Vilka problem kan en gammal häst ha?

pinky

Trådstartare
Jag har blivit tillfrågad att räkna ut en foderstat till en äldre häst (22 år). Problemet är att de har så fruktansvärt låg kvot i höet.
Hästen har tidigare gått bra på ca 60 MJ och en kvot på 7, vilket gör att det kan bli omöjligt... Kanske blir hon tvungen att skaffa ett annat hö att åtminstone komplettera nuvarande med, men vi tänker iaf försöka.

Visst är den låga kvoten (1,4...) ett problem i sig, men finns det något som gör att det kan bli ÄNDÅ svårare pga hästens ålder?

Hon har provat att ge honom lucernhack tidigare, men han får inte i sig det, och han äter inte heller några större mängder hö. Visst kan det vara så att han helt enkelt inte tycker att lucernet smakar gott, men jag är ändå lite orolig för att det är tänderna... :confused:

Jag har fått till en foderstat åt min häst på ett liknade hö, med bla soja, Krafft Breed eller Protein och lucernhack. Kan några av dessa fodermedel vara "besvärliga" för en äldre häst, eller kan det rent av vara bra att han slipper tugga så mycket hö OM det nu är tänderna som är problemet? Vi kommer naturligtvis inte att lägga honom under minsta strågiva!

Tips och olika infallsvinklar önskas, tack! :bow:
 
Sv: Vilka problem kan en gammal häst ha?

jag skulle absolut kolla tänderna! har precis gjort det på min (20) eftersom han inte ville äta höet.

Det visade sig att hans tänder var i stort sett blankslitna och han kan inte tugga hö. så nu går han på lusern stråhack, sålänge det funkar, sen finns det ju bara en sak göra.. :(

men som sagt, kolla tänderna, mycket protein och energi!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka problem kan en gammal häst ha?

Min gamling äter bara lucernhack från krafft, det är fint i konsistensen, Dynavenas minhöbalar går oxå bra, smarrigt och lättuggat.Hippos lucernhack avskyr hon, det är hårt och osmakligt.
Brukar ge henne Dynavenas Mixt eller Hippo Alfa. Bägge är samkliga men Mixten är bäst.
 
Sv: Vilka problem kan en gammal häst ha?

Pelletsarna går ju att blöta till gröt om han har svårt att tugga, det kan kanske vara värt att prova?
 
Sv: Vilka problem kan en gammal häst ha?

Dodson and Horrells Sixteen plus plus deras Alfalfa chaff (lucern) tycker jag är det bästa för gamlingen. Mycket bra värden och enormt fräscht. Går också att blöta upp till gröt, även om det är en muesli.
 
Sv: Vilka problem kan en gammal häst ha?

Hur bra värden? Har de nån hemsida? :idea:

Vi kommer alltså att behöva HÖGA proteinvärden/kvoter i de foder vi väljer, om det öht GÅR att få till det...

Om det blir lucern måste det nästan bli hack, för att komma upp lite i stråmängd, och det är där jag tror att det kan bli problem. Eller rättare sagt, vi är nästan tvugna att pussla in lucernhack någonstans...

Men det är ingen som tror att det kan bli några andra problem än med just tänderna? Det låter ju bra isf! (Eller bra och bra, men då har jag inte missat något jag borde tänka på iaf... :angel: )

Tackar er som svarat hittills, men hoppas naturligtvis på fler svar! :bump: :D
 
Sv: Vilka problem kan en gammal häst ha?

pinky skrev:
Hur bra värden?

D&H 16 Plus (per kg foder):
Ca 9,9 MJ ME (11,5 MJ DE)
117 g smb rp
9,5 g ca
5,1 g p
1,2 g mg

Det räcker nog knappast till ert hö skulle jag tro, om det är det enda kraftfodret. Men om ni ger mycket lucernhack istället för hö så kan det ju eventuellt funka.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka problem kan en gammal häst ha?

Tackar för er svar!

Fiber Chaff lät riktigt intressant, om de skulle kunna tänka sig att åka till Falun och köpa foder.

Hur ser det ut? Är det som lucernhack ungefär? Pris?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 457
Senast: SiZo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 575
Senast: Karamello30
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 446
Senast: Pratsch
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 343
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp