Vitlök till hostiga hästar?

B

buuh

Vad har ni för erfarenhet av att använda vitlök om hästen är lite hostig? Fungerar det bra/dåligt? Om du använder det, köper du färdigt eller blandar du ihop något själv? :)

Sv: Vitlök till hostiga hästar?

Min förra ponny fick vitlöksgranulat och det funkade jättebra. Men hon fick ingen vidare andedräkt.. :angel:
Nu har jag ingen som behöver och jag använder inte den typen av tillskott i förebyggande.

Jag skulle vilja veta varför hästen hostar, och sen se hur det skulle åtgärdas.

Vitlök har f ö börjat bli omdiskuterat som hästfoder enligt vissa forskningsresultat som publicerats på senare tid. Det stod bland annat om detta i senaste Ridsport. Dock ges STORA mängder i försöken, men läs artikeln så kan du ta ställning själv.

jag hade en häst som hade kronisk å henne gav jag vitlökspulver, å jag tyckte att de funka bra. Men jag tycker också att du ska ta reda på vad orsaken till att din häst hostar. och är de kronisk så skulle jag ge vitlökspulver.

Jag brukar ge vitlök om hästen blir förkyld, köper pulver och blandar i kraftfodret, morgon och kväll tills hostan slutar. Har dock ingen kronisk hosthäst och kontaktar naturligtvis vet. om inte hosta och feber gått över på 1-2 veckor. Jag ger mina lite på sommaren, tycker att mygg o flugor håller sig undan då. Ger dock inga jättemängder, så jag tror inte att det ska ha några negativa effekter.

Ska kanske tillägga att min häst hostade lite grann vid början till ansträngning under vintern, vilket inte anses särskilt allvarligt då det inte blir mer. Hon fick ca 2 tsk granulat om dagen under vinterhalvåret, så det blev inga stora mängder, och jag tror absolut de positiva effekterna övervägde.
Den gången hon blev förkyld och riktigt hostig o snorig tillkallades givetvis vet och det blev hostmedicin istället!

när min kuse var snuvig och hostade gav jag färska
vitlöksklyftor 2 stora el 3st små i 12 dagar samt koncentrerad citronsaft ½dl/dag som funkade bra

vet inte om vitlök e bra för just hostan (varför hostar först och främst) men vitlök e ju bra för massa annat ,så de skadar ju inte om de ger det...,men om det hjälper hostningen vet jag dock inte.

Min får råvitlök- tycker det e smaskens :)

Ponnyn fick vitlökspulver (biofarmab)

Våra får vitlök, köper på Ö.B. Vi har ingen hosta på våra. Vet en häst som hade svår hosta som dom botade med alger. Vet ej hur det fungerar.

Fungerar bra både mot tillfälliga förkylningar och på hästar med känsliga luftrör ("Hosthästar"). Har gett både färdiga pulver/granulat och pressad färsk vitlök (jobbigt att pressa till många hästar!). Ge dock ej för stora mängder, då det (som allt annat) blir giftigt i för hög dos.

Våra hästar brukar få i förebyggande syfte:
1. När det flyttar in nya hästar i stallet
2. Tävlingssäsongen med smittorisk, transporter m m
Dessutom har vi någon häst som är dammkänslig som får vid behov. Det är viktigt att stallmiljön är så bra som möjligt (vi har torvströ, hösilage, mycket utevistelse, mockar o sopar när hästen är ute etc).

Det är bra att göra en veckas uppehåll efter 2-3 veckors användning av vitlök. När jag köper färdigt granulat ger jag bara halva den rekommenderade mängden, det brukar räcka.

Vitlök är naturens eget antibiotika. Har själv använt färsk vitlök mot förkylningar och tandinfektioner, fungerat bra där med! (Tyvärr måste den vara rå, tillagad hjälper inte!)

Jag har slutat ge min vitlök då jag läste senast nu bara i ridsport en artikel om att det ger blodbrist på hästar. De hade fått avsluta undersökningen till slut pga av de dåliga värdena på hästarna som dock återgick till det normala efter ett tag.
Jag har tidigare också läst undersökningar angående vitlök där de har funnit att det är blodförtunnande och minskar fertiliteten på ston. (kommer dock ej ihåg vart)

Jag har bra bra erfarenheter av vitlök...;)
När vi har haft host häst (Kronisk)
Brukar vi göra en örtblandning och ge i maten el som te...
Vi blandar tex vitlök, timjan, mynta, arnis och lakritsrot mm varför köpa dyra örtblandningar när man kan gör de själv? Råder alla intresserad att köpa hästägarens örtbok:idea: . I Boken står allt man vill veta om örter tex villka som är imunförsvars höjande, slämmlösande el antinflamatoriska. Örtblandningen har funkat kanon.:)
Vi tog narturligtvis först reda på om det var något i stallmiljön vi kunnde ändra, som tex halm kvaliten höt el att se till att aldrig sopa när den damkänsliga var inne, vattna stallgången etc.:idea:
MVH Linnea

Jag har bara bra erfarenhet av vitlök. Min syster hade en d ponny som var "hosthäst" och hon blev i stort sett utdömd som tävlingshäst. Hon fick färsk skivad vitlök efter det varje dag. Hon tävlade LA hoppning och blev 25 år.... och mådde hur bra som helst. Vi hade henne 89-04 och hon fick diagnosen "hosthäst" 90....

Har gett vitlök, både till hosthäst och icke hosthäst.

har inte märkt nån skillnad alls..
men det kanske är olika från häst till häst oxå?
egentligen så äter väl inte hästar lök,??

Gir hvitløk hver kveld (garlic/oil fra Baylies) om det er grunnen eller ikke vet jeg ikke, men hesetn min er en av de få på stallen som ikke har hostet verken i vinter el ifjor (står 22 hos oss).. Gir hvitløk året rundt jeg da, lukten skal jo også virke litt avskrekkende på fluer ol ekle småkryp.. Om det stemmer vet jeg ikke, men skader jo ikke med litt hvitløk:d

hej!
jag brukar ge mina hästar vitlök dagligen.. dels för att den ena har kronisk hosta och den andre har ont av klåda..det fungerar bra för båda..!:smirk:

Sv: KRONISK HOSTA

HEJSAN. kan någon hjälpa me att svara på detta.
Om en häst får kronisk hosta är enda utvägen att avliva den då??Vet att på en ridskola va det två hästar som hade kronisk hosta o dom blev avlivade,ä det nödvändigt???vet att detta stall är gammalt o har anmärkningar så det måste ju va en orsak till hostan antar jag.Det måste väl finnas nån annan lösning elle??:( :( TACKSAM FÖR SVAR.

Vi ger vitlökspulver till våra hästar varje kvällsfodring,då i kraftfodret.
Funkar jättebra,då minishettisen är väldigt anfåd annars.
Dom andra 2 är friska men det ska ju vara bra för att förebygga förkylningar.

/I

Nej, oftast går det att få dem symptomfria (dock ej "botade", överkänsligheten finns kvar) med bättre miljö (om det inte har gått för långt redan). Problemet är att alla inte har möjlighet att ge hästarna den miljö de behöver.

Det bästa är oftast lösdrift. Har själv fått "kroniska hosthästar" symtomfria på stall, men då är det jätteviktigt med stallmiljön.

- Använd enbart hösilage (ej för torrt, gärna ca 55% ts), obs! gäller samtliga hästar i stallet inte bara den drabbade. Det hjälper inte att blöta höet.
- Om hästen måste äta kraftfoder, ge dammfritt t ex müsli. Oftast innehåller havre och korn små "osynliga" mögelsporer, speciellt om du köper direkt av en bonde.

- Använd torvströ som bädd (ev fukta på torven när du lägger in en ny bal). Gäller samtliga hästar i stallet.
- Ge ingen halm (oftast omöjligt att få tag på 100% bra hygiensisk kvalitet)

- Se till att hästen går ute så mycket som möjligt i stora hagar (men helst ej i sand/jordhagar som dammar)
- Rid helst utomhus på dammfritt underlag (undvik ridbanor under torrperioder), undvik ridhus.
- Sätt igång hästen försiktigt, motion är bra men hästen ska inte anstränga sig så att den får hostattacker.

- Mocka och sopa när hästen är utomhus, aldrig när hästen är i stallet.
- Frisk luft är viktigt - vädra/ventilera ordentligt i stallet. Hellre öppen dörr än fläktar som drar runt dammet.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar