Bukefalos 28 år!

Vett och etikett när man skickar meddelanden av olika slag

Nej. Här kan man inte få notiser från messenger, facebook osv. Det valde jag för att min aphjärna inte skulle falla dit någon gång och bara "åh, men det kan ju vara bra att ha" för att sedan aldrig avaktivera det och bli jättestressad... Jag känner mig själv.

Det du får är notiser om att det ringer, eller om sms. That's it. Man kan inte välja till mer än så.
Jag menade att man kan välja bort vissa notiser på alla klockor. Men då förstår jag att du inte ens ville ha möjlighet att få andra notiser😊
 
Varför använder du inte stör ej funktionen på telefonen? Där kan du ställa in att släppa igenom vissa nummer tex. Supersmidigt.
Det är messen som stör mest. Jag vill t ex ha meddelandesignal när första lektionen på morgonen är inställd för sonen, men inte från kompisen som skickar en bild på ett par rosa ridstövlar. Typ. :D
 
Stör ej-läge på när jag sover, alla meddelanden tystas men folk kan ringa och kommer fram direkt. Händer något akut med en närstående eller hästen så kommer ju någon ringa mig om jag inte svarar på sms, och om de tycker ett sms räcker är det ju inte akut. Tycker det är lite egenansvar att minimera störningsmoment ☺️
 
Jag får ofta mail mitt i natten. Typ nyhetsbrev och sånt, prenumererar på flera amerikanska sidor bland annat.
Har visserligen telefonen på ljudlöst, men jag hade nog inte vaknat av ett litet pling heller 😅
 
Jag hade gärna stängt av ljudet för sms permanent faktiskt. Förutom från några enstaka nummer. Men när jag kollar i sms-inställningarna för aviseringar finns inte det alternativet. 90% av alla sms är reklam eller scam.
Jag har ställt in så att alla mess som ser ut som scam blockas, är telefonen osäker kommer det upp som en notis och så kan jag kolla själv. Har faktiskt fungerat prickfritt, jag antar att den samlar information från alla användare och sorterar bort. Däremot så reklam man har skrivit upp sig på och godkänt (typ Lindex) får man messa stopp till själv.
 
VIP är väl ganska överdrivet, men precis så har jag gjort. Tror du att det hjälpte...
Men måste du verkligen nås via SMS, messenger med mera dygnet runt av dessa personer? Om det är akut så kan dom ringa? Då kan du använda stör ej funktionen. Mig når man dygnet runt om man ringer men ljudet är avstängt på allt annat varenda kväll kl 22 och stås på igen kl 7 på morgonen.
 
Men måste du verkligen nås via SMS, messenger med mera dygnet runt av dessa personer? Om det är akut så kan dom ringa? Då kan du använda stör ej funktionen. Mig når man dygnet runt om man ringer men ljudet är avstängt på allt annat varenda kväll kl 22 och stås på igen kl 7 på morgonen.
Japp, jag vill kunna ha signalen på dygnet runt. Ibland är det viktigt, ibland inte. Har t ex en grupp för sonens klass där det ibland skrivs viktiga saker och ibland mindre viktiga.
 
Det kan du också ställa in. Jag förstår inte riktigt problemet här? Ställ in så att meddelandena från det specifika numret kommer igenom bara.
Men det är inget specifikt nummer och/eller person, vissa saker är viktiga och andra inte.
 
Jag hade gärna stängt av ljudet för sms permanent faktiskt. Förutom från några enstaka nummer. Men när jag kollar i sms-inställningarna för aviseringar finns inte det alternativet. 90% av alla sms är reklam eller scam.
Jag har avstängt ljud på sms jämt, man ser ju om man fått nåt om man tittar på telefonen ändå och folk ringer väl om det är akut. Jag gick bara in på notiser och tog bort ljud.
 
Japp, jag vill kunna ha signalen på dygnet runt. Ibland är det viktigt, ibland inte. Har t ex en grupp för sonens klass där det ibland skrivs viktiga saker och ibland mindre viktiga.
Då är min slutsats att du aningen sätter du dig och tilldelar de nummer, chatgrupper med mera som du anser är viktiga funktionen att kunna nå dig dygnet runt och de övriga tystar du ner när du inte vill bli nådd eller så står du ut med det du har nu.
 
En annan aspekt på problemet med ljud från mobiler, andra människors signaler:eek:
Har delat rum med eller suttit vägg i vägg med kollegor som har signaler på messenger och whatsapp och allt vad det nu är, och deras telefoner har stundtals plingat till var och varannan minut, jag har blivit tokig! Stundtals har det påverkat min arbetsförmåga då jag ideligen blivit avbruten av alla ljuden.
 
Då är min slutsats att du aningen sätter du dig och tilldelar de nummer, chatgrupper med mera som du anser är viktiga funktionen att kunna nå dig dygnet runt och de övriga tystar du ner när du inte vill bli nådd eller så står du ut med det du har nu.
Men det kan jag ju inte göra eftersom vissa saker som skrivs i samma chatt är viktiga och andra inte. :) Tacka vet jag fast telefoni och skrivmaskin, det var tider det. :D
 
En annan aspekt på problemet med ljud från mobiler, andra människors signaler:eek:
Har delat rum med eller suttit vägg i vägg med kollegor som har signaler på messenger och whatsup och allt vad det nu är, och deras telefoner har stundtals plingat till var och varannan minut, jag har blivit tokig! Stundtals har det påverkat min arbetsförmåga då jag ideligen blivit avbruten av alla ljuden.
På jobbet brukar jag stänga av ljudet om jag märker att det är någon som börjar messa mig, eller om jag lämnar min plats och låter telefonerna ligga kvar.
 
På jobbet brukar jag stänga av ljudet om jag märker att det är någon som börjar messa mig, eller om jag lämnar min plats och låter telefonerna ligga kvar.

En som innan jobbade hos oss tog aldrig med sin mobil när han gick på möte. Han ville väl inte bli störd på mötet gissar jag eller så tyckte han bara inte att han behövde den. Men han stängde inte av ljudet så den låg där och ringde på hans kontor medan han var möte...
 
Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att jag får meddelanden på "konstiga" klockslag och att jag blir väckt jättetidigt på helgen när man äntligen får ha sovmorgon. Ibland stänger jag av ljudet på telefonen när jag ska sova, men helst vill jag kunna höra signalen och vara kontaktbar ifall det skulle hända något med min mamma eller min häst. Själv så försöker jag hålla mig till att skicka mellan ca 8-22 på vardagar och lite senare på helger (om jag inte vet att den jag ska skriva till är vaken). Självklart tycker jag att det är okej att skicka dygnet runt om det är akut, men oftast är det ju absolut inget som det är bråttom med.

Hur tänker ni; tycker ni att det är okej att plinga i folks telefoner dygnet runt eller har ni några begränsningar? Ni som messar dygnet runt; kan ni även tänka er att ringa till folk oavsett tid på dygnet?
Jag messar aldrig på nätterna eller om det är för sent på kvällen, det känns inte rätt. Är väl för fast vid hur jag resonerat med vanliga fasta telefoner att man inte inte ringer efter kl 21 på kvällen till folk..
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 718
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
10 152
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 036
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp