Vitafor mineralfoder

Lolita

Trådstartare
Någon som provat detta mineralfoder från kvarnbyfoder? Står att det innehåller en del organiska mineraler och jag vill ha så mycket organiskt som möjligt. Någon som vet om det är bra eller dåligt? :)

Sv: Vitafor mineralfoder

Om detta mineralfoder är bra eller dåligt beror på vilka mineraler som ditt grovfoder innehåller. Grovfodret är hästens största och viktigaste mineralkälla. Ett mineralfoder ska endast KOMPLETTERA mineralerna i grovfodret.

Har du en analys av ditt grovfoder?

Om du inte har någon analys av ditt grovfoder bör du nog inte ge detta mineralfoder till din häst. Ca:P-kvoten är hög, ca. 5 för de flesta varianterna. Det är mer vanligt att det är brist på fosfor än kalcium i ett grovfoder och ger du inget eller lite spannmål till din häst är det förmodligen mer fosfor som du bör ge och inte mer kalcium. Det finns därför stor risk att du bara ökar obalansen mellan Ca och P i foderstaten om du ger detta mineralfoder.

Jag förmodar att du avser Vitafor Power eftersom det är denna produkt som innehåller en del ORGANISKT BUNDNA MIKROmineraler, ca. 33%. Alla makromineraler och den största andelen mikromineraler är dock oorganiskt bundna. Jag roade mig med att räkna ut andelen organiskt bundna mineraler i detta foder och kom fram till att endast 0,5% är organiskt bundet. Övriga 99,5% består således av oorganiskt bundna mineraler.

Några organiska mineraler finns inte. Alla mineraler är oorganiska. Att ett mineral är organiskt bundet betyder bara att själva mineralet är bundet vid en ligand som innehåller en kolatom.

Organiskt bundna mineraler är inte bättre än oorganiskt bundna bara dyrare. Dom är inte mer “naturliga” heller eftersom de är syntetiska hightech produkter som tillverkas i kemiska fabriker.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?