Bukefalos 28 år!

Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Jag är kass! på vin så kommer troligen inte att kunna tillföra något i tråden, men har en fråga. Om jag gillar detta vin, vad borde jag leta efter som alternativ? Är det druvan, landet, att det är fruktigt, vad det innehåller (viss sötma, inslag av körsbär, plommon, örter och viol)?
 

Bifogade filer

  • 4285C089-A8D2-41F1-8BF2-D1D1108A949C.png
    4285C089-A8D2-41F1-8BF2-D1D1108A949C.png
    63,3 KB · Visningar: 20
Dricker Philippe de Nantheuil och är positivt överraskad! Doftade ganska funky först, men hur gott som helst. Mer smakrikt än jag kunde anat, från systemets beskrivning.
Snart blir det löjrom och mer bubbel :d
 
Varför inte? Visst är det mycket som påverkar hur vinet smakar vid tillfället,.t ex vad du äter till, men vissa druvor är rena kameleonter och kan smaka allt från jordgubbssylt till mycket stramt beroende på var de vuxit. Med blandviner blir det ännu svårare.

Det blir liksom inte av, jag brukar läsa recensioner på andra ställen. Jag bestämmer mig i princip aldrig för vilket vin jag ska köpa när jag står i affären.
 
Jag är kass! på vin så kommer troligen inte att kunna tillföra något i tråden, men har en fråga. Om jag gillar detta vin, vad borde jag leta efter som alternativ? Är det druvan, landet, att det är fruktigt, vad det innehåller (viss sötma, inslag av körsbär, plommon, örter och viol)?
Med reservation för att jag verkligen inte är en expert.
Merlot är en väldigt vanlig druva. Jag misstänker att det här vinet inte liknar ett bordeauxvin (där den ofta är basen), men att det kan vara läge att titta efter merlot från varmare klimat som Italien, USA, Australien och även på det här att det ska beskrivas som fruktigt. Om du tycker om att det är lite sött så titta även efter viner som han motsvarande sockerhalt. På systemet borde personalen också kunna tipsa om andra viner i samma stil.
 
Med reservation för att jag verkligen inte är en expert.
Merlot är en väldigt vanlig druva. Jag misstänker att det här vinet inte liknar ett bordeauxvin (där den ofta är basen), men att det kan vara läge att titta efter merlot från varmare klimat som Italien, USA, Australien och även på det här att det ska beskrivas som fruktigt. Om du tycker om att det är lite sött så titta även efter viner som han motsvarande sockerhalt. På systemet borde personalen också kunna tipsa om andra viner i samma stil.
Det tyckte jag lät som ett expertutlåtande, tack! 😍 Ska kika lite själv, jag har inte haft så jättebra hjälp av personalen på mitt system när jag frågar. Kan också vara mitt eget fel eftersom jag tycker det är så svårt att sätta ord på vad jag gillar. Borde nästan gå på vinprovning!
 
ag har fått en champagne med mycket hög fruktsyra enligt Systembolagets cirkeldiagram, eller brute som experterna säger. Jag har haft lite svårt att uppskatta det till sitt rätta värde och skulle vilja ha förslag på mat som framhäver vinet på allra bästa vis.
 
Lyxade å fick en favorit till kvällsmaten igår :love: glömde fota innan den åkte på glasåtervinningen idag 😆
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230818_184733_Systembolaget.jpg
    Screenshot_20230818_184733_Systembolaget.jpg
    41,3 KB · Visningar: 37
Inte testat, men dessa viner bjöds Zelenskyj på vid sitt besök på Harpsund igår. Kung Fu Girl 2021 för 149:- och Lionheart of the Barossa Shiraz, 2020 för 129 :-. Förvånad att ingen journalist skrivit en story på de modesta valen av viner. Men utan att smaka gissar jag att dessa är ytterst prisvärda? Någon som testat?
1692517348542.png
 
Inte testat, men dessa viner bjöds Zelenskyj på vid sitt besök på Harpsund igår. Kung Fu Girl 2021 för 149:- och Lionheart of the Barossa Shiraz, 2020 för 75(!) :-. Förvånad att ingen journalist skrivit en story på de modesta valen av viner. Men utan att smaka gissar jag att dessa är ytterst prisvärda? Någon som testat? Visa bifogad fil 126185
129 kostar den vanliga flaskan. Det är halvflaskan som kostar 75. Men ändå, lite märkligt kan jag tycka med så billiga viner.
 
Fast det viktiga är väl att bjuda på goda viner? Jag tror valet är mycket medvetet gjort av någon som tänkt hela vägen. Kanske rent av ett önskemål/ krav från Zelenskyj som är ytterst kunnig i PR.
Jag tänker också att det kan vara ett krav, att ingen ska kunna reagera på att Zelenskyj mitt under brinnande krig åker runt på nån slags lyxresa. Symboliskt visst. Men symbolik kring en ”man ur folket” är viktig för det som pågår i landet.

Dessutom tycker jag att det är ett föredöme att åtminstone ibland även på statsbesök välja riktigt goda viner ur det sortiment som de allra flesta får hålla sig till om man vill dricka vin till sin lördagsmiddag. Jag köper sällan vin för mycket mer än de beloppen.

Det skulle vara roligt att se om försäljningssiffrorna för dessa 2 nu svingar lite uppåt kommande veckor. Men det hade också varit kul om de promotat två ukrainska viner.
 
Inte testat, men dessa viner bjöds Zelenskyj på vid sitt besök på Harpsund igår. Kung Fu Girl 2021 för 149:- och Lionheart of the Barossa Shiraz, 2020 för 129 :-. Förvånad att ingen journalist skrivit en story på de modesta valen av viner. Men utan att smaka gissar jag att dessa är ytterst prisvärda? Någon som testat? Visa bifogad fil 126185
Detta har jag hemma, men har inte druckit, fick i present. Ska bli ännu roligare att dricka nu :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp