07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Tack. Många har undrat varför jag inte skickat henne till någon med ett känt namn. Jag har aldrig tvekat då de sista hon behövt är att pressas på i för snabb takt. Hon behöver bara gå förtroende och tillit för i grunden har hon ju lätt för sig när man väl kommit upp. Dessutom är de skönt att ha henne nära då jag vill vara delaktig, för de är ju ändå jag som ska rida i slutändan.

/Charlotte - på en solstol på Mauritius.

Haha, gött! :D

Nu har jag ridit ut snön i 3 dagar, åhhh, vad mysigt det är!! :love::love:
Fast jag är öm i sittbenen nu, hur kan man bli det efter ett så kort uppehåll? :eek:

I morgon har jag tagit på mig morgonfodringen, hoppas bara att jag tar mig ut från gården, det snöar och blåser satan här!

Jag har träningsvärk i benen efter EN dags ridning o 3 veckors uppehåll!:o

Här har snön också vräkt ned hela natten, tung snö som var jobbig att vräka undan för att komma fram till stallet. Men snart ska jag ut o galoppera i den, det MÅSTE ju vara det bästa att få göra en julafton!:banana:

När alla andra förberedda sig för Kalle Anka and friends red jag ett litet pass på banan med Barbie. Första gången på två veckor som jag befann mig på banan. Endast ett litet spår längs staketet var ridbart men det gick riktigt bra idag:). Bästa ridkänslan på länge och vi kunde rida varv efter varv i en jättefin förvänd galopp. Härligt julklapp med ett bra ridpass måste jag säga!

Hoppas ni andra också har en fin julafton!

Här har det galopperats i den fina pudersnön tills jag råkade ut för en full psykgranne som sa åt mig att vända:mad:

Han o hans 3 olydiga hundar var där först:confused: längs en väg. Vägrade att kalla in dem.

Han fattade inte att min märr lätt hade gjort honom till en hundägare med endast 2 hundar.

Fick iallafall fart på hästen o jagade 2 av dem till bilen.

Vände sedan tillbaka o tänkte att nu kommer han med bilen strax o ska jaga mig o hästen. Mycket riktigt:eek:.

Hade bara tur att en annan granne var ute o jag stannade hos henne.
Han ville inte köra förbi för då var nöjet borta, men efter mkt rabalder drog han hem.Trevlig julafton:crazy:

Nåväl. God Jul på er allihopa:laugh:

*KL*

Bästa julklappen ever, en lugn och harmonisk häst som gjorde exakt vad jag bad om.
Känner mig så löjligt nöjd... Var ensamma i hela ridhuset, och hon brukar vanligtvis bli lite spänd och ibland mycket stressad över ensamheten.

Men idag var allt perfekt. Hon ville inte ens gå ut ur ridhuset sen :D

Känns bra inför hoppträningen på onsdag för anna hassö :)

Fick ett GG Ariel precis som jag önskat mig! Jag är så glad! Nu ska bara jästen sättas igång igen :)

086269D0-6E78-4C90-8E6A-272DEBD1339D-11271-00000FA1AD28B423.jpg

Snyggt! :love:

Diablo har vilat i 1v nu & är sååå understimulerad. Han bits & är vild i boxen vid uttag. MÅSTE dom verkligen ha vila vid den här åldern? Funderar på att rida idag.. Inge kul att han beter sig illa mot andra som hanterar honom.. Han har ju gått på halvfart senaste månaden, så inte gått hårt.. Hur hade ni gjort?! Hade tänkt att han egentligen skulle vila 2v..

Upplever vila som lite överskattad och lätt missbrukad, måste jag erkänna.

Din häst hade jag hållit igång, men på ett avslappnat sätt utan krav, och sett det som en "vila".

Min häst vilar också och jag upplever henne som lite "på tårna" just nu. Det är frust och bock o spring i hagen. Men jag tror hon behöver vilan ändå. Fast idag med mjuk o fin grusväg blir man lite ridsugen..

Upplever vila som lite överskattad och lätt missbrukad, måste jag erkänna.

Håller inte alls med-i synnerhet inte när det gäller unghästar. Nu börjar iofs hästarna i denna tråden bli lite mer vuxna och kan ha en aningen mer aktiv vila i form av skritt i skogen. Men i mitt tycke är vila snarare underskattad än överskattad för hästens mentala utveckling.

Beror väl på era utetider ?
Många ger sina unghästar vila den här tiden på året när de står på anläggning och går ute typ 6 timmar om dan och står och hänger i hagen pga endera lera eller för mkt snö . Resten av dygnet spenderas på box . Inte särskilt bra för hästen nej . Under såna omständigheter är aktiv vila att föredra - promenader a la längre typen eller uppsuttet skritt ngn timma efter hagvistelsen .en 07a lär hantera "aktiv vila" ypperligt väl .

Senast ändrad:

Håller inte alls med-i synnerhet inte när det gäller unghästar. Nu börjar iofs hästarna i denna tråden bli lite mer vuxna och kan ha en aningen mer aktiv vila i form av skritt i skogen. Men i mitt tycke är vila snarare underskattad än överskattad för hästens mentala utveckling.

Allt handlar om hur hårt hästen tränas.
Vila behövs för kropp eller psyke.

Allt för många har ingen koll på vad deras hästar behöver utan lägger in vila pga lathet eller okunskap.

Nelly har ju så himla tråkigt nu när hon vilar + att hon inte har någon hagkompis för första gången i sitt liv. Därför var mattes mamma snäll och gav henne en sådan stor pilatesboll i julklapp...

Förväntad reaktion: :confused: :cool:
Förhoppning om reaktion: :bump:
Faktisk reaktion: :eek: :cry:

Staaaaaackars Nelly är JÄTTERÄDD för bollen!
Hon har seriöst bara varit rädd för en enda sak tidigare, och det var för 1½ år sedan som hon var helt hysteriskt rädd för en blå tröja jag hade.
Det spelade ingen roll VEM som hade tröjan på sig (vi provade med fyra personer, både män och kvinnor), och vi provade att bara lägga tröjan på marken, lägga massa mat/morötter på den osv med samma resultat = livrädd häst :crazy:
Jag köpte en identisk tröja, men i en annan färg, och den gick bra. Bara inte den blå.

Jag försökte använda tröjan för att stärka vår relation genom att "kämpa oss igenom rädslan tillsammans" eftersom jag bara ägt Nelly i en månad då, men tillslut blev hon så himla rädd att det enda rätta var att göra sig av med den.

Dum som jag är tänkte jag lite samma sak med bollen nu, att det kommer stärka henne att över vinna sin rädsla. Så jag lät henne själv gå fram till bollen, ta i bollen osv. Sen la jag den i ett hörn i hennes box (4,5 x 6m jättebox) och hällde ca 5 kg morötter över den och lämnade henne med den i någon timme.
Man såg i spånet att hon inte gått närmare en 3m på hela tiden, och då är hon helt galen i morötter i vanliga fall :crazy:
Hon stod och tittade på den HELA tiden, tog en tugga mat-tittade-tog en tugga mat-tittade...

Det här är kanske dagens i-landsproblem, men jag tycker att det är så konstigt att hon blir så himla rädd för två så konstiga saker, när hon aldrig är rädd för något annat någonsin... Det är otäckt att se min trygga fina elefant så ledsen och hysterisk...
Jag vill ju att vi ska kunna arbeta oss igenom hennes rädslor och att hon inte ska behöva frukta något i hela världen, men kanske inte till vilket pris som helst. Självklart MÅSTE hon ju inte gilla bollen, men jag tycker inte om att det finns saker hon är så rädd för utan att försöka ta i tu med det...

Någon som har några tanker eller råd?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 314
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka