Vem är hemma när era barn är sjuka?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Angelina

Trådstartare
När jag pluggade var det en nödvändighet att jag var hemma med barnen om de var sjuka (jag förlorade inga pengar men fick plugga desto mer sen...). Nu jobbar vi båda och jag har precis räknat ut att det är ekonomiskt fördelaktigt om jag är hemma då jag tjänar mycket mindre:eek: Men vad säger arbetsgivaren om jag tar alla barnens sjukdagar??

Hur gör ni??
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Vi delar väl ganska lika. Det är väl mest fördelaktigt ekonomiskt om jag är hemma men jag har svårare att vara hemma pga av jobbet, medan han har lättare att vara borta.
Har faktiskt inte ränat på det så där mycket, den som det passar bäst för är hemma...
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Vi turas om, även om han tjänar mer. Det beror ju på, vem som har lättast att vara från jobbet också, jag kan ha kurser t ex eller han kan ha serverkrasch :p. Vi anpassar oss rätt bra efter varann.

Sen beror det ju på vad man har för barn, man kan ju ha otur och ha barn som är sjuka mkt, då tycker jag det kan vara fel att en tar alla sjukdagar. Är det mer "lagom" tror jag inte det är nån fara.
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Tack och lov lätträknat peppar, peppar.....
Gubben jobbar skift så vi brukar dela dagar om det inte är så att han är ledig. Beror även på ejukdom, ibland kan det ju vara ganska kämpigt att se sitt barn sjukt så vi delar upp det för den skull....
(Tänkte på den gången tösa hade svinkoppor, blev felvbehandlad och fick tillbringa 2-4h i duschen varje dag och riva av sina sårkanter, samt 1/3 av skinnet var borta på ungen, då tyckte man så synd om henne att vi skiftade jämt för att slippa se eländet)
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Jag... Blir lätt så när man är ensamstående mamma...:D
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Ingen var jag tänkt att skriva :smirk: .
På de här tre åren har gubben tagit ut 1 sjukdag för vård av barn, det är väl ganska bra va :banana: !
Inte för att sonen inte är sjuk, men eftersom vi går skift emot varandra så tar den som jobbar dagen helt enkelt och börjar lite senare, så att den som jobbar kvällen får sova ut nån timma, det är alldeles perfekt, och våra chefer ser hellre att vi kommer två timmar sent än inte alls, så både de och vi tycker att vi har det jättebra upplagt :bump: !
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Den som har lättast att komma ifrån tar sjukdagar. Vi har varit förskonade i höst, men nu har det börjat *suck*

Jag har varit hemma 2 dagar förra veckan, och idag är det pappas tur.
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Vi har inte tagit ut en sjukdag för elin trots att hon har varit sjuk en hel del... Men jag har ju kunnat sköta jobbet trots att hon har varit hemma... Och är det allt för drygt så får karln komma hem ett tag och avlasta... Och på kvällen gör jag det jobb som jag inte har hunnit/kunnat gjort under dagen...
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Oftast han då jag pluggar och har inte råd (tidmässigt) att vara borta.
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Oftast är min man hemma, men det beror på vem som är mest bunden till att jobba den aktuella dagen.

Om jag vet om det innan kan jag ta med min dator hem och göra en hel del nytta hemifrån så vabbar jag gärna.
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

oftast sambon då han har möjlighet att jobba hemifrån. Men tror vi delar ganska jämt på det.
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Angelina skrev:
När jag pluggade var det en nödvändighet att jag var hemma med barnen om de var sjuka (jag förlorade inga pengar men fick plugga desto mer sen...). Nu jobbar vi båda och jag har precis räknat ut att det är ekonomiskt fördelaktigt om jag är hemma då jag tjänar mycket mindre:eek: Men vad säger arbetsgivaren om jag tar alla barnens sjukdagar??

Hur gör ni??

Arbetsgivaren blir nog inte så lycklig i längden, inte kollegorna heller. Och kanske känner du själv att du hamnar efter/utanför om det blir mycket vård av barn?

Det ÄR ett problem om kvinnorna tar största delen av vab:en, det gör ju att arbetsgivare automatiskt blir mindre benägna att anställa kvinnor.:cry:
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Vad duktiga alla är och delar på sjukdagarna...

Jag får helt enkelt skita i att vi förlorar pengar och låta sambon vara hemma lite mer.
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Vi turas om. Periodvis har jag svårare att vara från jobbet och vice versa. Vi har aldrig räknat på vem som förlorar mest/minst utan tycker att det är ett delat och gemensamt ansvar.
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Angelina skrev:
Vad duktiga alla är och delar på sjukdagarna...

Jag får helt enkelt skita i att vi förlorar pengar och låta sambon vara hemma lite mer.


På sikt kanske ni inte förlorar några pengar på det heller, för om du alltid är hemma med sjukt barn tror jag det minskar dina chanser till löneökningar och befordran.
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Det var lyxigt att kunna lösa det så! Måste kännas väldigt bra!
 
Sv: Vem är hemma när era barn är sjuka?

Det är en enorm lyx, visst, vi träffas inte så ofta, jag och gubben, men det överväger verkligen allt annat ändå :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 322
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Jahaja
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 779
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp