Vildhästens hov ingen bra förebild.

coari

Trådstartare
Brian Hampson, forskare vid Queens landuniversitet i Australien, har presenterat sin doktorsavhandling. En över fyra år lång studie av viltlevande hästars hovar. Hampsons avhandling är oerhört omfattande och varje delstudie innehåller mkt intressant information.

Avhandlingen heter The effects of the environment on the feral horse foot. Vissa delstudier finns tilljängliga på www.wildhorseresearch.com och www.thehoofman.com

Denna avhandling räknas som världens mest omfattande undersökning i ämnet och ingår i ett forskningsprojekt under ledning av fångexperten Chris Pollitt.

1. Livsmiljön har betydande effekt på hästens hovar. Dom sex olika miljöerna hästarna levt i har skapat sex olika hovformer.

2. Hovstrukturen påverkas av en kombination av underlag och den sträcka hästen rör sig. Sträckan beror i sin tur på avståndet mellan tillgång till vatten v.s. bete.

3. Även "vildhästar" kan få fång, hos de hästgrupper som gick långa sträckor på hårt underlag upptäcktes tecken på kronisk fång hos 67 % av hästarna vid hovröntgen.

Hampson påpekar att det underlag som barfotatrimmare världen över tagit som riktmärke, studier av mustangens hovform, endast omfattar begränsad kartläggning av hästar i ökenartad miljö.

Därför kan bruket att använda "naturlig hov som Modell" som den optimala hovdformen behövas omvärderas!!!

Sv: Vildhästens hov ingen bra förebild.

Detta ska jag lusläsa, trots att jag alltid skor mina hästar och inte känner mig speciellt oroad över deras hovstatus ! Alltid kan man lära sig någonting .

Hej från Hambo

Intressant.
Man för nog köpa hans bok för att få lite mer kött på ben.
Man behöva vet mer om hans studia av vild hästens fång, vad var det för typ av fång? belästning/trama fång eller foder fång? är det tal om riktig fång eller foder ringer som man tro är fång.

Vild häster rör sig inte lång från deras vatten tillgång, ofte inte mer än 30km.

Jag tycka att jämnföra vild häster mått våra tamhäster är som att jämnföra Apples and Oranges i Barfot v Skoning synbpunkt.

Jag tycker att det låter som någon typ av belastningsfång, om man läser vad som skrivs på http://wildhorseresearch.com/:

"Of the three populations surveyed by histopathology, the incidence of chronic laminitis ranged between 40% and 93%. There appeared to be a balance between hoof capsule wear and growth rate in the hard substrate environments. Consequently, hoof capsules were short and often worn to the level of the peripheral sole. In the softer footing environments growth rate exceeded wear, allowing the hoof wall to grow long and flared. There were signs of pathology, such as ungual cartilage calcification, and traumatic laminitis, consistent with concussive changes, in the feet of horses living on hard footing."

Det förstår jag som om hovarna har belastats för hårt hos de hästar som lever och vistas i terräng där marken är mycket hård, och att det i sin tur har lett till fångproblem. Eller tolkar jag det fel?

Och på ett mjukare underlag är slitaget mindre än tillväxten så att vägg separeras från lameller (eller hur nu det korrekta uttrycket är). Helt enkelt uttöjda lamellränder.

Det kan ju hända att modellen behöver omvärderas, men studien uppskattas inte av hovskolan. Inte ens fast en av deras egna hovverkare påpekar detta i en länk, då plockas den blixt snabbt bort.

Skulle vara intressant att veta om andra viltlevande hovdjur har liknande problem, och om fötternas status påverkar livslängden, både hos vildhästar och hos andra hovdjur.

Det förstår jag som om hovarna har belastats för hårt hos de hästar som lever och vistas i terräng där marken är mycket hård, och att det i sin tur har lett till fångproblem. Eller tolkar jag det fel?

Jag tror även författarna menar att även sträckan, på hårt underlag, hästen tvingas rör sig bidrar till "patologin".

Jag reagerade på detta, ang. Mustang-Roll. När man får det beskrivet så här så ramlar liksom poletten ner.... Har aldrig riktigt varit fullt insatt i Mustang-Roll och aldrig riktigt tänkt till eller reflekterat över det funktionella i den typen av verkning.

http://www.thehoofman.com/Documents/Hoofman/hoof_care.html
"An example of the questionable use of the extreme natural foot model is the application of the squared toe and the over-exaggeration of distal wall roll, often referred to as the “mustang roll”. The square (or rockered) toe is a feature thought to be a strategic hoof structure aiding early break-over.

The more conservative (and more commonly used) definition of the mustang roll is a soft radius or bevel applied around the entire circumference of the hoof wall. The function is to prevent distal hoof wall cracking, chipping and wall flares. Because these features occur in the “model” feral horse foot they are often applied with the rasp during trimming. The detailed study of feral horse feet determined the squared toe occurred in extreme cases and was excessive in horses travelling long distances over rough, uneven and mountainous terrain, and in horses required to dig for food or water."

Väldigt intressant läsning, verkligen. Mycket att ta in faktiskt.

Senast ändrad:

Det kan ju hända att modellen behöver omvärderas, men studien uppskattas inte av hovskolan. Inte ens fast en av deras egna hovverkare påpekar detta i en länk, då plockas den blixt snabbt bort.

Har du lust att utveckla det där? Hänger inte riktigt med. Menar du att en viss "hovskola" tidigare länkat till forskningen som något positivt och som skulle stärka deras tes?

Har du lust att utveckla det där? Hänger inte riktigt med. Menar du att en viss "hovskola" tidigare länkat till forskningen som något positivt och som skulle stärka deras tes?

Nej, en av deras egna hovverkare länkade till denna studie, och blev omedelbart censurerad. Så det här vill man tydligen tala tyst om.

Frågan är hur länge denna person kommer att vara lojal nu. Jag hann läsa inlägget för att i nästa sekund så var den borttagen från sidan.

Ok!

Undrar vilka konsekvenser den här avhandling blir för div. utövare av naturliga hovvård.
Ringar på vattnet.....

På den sidan jag länkade till stod det inledningsvis:
"Best practice in hoof care should evolve from passed on knowledge, new research, clinical practice and practice review."

Kanske något för vissa att ta till sig...

Senast ändrad:

Jäkligt intressant!
Skulle vara intressant att läsa hela boken.

Jag tycker att det låter som någon typ av belastningsfång, om man läser vad som skrivs på http://wildhorseresearch.com/:

"Of the three populations surveyed by histopathology, the incidence of chronic laminitis ranged between 40% and 93%. There appeared to be a balance between hoof capsule wear and growth rate in the hard substrate environments. Consequently, hoof capsules were short and often worn to the level of the peripheral sole. In the softer footing environments growth rate exceeded wear, allowing the hoof wall to grow long and flared. There were signs of pathology, such as ungual cartilage calcification, and traumatic laminitis, consistent with concussive changes, in the feet of horses living on hard footing."

Nej du har inte tolket fel och det var just det jag fick upp ögen för:
En fång häst i det vilda komma inte att live länge!!
Så vad var det för fång häster som fanns i hans studia?

Growth Rate:
Ett givit att i svor förda området komma hoven att bli sliten där hästen måste rör sig mer för att skaffa föda.

Ungual Cartilage:
http://www.thefreedictionary.com/ungual+cartilage
Som jag sa man måsta läsa hans bok för att få ett bättre insikt.
Ungual Cartilage is just det änledning att man ska inte börja en ung häst för tidigt. "Hardening Of The Bone"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka