veterinärbesiktning inför köp

N

Nora

Hur vanligt är det att hästar inte går igenom? Och hur vanligt är det att man måste göra om besiktningen? Finns det några skador som hästen kan uppvisa vid böjprov som ni ändå skulle kunna köpa den med om ni vill kunna träna och tävla den?

Sv: veterinärbesiktning inför köp

Jag vet flera stycken som har varit spekulanter på hästar som inte har klarat böjprovet, vilket gjort att det inte har blivit något hästköp. Att göra om besiktningen vet jag inte om jag skulle göra, möjligtvis om jag kände det som om jag hade hittat min drömhäst. Det finns så många helt friska hästar som är till salu så varför lägga ned energi på en icke frisk häst?

Nu är det ju så att om man köper en äldre häst som kanske har tävlat mkt så kan det ibland vara svårt att få igenom den ua på besiktningen. Jag tycker att det beror lite på prislappen om jag skulle köpa en icke "ren" häst, sedan beror det ju också på hästens ålder och vad man ska ha den till.

Tack för ditt svar!! :bow: Ingen fler här på buke som köpt eller sålt häst??

Nora skrev:
Tack för ditt svar!! :bow: Ingen fler här på buke som köpt eller sålt häst??

Min ponny hade såkalat "skönhetsfel" på bägge bak.
Det var två stora överben som kommit av spark och en kros skada.
Mrn bennen är rönkade flera gånger och där finns inget som kommer störa honom i en tävlingskarriär.
Fast detta "skönhetsfelet" så blev han såld på mindre än 2 veckor.

Sista hästen jag köpte gick inte igenom böjprovet utan visade hälta på vänster bak.. Nu visar han nästan inget. Så klart att det inte alltid försvinner men denna gången visste jag att det skulle gå bort..

hade en kompis som sålde en mycket fin dressyrponny. den gick igenom på 3e besiktningen, o de spekulanterna väntade tills han gick igenom u.a.
En av veterinärerna på Solvalla sa att tävlingshästar över 10 år går sällan igenom besiktningen på första försöket om de var i full gång. Det kan vara nån halv grad på nått ben, men som ändå går att rida på

skönt att höra att det kan funka om man väntar...vi ska nämligen göra ett andra försök om en vecka men är så nervös att det inte ska funka... :crazy:

Tycker att du kan ge det en chans! Har precis sålt min valack och han gick inte igenom förrän på tredje besiktningen. Första försöket var han ömfotad efter skoning, andra hade han hunnit få en spark på lårmuskeln. Passade då på att röntga honom runt om för att utesluta några andra skador och då var han ua. Att hästen markerar på böjprov behöver inte vara nåt allvarligt, men jag råder ändå till att kolla den på klinik för allas säkerhet.

Ja är hon halt nästa gång också så blir det väl att undersöka lite...vi vill ju så gärna ha henne!! Men samtidigt vill vi ju inte köpa en sjuk/halt häst.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 506
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
970
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur