Vilken hingst, är nybörjare...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spenglan
  • Startdatum Startdatum
S

Spenglan

Har nyligen köpt ett sto från Tyskland (hannoveranare) f. 05 e. Hohenstein u. Noble Affaire-Donnerhall-Rubinstein I-Pik Kaiser. Hon är registererad i huvudstamboken och har erlagt treårstest med mkt gott resultat.
Hon är stor ca 175cm, fantastisk ridbarhet (9.5 av testryttare i tyskland).:banana: Dock kan man önska mer av exteriören. Lågt ansatt hals, välliggande bog, Djup bål, ngt korta framben och veka kotor. Mkt bra bakbensaktivitet, skritten 10mässig, riktigt bra trav, lite kort galopp. Super psyke! Har en syster som är född 03 efter Caprimond, den blev trea i Unghäst VM 07 :o)
Hon är opererad för struppipning, är det något som gör att ni inte skulle betäcka? Har inte riktigt fått klart för mig hur det nedärver och om det gör det? Vet att hingstar kasseras om de utvecklar struppipning. Men enligt forskning har det ju mer med storleken på häst att göra, om jag satsar på en mindre avkomma så kanske risken minskar...
Vad säger ni? Vilken hingst, eller inte betäcka alls?

Sv: Vilken hingst, är nybörjare...

Hingstar kasseras och tas ur avel för struppipning. En av dom är First Wish.

Jag vet inte hur jag skulle gjort. Men med ett så otroligt välstammat sto med så fina meriter hade det varit väldans svårt att låta bli att betäcka. Eftersom hon representerar det mesta av det klassiska dressyrblodet vet jag inte vad för hingst man ska använda. Men Gribaldi kan jag tänka mig hade varit hett-i synnerhet om du ska sälja. Det förslgaet kommer dock utan att jag vet huruvida han matchar ditt sto. Sir Oldenburg ser också otroligt fin ut, typmässigt bör han passa för att förbättra halsansättningen om inte annat, men bakkärran är inte hysteriskt aktiv.

Man kan ju misstänka att hon såldes pga av struppipningen och att säljaren inte ville avla på henne. Det bör du tänka på.

Delvis sant att de kanske inte ville avla på henne men det berodde nog mer på akut brist på pengar. Samt att de inte behåller några avkommor, de säljer alla på auktion och det var tänkt att hon skulle gå i Verden men fick ju inte pga struppipningen. Svårt beslut, hade inte tänkt så mkt på avelsbiten då jag ville ha en tävlingshäst men vi kanske ska ha barn samtidigt ;o)

Kasserar man den ena så ska man kassera även den andra (även om hingstar kan ställa till större skada än ett sto)

Betäcka eller ej lägger jag mig inte i, jag vet för lite om struppipning. (Vad säger jordbruksverket?)

Jag hade gråtit blod om jag stått med det stoet och den stammen och inte kunnat betäcka. Ungefär som att stå med en superstammad valack och se dum ut. ;)

Liknande trådar

Avel Skulle vilja ha lite förslag på hingstar till ett 10-årigt sto e: Rubinstein-Consul-Donnerhall-Pik Bube-Angelo xx. Hon är av bra typ...
2
Svar
33
· Visningar
2 648
Senast: ann80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar