Vikt på häst?

Z

Ztrawberry Zling

Hej!
Är i tagen att skaffa transport, äääntligen, men blir lite fundersam över lastvikten?! Eller rättare sagt min hästs vikt...
Frågan är alltså vad kan en häst på dryga 1,60 i manhöjd väga som är väldigt kratfigt byggd? Jag har nämligen för mig att min förra häst som var ett varmblod, dvs mycket tunnare vägde över 550 kg när jag skulle betala avgiften för bränningen!
Det jag egentligen regerar över är att en hel del enaxlade transporter inte får lasta mer än omkring 570 kg? det kan man väl aldrig böka in en storhäst i, eller misstar jag mig på hästar vikt...

Sv: Vikt på häst?

Dumisstar dig inte, det finns många transporter som inte lastar ett normalstort halvblod. Det är baksidan med låga totalvikter (så man får dra på B-kort) och störtbågar, fronturlastning och annan tung utrustning på släpet.

Ja jag börjar få den känslan...
Men vad väger då ett halvblod? Min häst är ungefär lika bred över rumpan som en nordis :smirk:

Min förra häst korsning welsh cob/fransk travare, grov modell, mätte 170 cm över manken vägde nästan 700kg(689).
Så utan att nu har sett den kan jag tänka mig att den ligger någonstans mellan 575-600 kg kanske.....

Ztrawberry Zling skrev:
Ja jag börjar få den känslan...
Men vad väger då ett halvblod? Min häst är ungefär lika bred över rumpan som en nordis :smirk:

Du ska nog räkna med iaf 600 kg. Svårt att säga utan att ha sett hästen, men jag skulel inte våga räkna under 600 kg. Du har inte möjlighet att åka väga honom? Annars kanske du kan väga med viktmåttband, du får ju ett hum av måttbandet iaf.

Jo jag får nog höra med "min" klinik om de har våg, och kolla vikten samtidigt som jag kollar hennes tänder. Även om han inte har våg (liten klinik) så kanske han iaf kan höfta på vikten bättre än mig.
Jag äger tyvärr inget viktmåttband, fast det kanske inte är någon dyr investering heller för den delen.
Jag har hittat en transport som är lite småintressant och den får lasta 660 kg, så det låter väl helt ok tycker jag.
Tack för era svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka