Vilda djur i bostad

Idas

Trådstartare
Såg en efterlysning nyss på Facebook där en tjej efterlyste sin känguru som hade rymt. Den brukade i vanliga fall bo hos henne och "sova på soffan". Hade väl troligtvis tillgång till utevistelse också, men blev ändå förskräckt. Får man ha vilda djur hur som helst? Känns ju totalt orimligt ur djurskyddssynpunkt. Måste vara supersvårt att tillgodose en kängurus behov, även om man skulle ha tillgång till en hel djurpark.

Såg en efterlysning nyss på Facebook där en tjej efterlyste sin känguru som hade rymt. Den brukade i vanliga fall bo hos henne och "sova på soffan". Hade väl troligtvis tillgång till utevistelse också, men blev ändå förskräckt. Får man ha vilda djur hur som helst? Känns ju totalt orimligt ur djurskyddssynpunkt. Måste vara supersvårt att tillgodose en kängurus behov, även om man skulle ha tillgång till en hel djurpark.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...lskapsdjur.4.72e5f95412548d58c2c80006469.html

Tror det du hänvisar till gäller en Vallaby. Har för mig att det finns någon speciell historia bakom att hon har denna hos sig.

http://www.expressen.se/kvallsposten/sandras-kanguru-har-varit-borta-sen-oktober/

Hon har flera stycken, blev särskilt berörd när hon skrev att tre av dem hade dött efter att blivit attackerade av en örn. I det vilda hade de ju kunnat fly.

Men då är det ok alltså om man har tillräckligt med plats. Känns fortfarande som en väldigt onaturlig miljö.

Edit: Finns även bilder på henne med en rådjursunge som ligger i sängen.

Om du känner dig orolig för djurens hälsa så tycker jag att en anmälan är lämplig :) så får de göra en bedömning.

Om du känner dig orolig för djurens hälsa så tycker jag att en anmälan är lämplig :) så får de göra en bedömning.
De verkar ju onekligen ha tillstånd så det är säkert inget olagligt som pågår! Blir alltid lite fundersam bara när djur förmänskligas och tas från sitt naturliga habitat, lagligt eller ej.

Det är helt lagligt ang vallaby som det gäller .
Sen är det helt korrekt som redan flera klokt redovisat i tråden att man inte får ha rehab etc av vilda djur hemma så som rådjuret. Jag tycker det är en sund lagstiftning .

Jag har F.ö sett efterlysningarma ang vallabyen på FB sen det skedde att den kom ut genom staketet för 6 mån sedan.... den verkar vara helt osedd sen länge och jag tvivlar personligen på att den lever .... någon borde helt klart ha sett den emellanåt isåfall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka