktion:
Förhoppning om reaktion:
Faktisk reaktion:
Staaaaaackars Nelly är JÄTTERÄDD för bollen!
Hon har seriöst bara varit rädd för en enda sak tidigare, och det var för 1½ år sedan som hon var helt hysteriskt rädd för en blå tröja jag hade.
Det spelade ingen roll VEM som hade tröjan på sig (vi provade med fyra personer, både män och kvinnor), och vi provade att bara lägga tröjan på marken, lägga massa mat/morötter på den osv med samma resultat = livrädd häst
Jag köpte en identisk tröja, men i en annan färg, och den gick bra. Bara inte den blå.
Jag försökte använda tröjan för att stärka vår relation genom att "kämpa oss igenom rädslan tillsammans" eftersom jag bara ägt Nelly i en månad då, men tillslut blev hon så himla rädd att det enda rätta var att göra sig av med den.
Dum som jag är tänkte jag lite samma sak med bollen nu, att det kommer stärka henne att över vinna sin rädsla. Så jag lät henne själv gå fram till bollen, ta i bollen osv. Sen la jag den i ett hörn i hennes box (4,5 x 6m jättebox) och hällde ca 5 kg morötter över den och lämnade henne med den i någon timme.
Man såg i spånet att hon inte gått närmare en 3m på hela tiden, och då är hon helt galen i morötter i vanliga fall
Hon stod och tittade på den HELA tiden, tog en tugga mat-tittade-tog en tugga mat-tittade...
Det här är kanske dagens i-landsproblem, men jag tycker att det är så konstigt att hon blir
så himla rädd för två så konstiga saker, när hon aldrig är rädd för något annat någonsin... Det är otäckt att se min trygga fina elefant så ledsen och hysterisk...
Jag vill ju att vi ska kunna arbeta oss igenom hennes rädslor och att hon inte ska behöva frukta något i hela världen, men kanske inte till vilket pris som helst. Självklart MÅSTE hon ju inte gilla bollen, men jag tycker inte om att det finns saker hon är så rädd för utan att försöka ta i tu med det...
Någon som har några tanker eller råd?