Vitaminhjälp!!!

lakrits

Trådstartare
Mitt sto är nu dräktigt och jag undrar över lite foderfrågor.
Vi har inget analyserat hö men det är skördat ganska sent och eftersom energivärdet är lågt då så har hästarna fri tillgång till detta inne som ute.
Min häst kan vara lite svår att hålla i hull under vintern men är nu väldigt fin då hon i det gamla stallet fick ett ganska proteinrikt foder.

Nu när vi flyttat så har hennes foder ändrats lite grann.
Hon får nu 4 liter kornkross, 1 liter musli (mustang), betfor efter ridning och givetvis mineraler . Detta delas upp på två fodergivor per dag.
B-vitamin får hon nu och ett litet tag till men jag undrar lite över vitaminerna.
Vilka vitaminer behöver jag tänka på mer att hon ska ha?

Hon rids 3-4 gånger i veckan , dock inte hårt utan normalt.
 
Sv: Vitaminhjälp!!!

Allt beror ju på höt så det är extremt svårt att säga. Beror lite på vad det andra fodret innehåller också.

Höt brukar ha högt energiinnehåll på sensommaren/hösten och väldigt lågt proteininnehåll så på en höft skulle jag nog byta ut en del av kornet mot tex lucern så att musklerna bibehålls.
 
Sv: Vitaminhjälp!!!

Hmm..jag är jättedålig på foder och försöker lära mig mer.Att proteinet är lågt stämmer nog oxå men är om det är skördat sent , är det högt med energi i det då?
Det trodde jag var högst i tidigt skördat samma som protein?
Tack så mycket för rådet, men om jag lägger till lucern blir inte det för mycket då om hon har fri tillgång på höet både inne och ute?
Jag är tacksam för all hjälp. Jag har försökt läsa mig till men det är ju jättesvårt. En hel vetenskap.
 
Sv: Vitaminhjälp!!!

Det går ju inte att säga om det blir för mycket eftersom du inte har någon analys. Är höt taget sent och är det första skörden så brukar energin vara hög och proteinet lågt. Jag skulle nog försöka ge min häst lucern istället för korn om jag var i din sits. Så mycker mer går inte att säga utan analys förutom att du måste ha ett riktigt kritiskt öga för att kunna fodra ordentligt utan att hästen hinner tappa för mycket eller bli för fet. Rent generellt kan man säga såhär: trött häst - tillför energi, pigg häst - ta bort energi, fet häst - ta bort energi och protein eller ev bara energi, häst som är tunn i överlinjen - öka proteinet. Stämmer inte på alla hästar kanske och det gäller att ha ett bra öga för att kunna se vad som händer med hästen innan det hänt för mycket.

Foder är verkligen en hel vetenskap men A och O är att analysera höt eftersom det är det man utgår ifrån när man gör en foderstat. Sen finns det ju alltid folk att fråga! :)
 
Sv: Vitaminhjälp!!!

Jag såg nu när jag var i stallet att hon blivit lite gallig på bakbenen. Då vi nyss flyttat till nytt stall så tror vi att det har med omställningen på foder att göra. Vi gjorde en fin övergång ändå.
Som sagt jag är urusel när det gäller foderstater osv. men vill ju lära mig mer. Jag har själv inte haft hand om hennes foder tidigare och har inte riktigt satt mig in i det men nu så har jag ju henne kvar där och måste alltså lära mig.
Så här är det; tidigare har hon fått ett ganska proteinrikt foder. Då fick hon Korn/havre (75/25), betfor efter ridning, kopellets (ja hästar kan äta det) och lite fibergi. Att hon fick fibergi var för att hon var tunn i början på våren och blir lätt pigg på för mycket kraftfoder. Nu har vi inte tillgång till detta och idag är hon i väldigt gott hull( nästan lite tjock).
Kornet är ju för att behålla hullet och givetvis stårfodret.
Som jag skrev så får hon oxå egentligen Mustangs färdigfoder men denna omgång blev det musli pga felköp av stallägaren.
Eftersom hon nu då är dräktig vill jag inte missa något i hennes foderstat (inte annars heller givetvis) . Hon som har skött hennes foder och äger henne säger att jag inte ska behöva ge henne lucern förrän lite senare under dräktigheten. Just nu känns det som att hon får rätt mat och hon är jättefin i hullet fortfarande efter tre veckor på det nya stället.
Jag förstår att det är svårt att säga och räkna utan analys.
Grovfodret ska väl vara stommen i hela foderstaten (det ska väl bestå minst 50%). Kornet i sig ger väl ingen energi utan mer för hullets skull och färdigfodret innehåller ju egentligen allt utan att man ska behöva tillsätta något(kanske mineraler och vitaminer).
Jag ifrågasätter inte din kunskap eftersom jag själv är så dålig på detta utan jag har bara fått så olika svar så jag vet inte riktigt vem jag ska anförtro mig åt.

Som sagt jag är tacksam för all hjälp jag kan få och kanske kan jag lära mig något.
 
Sv: Vitaminhjälp!!!

Visst ger kornet energi, det är energi som ger hull. Proteinet sjunker mycket snabbare än energin. Jag tror att det är risk att din häst får för lite protein vilket är extra känsligt under dräktighet o något du inte ser på hästen förrän det gått ganska långt.
PL
 
Sv: Vitaminhjälp!!!

Ok, peter!!!
Jag tar det här i stället då...
Om vi nu bortser i från att jag inte har någon analys på mitt hö och hon får sitt korn.
Du hade ju inte sett hästen men jag säger att hon är i gott hull idag.
Om hon nu då kanske får för lite protein, vad kan jag ge henne då för att höja det?
 
Sv: Vitaminhjälp!!!

För att höja proteinet skulle jag nog ha gett lusern. Et dräktigt sto har högre proteinbehov än en som inte är det.
 
Sv: Vitaminhjälp!!!

Ok,,låter detta bra då....
Detta är för en dag.
Fri tillgång på hö(sent taget), 4 liter kornkross, soja,mineraler, betfor efter ridning???
Hur mycket soja hon ska ha antar jag står på säcken?

Ska jag fortsätta använda mig av muslin? Den har hon ju inte som helfoder så hon får ju inte behovet av vitaminer ,ska jag köpa till typ någon multivitamin då?
 
Sv: Vitaminhjälp!!!

Nej det står inte på säcken hur mycket soja man ger eftersom det beror på hur mycket protein som fattas. Om mineralfodret är vitaminiserat behövs troligen inga ytterligare vitaminer. Finns ingen anledning att bara ge betfor när du ridit, ge samma varje dag.
I övrigt har jag ingen aning om foderstaten är rätt.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 302
Senast: Ise
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 979
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp