Maira

Trådstartare
Min häst har fått jobba ganska ordentligt under hösten (i somras reds han inte alls) och har gjort rejäla framsteg. Han har hoppat en gång i veckan, markarbetat, ridits i skogen, musklat till sig och går nu i en mycket bra form.

Vi tänkte därför att han skulle få vila någon vecka och låta detta "sätta sig".

Hur brukar ni göra med era hästar? Hur mycket vila får dom?

Ställer ni av dem helt eller låter ni dem komma ut på skritt-turer under vilan?

Sv: Vila?

mina hästar står aldrig helt. jo dom får 1 vecka helt utan mej på sommaren å sen så rids dom regelbundet allihopa. tycker jag sedan att dom behöver vila eller smältanågon får dom stå 2 veckor elelr ått men då håller jag igång dom gerom skritt turer eller lite mental tränng som dom ej blir helt stilla.

Unga hästar mår bra av att få vila helt både fysiskt och psykiskt. Äldre hästar kanske inte behöver det lika väl men de tar ju ingen skada av det heller. Är hästen ung rekommenderar jag att du låter den vila helt ett tag och är den inte det så kan du väl göra det du känner för själv. Jag tror inte det är så bra att ställa av äldre hästar längre perioder helt men 1-2 veckor är ju ingen fara. Det är många som gör det, om inte annat för sin egen skull....
En liten vila på vintern och en på sommaren är vad vi brukar ge våra vuxna hästar och det är både för vår och deras skull. De yngre får rejäla perioder av vila.
Man kan ju gå ut och gå med hästen om man känner att man vill ge den lite stimulans om man kanske har tråkiga hagar tex.

Håller med cheval.

Är det en unghäst så låt den vila helt en period.
Annars kan du ju bara ta det lungt en period och inte lära den nya saker utan bara göra sådant som den tycker är kul/har lätt för.

Vissa hästar mår inte bra av total vila medans andra tar det jättebra. Du får försöka känna vad som passar din häst.
1-2 veckor kan de stå utan att tappa särskilt mkt.

Jag har haft båda varianterna.

Mitt sto som är helt "galen", het, vid ridning och behöver gå hela tiden för att må bra. Hon är nu dräktig och jag oroade mig mkt för hur det skulle bli. Men jag valde änndå att ställa av henne helt under sommaren och nu går hon på lösdrift, så hennes behov av motion är inte alls det samma. Jag har valt att inte rida henne för hon är inte direkt sorten som man promenad rider, det är liksom allt eller ingen för henne.

Lycka till

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar