Vilka vitaminer bör jag ge och i vilken form??

Cyllene

Trådstartare
Hästen är konvalescent och pga detta har hela foderstaten gått åt skogen. Plus att vi inte fått analysen till sista höleveransen! (Får dock inte vitaminanalys i den iallafall...)

I dagsläget får hon fri tillgång på hö/ensilage för att hon ska hålla sig lugn ute. För att hon ska få i sig sina mineraler så får hon 2dl krossad korn morgon och kväll samt mineraler Hippo Avel. En liten nypa betfor samt tre-fyra pellets linfrökaka på kvällen för att det ska bli lite mer.

Tidigare har hon gått på bara hö och Krafft Groov - och där finns ju även vitaminer till viss del.

Så då är frågan: ADE-vitaminer nu när det finns så lite kvar i höt plus B-vitamin till fällningen??? Något mer?

Det känns vettigt... Men då är frågan i vilken form. Multivitaminpreparat eller en massa olika?

Tacksam för tips!

/C
 
B tycker jag inte det finns någon större ide att ge än, den riktiga fällningen har ju inte dragit igång. (Brukar hästen ha problem med fällningen?)

ADE däremot är ju bra, och det finns ett otal ADE-vitaminer på marknaden, både som pulver och flytande. Vill du kan du ju ge multivitamin med så får du några vitaminer till, men jag håller mig till ADE (De får ju kraftfoder med, som är vitaminberikat)
 
B-vitamin kan du ju kanske ge ändå, inte bara för pälsfällningen. När hästen är konvalescent och inte rör sig lika mycket som annars, kan B-vitamin underlätta att hålla igång matsmältningen. Om det nu är så att din häst har anlag för att bli trög i magen! Dessutom är det ingen risk att överdosera B-vitamin, som är en vattenlöslig vitamin, mao överskottet pinkar hon ut. Krafft har B-vitamin på dunk, annars tror jag att man kan köpa flytande på apoteket, sån som människor äter alltså.
 
Det är mest för mina ögons skull. Maten ser så tråkig ut med bara 2 dl korn, så jag petar i några små linfröpinnar. :smirk:

/C - lite fånig!
 
Hon har börjat fälla rätt rejält nu och hon brukar bli ganska stel...

Ska handla hem ADE + B så jag har när det verkligen behövs.

Tack för tankarna!
 
Fast ADE ska du ju börja ge genast =)

Ang B-vitamin så ger jag det inte rutinmässigt vid fällning, men till de om har besvär, och det har hjälpt. Dock ska man vara medveten om att B-vitamin bildar hästen själv i tarmen, och B-vitaminbrist på häst har ALDRIG diagnosticerats. Så ge "bara för att" är nog riktigt ordentligt onödigt =)
 
Okej... Jag har aldrig gett det förut trots att hon blivit stel och spänd. Tänkte testa nu. Ska fundera på det! :)

Det andra kör jag givetvis igång med direkt!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 577
Senast: lady_vip
·
S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 278
Senast: Angelique
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite hjälp igen!!! Jag har som sagt en arabtös -92. hon har haft fångkänning förra sommaren (innan min ägo), men jag...
Svar
5
· Visningar
1 309
E
Foder & Strö Hon ska tränas till distanshäst och jag har börjat träna upp muskler och senor, och ibland kör vi tempo. Rider henne ca 5 dar/V Foder...
Svar
13
· Visningar
1 425
Senast: Emblagirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp