Veterinärbesiktning av föl/unghäst?

N

Nate

Vad skall göras vid en veterinärbesiktning vid köp av häst i åldern 5 månader? Böjprov görs ju inte... görs rörelseprov etc på nåt annat sätt? Vad är att rekomendera?

Sv: Veterinärbesiktning av föl/unghäst?

om man gör en veterinärbesiktning vid stallet lyssnar veterinären på hjärta och lungor. kollar slemhinnor, ögon, hull, tänder osv. han kan ju också påtala större exteriöra fel.

tack för svaret! Har nämligen aldrig beställt nån besiktning gällande en sån ung häst därav min fundering.

Det var ungefär vad som gjordes då vi köpte vår tvåårige islandshingst också. Han fick lämna flocken för ett besök i stallet och gissa om returen efteråt var glädjefylld?! :)

När jag köpte mitt hblsto som unghäst släpptes hon lös på en volt och fick springa lite så vet såg hur hon rörde sig. Men hur man gör på SÅ unga hästar vet jag inte! ;)

Hej Nate. Man gör som hannacecilia sa, det är slemhinnor, ögon, tänder, inga avvikande saker eller defekter. De brukar låta fölen röra på sig och kolla stegen och eventuella hältor. Hullet, mm.
Längtar du mkt efter lillkillen? Han börjar bli lite busig, tycker själv att han är stor mäktig hingst. Krymper dock tillbaka till fölstadiet när han får sig en tillsägning. Förnuftig kille.
1a.jpg

åh, missade totalt att du svarat här i tråden. Längtar ruskigt efter att få hem honom nu. Han är verkligen urläcker! :love:

Hej!

En annan fråga då?! Hur gör man med en 3-åring, ingår böjprov och hela tjillevippen då?! Ska sälja min nsv 3-åring och undrar lite grann hur det går till?! Vad ingår med i en vet.besiktning?! Vad brukar kalaset kosta?! Vem brukar stå för det?! Köpare/säljare?!

///Onnie

Jag var och hälsade på honom häromdagen, han är en riktig "goding"... lagom tuff,lagom nyfiken mm... förstår att du längtar efter honom...

Man gör en sk."enkel hälsodeklaration" på unga hästar. Många veterinärer vägrar att tax göra böjprov på så unga hästar som 2 år...tack och lov!

Det är sällan man ser en så uppdragen fölunge.
Har han fått fri tillgång på grovfoder?

Onnie skrev:
Hej!

En annan fråga då?! Hur gör man med en 3-åring, ingår böjprov och hela tjillevippen då?! Ska sälja min nsv 3-åring och undrar lite grann hur det går till?! Vad ingår med i en vet.besiktning?! Vad brukar kalaset kosta?! Vem brukar stå för det?! Köpare/säljare?!

///Onnie
På treåringar görs böjprov, longering o resten som alltid ingår, kolla hjärta, ögon, mun osv. brukar kosta runt 1000-1500 kr. Man får komma överens om vem som betalar innan, det brukliga är att köparen betalar om hästen går igenom o i annat fall säljaren.

Jag skulle aldrig gå med på böjprov på en växande häst, varesig jag ska sälja eller köpa! :eek:

När jag köpte min 2 åring så va hon ca 7 månader.

Det gjordes en hälsokoll, lite exteriört, mun o slemhinnor, sen skritt och trav på rakt spår.
Sen sprang hon med mamsen i ridhuset för att sedan lyssna av hjärta o lungor.

CK skrev:
Det är sällan man ser en så uppdragen fölunge.
Har han fått fri tillgång på grovfoder?

Hans mamma hade tagits ut ur hagen utan han för första gången. Han hade sprungit en hel del. Fri tillgång på grovfoder? på kortet är han max 3 månader och gick fortfarande med mamma på rejält bete.

Men min lilla dock växer ju fortfarande också?! Ska man gå med på att göra böjprov på en ung häst?! (3 år) Kallblod är dessutom kända för att växa färdigt sent...hur gör man?! Kanske ska fråga min veterinär!?

///Onnie

Blir enormt spännande att få hem honom! Inte så länge kvar nu heller :banana:

Böjprov gjorde jag inte då jag köpte, men röntgade benen. Det är så mkt hästar som har lösa benbitar nu för tiden och jag vill inte riskera att köpa en häst som har det, om det sedan kommer efter köpet så täcker väl åtminståmde försäkringen eftersom det inte fanns vid köptillfället.
Jag röntgade kotor + knä fram. Haser + knä bak.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 409
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 794
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama