Vintervila/sommarvila

H

Horserider

Att låta hästen vila under en sammanhängande period sägs ju vara väldigt bra eftersom att hästen kan läka eventuella skador.
Jag undrar om du låter hästen få vila. I så fall: när och hur länge? Blir det inte mycket jobb med igångsättningen igen?

Sv: Vintervila/sommarvila

jag låter min häst vila max 2 veckor i taget lite här och var på året.
Hon är en unghäst. Men jag försökte ge henne vila på 1 månad och då blev hon ett monster trots brist på kraftfoder.
Man fick leda henne med kedja och spö för att ha koll på henne och hon råkade sparka en människa i ansiktet. Sen dess får hon max 14 dagars vila men istället lite fler såna utspritt.
Jag föredrar vintervila framför sommarvila. På så vis blir inte hästen jobbigt överviktig och den slipper halka runt mitt i halaste vintern.

Under sommaren totalvilar hon minst en månad, det är ju inte så länge egentligen, så igångsättningen brukar gå ganska fort. Sen blir det mycket "sommarridning" ändå, för där hon betar finns inte såååå stora ridmöjligheter....
Vintertid vilar hon nån vecka över jul/nyår, men det är mest för min egen skull. Mycket som ska hinnas med just då. Då vilar hon inte helt utan vi kör lite kravlös motion, ingen träning utan kör eller promenerar eller skrittar ut- Jul myser helt enkelt!

Kan väl tillägga att under året har hon ändå 1-2 vilodagar i veckan....

Min häst har ingen planerad vila. Han rids året runt men får perioder av vila till och från pga olika saker. På sommaren kanske man åker bort eller bara drar ner på ridningen lite. På vintern kanske det är mycket att göra en period så att man väljer att ställa av hästen eller också bara dra ner på ridningen lite.

Min häst trivs bra med att bli ompysslad och riden, och han tränas inte speciellt hårt. Just nu är han snarare under igångsättning. Han har 1-2 vilodagar i veckan.

mina hästar har aldirg någon direkt sommar/vinter vila. dom rids regelbundet. på sommaren har dom 1 vecka dom går å slipper mej sen har dom de lugnt på vinter. dom rids men nästan bara skritt och klättring mm eftersom vi ej har paddock. på sommaren går dom på bete allihop med rids samtidigt så gör jag å de funkar perfekt. då slipper man massa tjockisar efter betet å slipper börja om från början med muskel uppbyggnad

min pålle får vila max en vecka han, han blir så svårriden annars. ibland får han vila längre på sommaren men då ser jag till att han rör sig extra mycket i hagen istället :)

Min häst går på bete i ca 6 veckor under sommaren och får bara vara häst under tiden. Hagen är enorm och kuperad med varierad teräng så hästen tappar ingen kondition alls. Igångsättningen är inga som helst problem.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Marvin
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar