Vilka hingstar gör sig bra med XX?

QuickStar

Trådstartare
Jag har sökt lite men inte hittat så mycket..

Vad jag förstått under årens lopp är att hästar med fullblod på mödernet står lite högre än de med fullblods pappa men vilka "halvblods" hingstar för sig extra bra med xx-ston?

Robin Z finns det ju en hel del avkommor efter som har fullblods mamma, men sen kommer jag inte på fler :crazy:

Är det några speciella XX- blodslinjer som visat sig extra framstående i ridsports avlen?

Jag tänker i första hand på hopp/fältävlan men även dressyr är intressant när vi ändå disskuterar :banana:
(eller ja jag hoppas det blir lite disskution)

Sv: Vilka hingstar gör sig bra med XX?

Jag fick ett tips om att Carland skulle passa mkt bra på xx-ston. Hade tänkt pröva den kombinationen i år, men nu beslutat mig för att avla fram ett rent fullblod i stället.

Mitt xx-sto är i år dräktig med Camaro M, en kombination som jag tror på själv, men inte har några belägg för.

Har sett en del avkommor med MajimG-fullblod (har en själv) som är fina.
RobinZ-fullblod är väl också ganska väldokumenterat.

Cortus - xx finns det fina.
Pooh har en som är ursnygg och som hon är nöjd med vad jag förstår. Tror xx blod tar fram de bästa i Cortus som ibland kan ge lite grövre sävliga hästar.

Feliciano passar fint på xx också för att väga upp hans lite grövre modell. Dessutom passar han (och även Cortus) fint då de båda har mycket bra psyke som de nedärver till mycket trevliga hästar. Kan kompensera lite väl livliga xx ston.

Camaro har jag begränsad erfarenhet av men den som vi har här uppe i granngården är väldigt.... livlig... men den har ett skarpt möderne så, svårt att säga.

Finns ju mycket som passar på xx de enda som jag tycker man skall vara försiktig med är de som dels är lite gängliga själva och dels de om är av de skarpare slaget. Cardento - xx har jag sett spjälstaket som inte varit vackra, i det fallet passar lite burkigare ston bättre. Är väl därför han passar så fint med Maraton. Landlord - xx kan jag inte rekommendera, blir väl vasst (står en på gården).

Sen är ju inte xx EN häst, finns ju en hel del olika modeller och olika psyken som så klart ärver ned sig olika.

Min Camaro M avkomma börjar också visa mkt temperament, han är är ganska nervig av sig och vill gärna testa gränser. Men även han har ganska hårt psyke på möder sidan (Helwan) samt att han är i den åldern (2 år) att han vill börja testa lite. Är väldigt pigg och lever loppan i hagen.

Liknande trådar

Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 188
Senast: Långnos
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 769
Senast: Blyger
·
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 662
Senast: ameo
·
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka