Dorinda

Trådstartare
Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar?

Jag är inte så imponerad av de stora förskolorna i området och det finns en liten Waldorf med lediga platser.
 
Jag har sett dokumentären. Dels var det en skola och det här är ju förskola. I förskolan är det ju ändå väldigt lite saker de ska ”lära” sig kunskapsmässigt, de viktigaste färdigheterna är ju kring kompisar och hur man leker.

Sen vet jag inte om det var just den i dokumentären som var kaos eller om det gäller alla.
Därav att jag frågade om andras egna erfarenheter.
 
Jag har sett dokumentären. Dels var det en skola och det här är ju förskola. I förskolan är det ju ändå väldigt lite saker de ska ”lära” sig kunskapsmässigt, de viktigaste färdigheterna är ju kring kompisar och hur man leker.

Sen vet jag inte om det var just den i dokumentären som var kaos eller om det gäller alla.
Därav att jag frågade om andras egna erfarenheter.


Går det kanske att ta kontakt med förskolan och be att få komma dit så ni kan skapa er en uppfattning? Även om du får svar här så är det ju inte säkert att det är detsamma på den förskolan på din ort.
 
Full waldorf existerar inte i Sverige då det inte är förenligt med skollagen. Däremot 'inspirerade' av olika slag (fast det säger de sällan).

Om förskolan är bra eller inte hänger oftare på personalen än något annat. Besök stället och se hur det är?
 
Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar?

Jag är inte så imponerad av de stora förskolorna i området och det finns en liten Waldorf med lediga platser.
I min hemstad finns Waldorf, både som förskola och skola. Känner folk som haft barn där och de har i alla fall varit väldigt nöjda! Men, de barnen är större nu.
 
Barnet i fråga har inte behov av så mycket struktur. Han är driftig och glad i de flesta lägen. Bara han inte blir hindrad för mycket….
För kreativa barn med egen motor och egna ambitioner så är det däremot en jättebra pedagogik.
Ett av mina barn fick tillbaka en klasskamrat till den kommunala skolan från en skola med liknande pedagogik.
Det barnet hade inte klarat av friheten utan hade bara gjort annat eller inget i stället för skolarbete.
Mellanstadiet.
 
Barnet i fråga har inte behov av så mycket struktur. Han är driftig och glad i de flesta lägen. Bara han inte blir hindrad för mycket….
Skolorna får oproportionerligt mycket kritik från skolinspektionen tydligen, tex kränkande behandling (enligt grundfilosofin är det tydligen lite karma att bli utsatt, (förtjänade det i tidigare liv) vet inte hur många som kör den grejen dock.) osv.

Kritikerna kallar den auktoritär och kunskapsfientlig. Brukar vara sådant som att de inte fick använda pennor eller färgen svart eller hantera bokstäver före en viss ålder osv. https://www.vilarare.se/specialpedagogik/waldorfpedagogik/granskning-waldorfpedagogiken/
 
För skolan har jag inte en aning, finns ju en hel del tveksamma moment.

Men för förskola kändes mycket klart vettigt.
Jag besökte förskolan idag och pedagogerna pratade om helt rimliga saker och var fina med barnen.
 
För skolan har jag inte en aning, finns ju en hel del tveksamma moment.

Men för förskola kändes mycket klart vettigt.
Jag besökte förskolan idag och pedagogerna pratade om helt rimliga saker och var fina med barnen.
Då hade jag inte haft problem att sätta mina barn där. En gammal kollega arbetar nu på waldorfförskola, och det verkar väldigt positivt. Det finns ändå skollag och styrdokument som alla måste följa.
 
Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar?

Jag är inte så imponerad av de stora förskolorna i området och det finns en liten Waldorf med lediga platser.

Mina barn går/har gått walforfförskola. Jag gillar kopplingen till naturen och årstiderna som löper som en röd tråd i verksamheten. Att det inte är skärmar, utan fokus istället ligger på annat. De målar, bakar, tar hand om sin omgivning, odlar och har mysiga traditioner de firar. Det är naturmaterial, lugna färger och hemmakänsla.

Däremot är det som med alla andra förskolor, helt avhängt på ledning och personal. Pedagogiken spelar ingen roll om pedagogerna som möter barnen varje dag inte gör det på ett engagerat och varmt sätt (anser jag).

Den dokumentär som omnämns tidigare i tråden är lååååångt ifrån den verksamhet mina barn tagit del av. Men med detta sagt skulle jag dock inte välja att låta dem gå i Waldorfskola.
 
Jag vet inte riktigt någonting själv, men har två kollegor som gått Waldorf genom förskola och skola och en utav dem har sitt barn på Waldorf förskola nu. De är väldigt nöjda och skulle aldrig välja något annat. Helt normala människor, har kreativa yrken idag. Men ja.. det är också allt jag vet!
 

Liknande trådar

Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 304
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 786
Senast: Praefatio
·
Småbarn Nästa vecka börjar dottern på förskola och vädret verkar ha gjort att det kläckts svärmar av mygg i området. Förskolan ligger bredvid en...
Svar
10
· Visningar
1 228
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Sämsta filmen?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp