Vilken storlek på hundbur?

stinute

Trådstartare
Jag har precis köpt en kombi, och skulle vilja skaffa en säker transportbur till min storpudelhane till den, och nu funderar jag lite på vilken storlek han kan behöva. Han är ca 60 cm i mkh, kanske lite högre men inte mycket. Jag har kollat på tex Artfex medium bred med måtten H 67,5 cm, D 83 B 65. Räcker det? Mitt problem är att bilen inte är jättestor, så storleken större får inte plats. Finns det någon som vet ungefär hur stor en bur till en normalstor storpudel måste/bör vara?

"Minsta mått:
Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:
  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
Om du transporterar mer än en hund i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd."

http://www.jordbruksverket.se/amnes...terahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

Tack för svar! Jag har dock läst de rekommendtionerna, och undrar lite om alla verkligen följer dem helt? Det betyder nämligen att inte ens största storleken räcker åt min hund (han är nästan 85 över hjässan när han står). Känns konstigt att en storpudel skulle vara för stor för str L?

Vore jätteintressant att höra vad ni andra har för burar och till vilka raser! :)

Det är de måtten som gäller enligt jordbruksverkets föreskrifter och nej, alla följer inte dem, tyvärr. Dock är det så att om man inte hittar en bur som är stor nog så finns det säkert företag som kan specialbygga en bur enligt ens egna önskemål på storlek. Om JBVs angivna mått inte ryms i ens bil, ja då får man fixa en större bil helt enkelt eller välja andra transportmedel. JBVs föreskrifter handlar både om djurens säkerhet och komfort under resan. Hunden ska kunna stå och sitta i buren utan att behöva huka sig konstant.

Har du en hund som är 60 cm hög och den största buren som går in i din bil är 67,5 hög, då har du bara 7,5 cm till godo mellan hundens rygg och taket på buren. Det räcker med att hunden skjuter rygg som en katt när den sträcker på sig, eller att du kör över ett gupp lite för fort så det blir ett uppåtkast för hunden så tar ryggen i taket och hunden kommer få stå och sitta hukad hela resan. Kanske funkar om man bara gör extremt korta resor, men det lär inte vara bekvämt för hunden i längden.

Det är även godkänt att ha en bilsäker sele på hunden om man inte vill/kan ha den i bur.

Hmm, jag får bara inte ihop Jordbruksverkets rekommendationer med de burar som finns att köpa. En höjd på 85 cm finns knappt, och gör det det så är den "för de riktigt stora raserna"... de kan knappast mena storpudel?

Nu är det inte höjden som är problemet med strl L i min bil, utan djupet. Det kunde man ju lösa tex med en dubbelbur, men höjden på buren verkar nästan bara gå att hitta max 70... :( Hur gör folk?

Tack för svar! Jag har dock läst de rekommendtionerna, och undrar lite om alla verkligen följer dem helt? Det betyder nämligen att inte ens största storleken räcker åt min hund (han är nästan 85 över hjässan när han står). Känns konstigt att en storpudel skulle vara för stor för str L?

Vore jätteintressant att höra vad ni andra har för burar och till vilka raser! :)

Jordbruksverkets burregler tycker jag saknar en viktig aspekt, skaderisk vid krock. Med så stora burar kastas hunden omkring rejält vid en krock och det vill jag verkligen inte.

Om jag vore du hade jag måttbeställt en bur till bilen.

Det är de måtten som gäller enligt jordbruksverkets föreskrifter och nej, alla följer inte dem, tyvärr. Dock är det så att om man inte hittar en bur som är stor nog så finns det säkert företag som kan specialbygga en bur enligt ens egna önskemål på storlek. Om JBVs angivna mått inte ryms i ens bil, ja då får man fixa en större bil helt enkelt eller välja andra transportmedel. JBVs föreskrifter handlar både om djurens säkerhet och komfort under resan. Hunden ska kunna stå och sitta i buren utan att behöva huka sig konstant.

Har du en hund som är 60 cm hög och den största buren som går in i din bil är 67,5 hög, då har du bara 7,5 cm till godo mellan hundens rygg och taket på buren. Det räcker med att hunden skjuter rygg som en katt när den sträcker på sig, eller att du kör över ett gupp lite för fort så det blir ett uppåtkast för hunden så tar ryggen i taket och hunden kommer få stå och sitta hukad hela resan. Kanske funkar om man bara gör extremt korta resor, men det lär inte vara bekvämt för hunden i längden.

Det är även godkänt att ha en bilsäker sele på hunden om man inte vill/kan ha den i bur.

Vid test har de flesta bilselar fallerat när det gäller större hundar. Skulle inte våga köra med en sådan.

Vid test har de flesta bilselar fallerat när det gäller större hundar. Skulle inte våga köra med en sådan.
Det är möjligt, men JBV skriver att det är okej att använda en, sen om man personligen anser att det är bra eller inte är upp till var och en. Är ju också viktigt att man köper en sele som faktiskt är ordentligt testad. Kan tänka mig att det är många tillverkare som kanske skyltar med att det är bilselar, men i själva verket är de inte krocktestade ö.h.t, eller iaf inte testade med tillräckligt mycket vikt.

Det är möjligt, men JBV skriver att det är okej att använda en, sen om man personligen anser att det är bra eller inte är upp till var och en. Är ju också viktigt att man köper en sele som faktiskt är ordentligt testad. Kan tänka mig att det är många tillverkare som kanske skyltar med att det är bilselar, men i själva verket är de inte krocktestade ö.h.t, eller iaf inte testade med tillräckligt mycket vikt.
Allsafe, den enda bilsele vars tester är värda namnet håller för en hund på ca 25 kg om man frontalkrockar i 50 km/h. Så var det med dom testerna. Å andra sidan förhindrar selen att förare o passagerare får en flygande elefant i huvudet om det smäller.
JBVs burmått är bra fingervisning om mått för hundar i kommersiell trafik. De är för stora för att säkerställa hundens välmående om det smäller ordentligt.

Allsafe, den enda bilsele vars tester är värda namnet håller för en hund på ca 25 kg om man frontalkrockar i 50 km/h. Så var det med dom testerna. Å andra sidan förhindrar selen att förare o passagerare får en flygande elefant i huvudet om det smäller.
JBVs burmått är bra fingervisning om mått för hundar i kommersiell trafik. De är för stora för att säkerställa hundens välmående om det smäller ordentligt.
Smäller det riktigt ordentligt är det enda som säkerställer hundens välmående att inte vara i bilen öht. Sen är det som sagt inte jag som hittat på det där med bilsele, skulle aldrig använda en själv på min 40-kilosklump. Jag återger bara det som står på JBVs hemsida eftersom det är det som gäller sen får man göra som man själv tycker blir bäst.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
G
Övr. Hund Jag har en hund på drygt 48 kg och cirka: 60 cm hög (det är väldigt svårt att mäta hans höjd eftersom han inte vill stå stilla så det...
Svar
7
· Visningar
1 860
Senast: Fiffi1
·
Övr. Hund Vi har ju bestämt oss för att skaffa en bilbur nu när vi har två hundar. Bottenmåtten i buren kommer att bli: Bredd: 92, djup 90, o...
Svar
4
· Visningar
1 036
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka