Bukefalos 28 år!

Vilka hundraser fäller inte?

Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Av de riesen som jag har haft under 25 år,så har ingen fällt så pass att man kan kalla det fälla! Några hårstrån!
Dock börjar dom fälla efter ca 10v från det man klippte dom! Då kan det komma dammtussar!
Men klipper man dom var 8e v så har jag aldrig haft dammtussar!
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Jag googlade runt lite och såg att rasen schapendoes tydligen inte fäller? Stämmer det? Jag har för mig att de gjorde det nämligen.
Tack för alla svar för övrigt!
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Alltså vill du bara ha en sammanställning på vilka raser som inte fäller/fäller lite eller vad fiskar du efter egentligen? :)
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Nää, inte fiskar jag inte!:angel: Vill ha en sammanställning, som du sa!=)
Men raser som fäller lite mindre intresserar konstigt nog både mig och kanske mest min mor, som inte tål damm.
Någon gång i framtiden så hoppas min mor skaffa hund, och då tänkte jag hjälpa henne lite med en lista med all världens "ickefällande" hundar!^^
Hmm, lite fiskning kanske det va trots allt...:cool: 8)
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Skrattar :)

Det beror ju till stor del också på vad ni ska ha hunden till, vad ni vill aktivera era hund med osv..

Men många av raserna som nu har föreslagits passar ju ypperligt till aktiva sällskaps hem :)
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Precis! Just därför som jag vill ha en lite bredare kunskap av vilka raser det finns av den mindre fällande sorten helt enkelt. :)
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Varken Bichon frise eller Bichon Havanese fäller, och så har du Coton som inte heller fäller.
Har en blandis mellan Bichon H och Coton och hon fäller inte.

Coton kan visst fälla. Jag har en cotons om daghund och jämfört med min pudel så fäller hon. Många säger att de inet fäller pga att det är en så liten mängd men om man jämför med pudeln så märker man att de fäller.
Bichon har samma hårtyp som pudel och de fäller inte heller
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Av de riesen som jag har haft under 25 år,så har ingen fällt så pass att man kan kalla det fälla! Några hårstrån!
Dock börjar dom fälla efter ca 10v från det man klippte dom! Då kan det komma dammtussar!
Men klipper man dom var 8e v så har jag aldrig haft dammtussar!

Ingen av våra klippta har fällt även om det varit en smärre evighet sen klippning. Dock kan man kamma bort en massa underull, och om man inte kammar bort den tovar den. Men inte fäller.

En har vi haft som fällde, men den var 'naturell', den varken klipptes eller rycktes, den fällde litegrann vår och höst.

Ska man ta med 'inte tål damm' så ska man ju kika efter en korthårig/lättbadad ras, för de långhåriga så även om de inte fäller päls, så är pälsen rena damm/sporfällan..

Och med riesen på landet iaf, kan man räkna med damm. Och lera. Och grus. Och gräs. Och jord. Och spån..och.. Jag hävdar att de tappat ett g i namnet, det ska vara griesenschanuzer :devil:
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Och alla de mellisar jag träffat på (ganska många) har fällt, oavsett om det varit vältrimmade eller ej. Men det är väl säkert olika mella individerna. Kan säga att det enbart är p&s jag pratar om. Hur det är med de svata vet jag ej, kan kanske skilja sig mellan färgerna?

Farmors mellisar (ryckta) fällde inte ett nåt, svarta.
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Coton kan visst fälla. Jag har en cotons om daghund och jämfört med min pudel så fäller hon. Många säger att de inet fäller pga att det är en så liten mängd men om man jämför med pudeln så märker man att de fäller.
Bichon har samma hårtyp som pudel och de fäller inte heller

Cotons fäller. Även om det inte är stora mängder, några hårstrån här, å några hårstrån där. För o inte tala om hur mkt dom fäller när man borstar dom. :crazy:
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 955
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 185
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Om vi bortser helt ifrån hur passade rasen är för dig, mentalitet, hälsa… Bara utseende och absolut ingenting annat. Vilken ras/typ är...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
12 530
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 359
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp