Vill inte stå still..

F

froggy

Vi skaffade nyligen en häst och det visade sig att hon inte vill stå still när man ska hoppa upp. Och om det är någon som håller i henne samtidigt i tyglarna så att hon ska stå still, så backar hon istället. Någon som har något förslag på hur man kan träna bort detta? Vill ju kunna hoppa upp utan att någon ska behöva hålla i henne och att hon ska stå still..

Sv: Vill inte stå still..

Så var min häst med i början men när hon backade så antingen ryckade jag henne bakåt ännu mer, tillslut stog hon stilla när man satt upp. Eller annars kan du göra en volt så att hon går runt dig så att hon blir litr trött så står hon nog stil sen när du ska sitta upp.

Vi skaffade nyligen en häst och det visade sig att hon inte vill stå still när man ska hoppa upp. Och om det är någon som håller i henne samtidigt i tyglarna så att hon ska stå still, så backar hon istället. Någon som har något förslag på hur man kan träna bort detta? Vill ju kunna hoppa upp utan att någon ska behöva hålla i henne och att hon ska stå still..

Börjar hon backa, så jäklar ska hon backa.. sluta inte när hon vill, backa då några steg till.. Min häst var med så förut. men backa han ett halvt steg fick han gå bakom 10 steg.. Den tröttnar snart jag lovar.. Förutsatt att den mår bra och är korrekt i kroppen, så att den inte gör det för att den har ont nånstans.. Lycka till! :)

Så var min häst när jag köpte den, han vägrade att stå still. Pratade med förra ägaren om detta om han hade gjort så med henne eller om han bara testade mig. det visade sig att hon hade lärt honom att så fort hon satte foten i stigbygeln så skulle han börja att gå. Hon sa att det var lättare att sätta sig upp då.

Jag löste detta genom att ha tålamod och vara konsekvent,jag satte foten i stigbygeln,han försökte gå, tog ur foten och bad om halt, upprepade detta hela tiden. I början tog det tid men han lärde sig snart att vill man ut för att bli riden (som han älskar) då måste man vara snäll att stå still för då kom man fortare iväg

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 940
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur