Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har sett dokumentären. Dels var det en skola och det här är ju förskola. I förskolan är det ju ändå väldigt lite saker de ska ”lära” sig kunskapsmässigt, de viktigaste färdigheterna är ju kring kompisar och hur man leker.
Sen vet jag inte om det var just den i dokumentären som var kaos eller om det gäller alla.
Därav att jag frågade om andras egna erfarenheter.
I min hemstad finns Waldorf, både som förskola och skola. Känner folk som haft barn där och de har i alla fall varit väldigt nöjda! Men, de barnen är större nu.Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar?
Jag är inte så imponerad av de stora förskolorna i området och det finns en liten Waldorf med lediga platser.
Barnet i fråga har inte behov av så mycket struktur. Han är driftig och glad i de flesta lägen. Bara han inte blir hindrad för mycket….Det beror på barnet.
Vissa barn behöver mer struktur än vad Waldorf ger.
För kreativa barn med egen motor och egna ambitioner så är det däremot en jättebra pedagogik.Barnet i fråga har inte behov av så mycket struktur. Han är driftig och glad i de flesta lägen. Bara han inte blir hindrad för mycket….
Skolorna får oproportionerligt mycket kritik från skolinspektionen tydligen, tex kränkande behandling (enligt grundfilosofin är det tydligen lite karma att bli utsatt, (förtjänade det i tidigare liv) vet inte hur många som kör den grejen dock.) osv.Barnet i fråga har inte behov av så mycket struktur. Han är driftig och glad i de flesta lägen. Bara han inte blir hindrad för mycket….
Då hade jag inte haft problem att sätta mina barn där. En gammal kollega arbetar nu på waldorfförskola, och det verkar väldigt positivt. Det finns ändå skollag och styrdokument som alla måste följa.För skolan har jag inte en aning, finns ju en hel del tveksamma moment.
Men för förskola kändes mycket klart vettigt.
Jag besökte förskolan idag och pedagogerna pratade om helt rimliga saker och var fina med barnen.
Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar?
Jag är inte så imponerad av de stora förskolorna i området och det finns en liten Waldorf med lediga platser.