Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Luff

Trådstartare
I min tråd om tonårsföräldrar och alkohol så verkar det som folk är mer än lovligt naiva.
-När jag var tonåring...ingen fara... klarade mig själv...hände inget...

Spriten är fruktansvärt mer tillgänglig nu än för bara 5 år sen, misshandeln bara ökar - bland yngre tonåringar, stölder o personrån - varje dag.
Häromdagen blev en 15-åring uppsökt vid sin skola och svårt misshandlad av 2 andra killar - ingen sprit eller annat inblandad.
En 16-åring blev huggen i ryggen när han gick på gångbanan en eftermiddag - förövarna åkte moppe, ingen gripen.

Jag har varit "ute" och festat riktigt rejält fram till jag var 30, jag ansåg att jag hade sett mycket och varit med om en hel del.

Nu är jag mitt uppe i det igen - mitt bland tonårstidens festande - men i min yrkesroll.
Och fasen vad skit det finns - i vår region med en massa småstäder, du kan köpa ALLT inom loppet av en timme genom SMS.

Vet ni om att det ser ut såhär??
 
Sv: Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

Vet ni om att det ser ut såhär??
Ja, det vet jag.
Men mina barn får inte vara där det ser ut så.

Det verkar att ha blivit olika världar.
En där det sups och festas järnet.
Och en där man jobbar hårt mot en utstakad karriär redan som 10-åring.

Bland de vänner som jag umgås med så är det senare vanligt.
Det rids på hög nivå, spelas badminton i landslaget, studeras på olika elitskolor redan från mellanstadiet o.s.v.

Bland mina barns klasskamrater så är det tidigare vanligast.

-När jag var tonåring...ingen fara... klarade mig själv...hände inget...
Jag tror att många inte vet om vad deras föräldrar gjorde i kulisserna.

Jag var med i Raggargänget i Sveriges Raggarstad Nr1.
Och vad jag inte visste var att min mamma hade en överenskommelse med Gängledaren om att alltid se till att jag kom hem hel och hållen, för så länge som jag gjorde det så skulle hon ställa upp för gänget.
Vad Mamma visste var att Raggargäng alltid ser till att Raggarbrudarna kommer hem hela och hållna, så hon hade koll och Ledaren tyckte inte att överenskommelsen var till besvär.

Så man kan se det på 2 sätt.
Det ena var att jag hängde med dåliga ungdomar och minsann gick det också bra.
Det andra var att min Mamma faktiskt hade full koll på var jag var och vem som tog hand om mig.

Men aldrig att jag hade gått med på variant 2 när jag var tonåring.
Det där fick jag veta först många år senare.
Mammor i kulisserna vet man inte riktigt vad de gör.
 
Sv: Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

Tja det var nog lika illa här - eller lika bra...
Jag hade också övervakning när jag var i den ena staden - av min äldre kusin, ordförande i raggarklubben - inget jag visste om dock förräns jag var sisådär 25....
Lite tappad haka när han berättade detta - min far hade pratat med honom någon gång när dom jobbade på samma bygge....
 
Sv: Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

Det är betydligt tuffare idag än vad det var när jag var liten, (blir 28 i höst) det känns som barnen idag inte ska hinna få vara barn, på nåt sätt.... :(
 
Sv: Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

Jorå, jag vet av gn erfarenheter hur illa det är ställt. Jag umgicks i fel kretsar som tonåring...Flera av mina vänner är idag nerdekade,mkt grov kriminella eller döda. Sen finns det några som lyckats förvånatsvärt bra,trots allt.
Däremed vet jag även hur manpulativa och skickliag toåringar kan vara för att dölja sitt liv från sina föräldrar.
Jag kunde dölja mkt pga av att jag var en "boknörd""plugghäst" och stalltjej, Det var nog inte månag som kunde se igenom alla saker å se vad osm egbtligen skedde.

Och JA, jag tror att många föräldrar ÄR alldels för naiva. De kan inte föreställa deras små älsklingar kan hitta på såna saker som ungdommarna gör.
Det måste ju vara andras barn, sådna med dåliga föräldrar. SÅna som alltid bråkat i skolan, såna där andra som bor i förorter/snobbområden, såna med alkholuiserade föräldrar INTE SÅDANA BARN SOM VÅRA!
"Vi skulle minsan se om våra barn var ute på hal is" "Det måste bara vara sådana barn med föräldrar som skiter i dem"
osv.
Vårt duktiga och snäll abrn skulle ju ALDRIG göra....
 
Senast ändrad:
Sv: Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

Jo tack! Vet allt för väl hur det ser ut för våra ungdomar idag.
Det är därför det är så viktigt att man som förälder tillbringar tid med sina ungdomar och har koll på vad dom gör, och vad deras vänner gör.
Sen framför allt. Att man pratar med dom och inte till dom.
 
Sv: Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

Ja,du har rätt, föräldrar tror inget om sina barn - bara om andras ungar, du har ju tjejerna som byter kläder m varandra och därför kan gå i nya kläder varenda dag.....
Tror paranteserna - snatteri är idag en business som MÅNGA tonårstjejer drygar ut kassan med.

Usch det låter som domedag - jag gillar ju strulungarna men fasen vad jobbigt dom har det, att ljuga dag ut o dag in för sina föräldrar - att skrika - genom sitt agerande, SE MIG SE MIG.

Och föräldrarna har som anledning till sitt agerande att dom gör tonåringarna en tjänst som låter dom ha sitt liv, att låta dom ta ansvar - vilket är precis vad varken ungarna eller föräldrarna gör.

Hur ska ungarna ta ansvar när dom inte får lära sig genom att se hur man gör och aldrig få konsekvenser....
 
Sv: Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

Oja..tyvärr ..

Det är skrämmande när man ser barn på stan en fredagskväll..jag tycker så synd om dom som inte har föräldrar som bryr sig..:(

Precis som du säger så finns allt "nära"..det är lätt att få tag på alla möjliga o omöjliga droger i dag..sedan har vi den där konstiga menaliteten om att det är ok att "slå ner ngn" bara för att man känner för det - eller för att jag vill ha hans/hennes mobil..

Jag kan med gott samvete säga att mina barn(13,16) faktiskt inte håller på med sådant..dom är hemma eller i stallet med sina riktiga kompisar..vi har ett väl fungerande föräldranät där vi bor och det är nog många av oss tacksamma för..pratar ofta med mina barn ang allt som kan hända dem..

Men jag skulle inte tveka att ringa upp någons föräldrar om jag "visste" något om deras barn - hoppas att ngn gör likadant med mina om det ngn gång skulle inträffa..
 
Sv: Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

Ja det tror jag tyvärr att jag vet. Men det är inte lätt att kämpa emot detta när föräldrar har olika uppfattningar om saker. Ta tex. sprit många tycker det inte är så farligt med att de dricker hemma eller jag köper ut så vet jag vad de dricker. Världens sämsta agument. Sen det här med tider vissa tycker det är helt okey med hur sent som helst på natten o de kan sova över hos någon. Jag ringer alltid o kollar om det är okey att min dotter sover över hos den som är berörd. Engång gjorde jag inte detta o hon tog chansen men det kom fram för jag pratade med den mamman senare. Under alla de år som vi har haft övernattande kompisar så är det inte en enda förälder som har ringt o kollat. Man blir bara så trött !!!
Som sagt det är inte lätt att vara ensam !!!!!!
 
Sv: Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

Inte_Ung skrev:
Ja, det vet jag.
Men mina barn får inte vara där det ser ut så.

Det verkar att ha blivit olika världar.
En där det sups och festas järnet.
Och en där man jobbar hårt mot en utstakad karriär redan som 10-åring.

Bland de vänner som jag umgås med så är det senare vanligt.
Det rids på hög nivå, spelas badminton i landslaget, studeras på olika elitskolor redan från mellanstadiet o.s.v.

Bland mina barns klasskamrater så är det tidigare vanligast.


Jag tror att många inte vet om vad deras föräldrar gjorde i kulisserna.

Jag var med i Raggargänget i Sveriges Raggarstad Nr1.
Och vad jag inte visste var att min mamma hade en överenskommelse med Gängledaren om att alltid se till att jag kom hem hel och hållen, för så länge som jag gjorde det så skulle hon ställa upp för gänget.
Vad Mamma visste var att Raggargäng alltid ser till att Raggarbrudarna kommer hem hela och hållna, så hon hade koll och Ledaren tyckte inte att överenskommelsen var till besvär.

Så man kan se det på 2 sätt.
Det ena var att jag hängde med dåliga ungdomar och minsann gick det också bra.
Det andra var att min Mamma faktiskt hade full koll på var jag var och vem som tog hand om mig.

Men aldrig att jag hade gått med på variant 2 när jag var tonåring.
Det där fick jag veta först många år senare.
Mammor i kulisserna vet man inte riktigt vad de gör.
..........
 
Sv: Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

Själv är jag femton, och bor mellan Lund/Malmö, två hyfsat stora städer, själv bor jag dock i en "håla". Jag kan väl rapportera på att ca 50% av alla nior, något lägre bland åttorna, är ute och "festar" regelbundet, d.v.s minst en ggr, ofta fler, i månaden.
Festerna ser i regel likadana ut. Samlas hos någon vars föräldrar inte är hemma, eget dricka, sup mkt, rök, snusa. ngt brukar alltid gå sönder, ett par spyr, några däckar. Visserligen har jag själv aldrig varit på några av dessa "tillställningarna", men jag har kompisar som umgås i dessa gängen, dessutom finns det gott om bildbevis på ex. lunar*torm.
Att fixa sprit är inget problem heller, ta tåget över till Danmark o shoppa, göm i en idrottsväska på tåget hem, alt. ringa ett nr. så har du spriten inom ngra timmar - högst.

Det jag personligen reagerar mest på är föräldrarnas inställning. Hur kan man inte reagera när ens 15åring är ute till iaf 2-3 tiden, ibland 4-5 minst en helgkväll i veckan? Undrar man inte vad de håller på med? En kompis till mig blev påkommen av föräldrar då hon ordnade en fest hemmavid, nästa vecka var hon återigen ute i "svängen". En annan kompis har föräldrar, åtminstonde en mamma som är väl medveten om dotterns drickande, men reagerar inte på det, käftar emot lite smått bara för att "man ska". Andra föräldrar är totalt ovetande om vad deras tonåring hittar på, går på ngn lögn om övernattning hos kompis eller sväljer vad som helst.
 
Sv: Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

Tack för denna rapport "från fältet".
Just så som du beskriver det hela tror jag också att det är.
Och jag är då förälder till en 14-åring.
 
Sv: Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

den här tråden försvann ju men nog kan några fler få upp ögonen av att av att läsa den.
Så putt putt
 
Sv: Vet ni hur det ser ut - tonåringars verklighet idag

Jag är snart 17 år och jag kan garantera hur lätt det är att få tag på sprit, jag kan till och med fixa hasch (stavas det så?) hursomhelst så kan jag fixa det med hjälp utav ett telefonsamtal eller sms som sagt. Och jag har kompisar som har sprit på skolan till och med. På fester så tävlar tjejerna om hur många dem strulat med inom en timme och det är hemskt hur vissa människor beteer sig. Jag ser barn som går i sjuan som är dyngfulla och sitter och tok röker, precis som om det var det enda dem kunde, så tyvärr. Dagens verklighet är hemskt.. :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp