Vattensvans och BoT?

lady_vip

Trådstartare
Loka lider av vattensvans sedan ett par år tillbaka. Oftast inget som märks så länge hon inte blir kall. För att förhindra vattensvansen så undviker vi simning när det börjar bli kallare och täcke vintertid i bilen.

Idag blev jag störd efter vår skogspromenad, satte in hundarna i bilen och skulle gå in i stallet och byta skor för att sedan köra, men ett litet kaos gjorde att jag inte kom ut till bilen förrän efter 45 minuter.Nu är hon superhängig och går som hon alltid gör när hon har vattensvans, så himla trist... Ligger under en filt i soffan och är säkert sig själv igen i morgon.

Hur funkar BoT på hundar med vattensvans? Tänker att tex deras nättäcke skulle ju kunna användas även sommartid, om det har bättre effekt än ett vanligt täcke. Någon med erfarenhet?

Sv: Vattensvans och BoT?

Vår gamle labbe fick det relativt ofta när han blivit överansträngd och med för snabb avkylning. Jag har haft back on track täcke till honom i flera år. Det åker alltid på efter jakt (apportör) och sedan jag började med det har han inte haft problem med det mer en ett par enstaka ggr. Men då jag det varit riktigt sent på säsongen med kalla vatten. Är det riktigt kallt så brukar jag ha annat täcke över.
Har dock inte nättäcket utan det vanliga. Men jag använder det även på tidig säsong när det är varmare ute, det är ju inte så tjockt. Han får även ha det på natten efter jakt.
Kan absolut rekomendera det!!

Till den lilla ska jag införskaffa ett obtrack tänkte jag, men de finns ju aldrig i lager!!! Passformen på dem är ju annars super.

/LL

Får nog bli ett BoT ändå. Hon var fortfarande hängig i morse, men hon fick på sig ett täcke och får ha det hela dagen så blir det nog bättre. Ser alldeles bedrövlig ut stackarn... Väntar tills Hööks har 20% på sitt hundsortiment så blir det någon hundring billigare;)

Jag har ingen erfarenhet av vattensvans men rent allmänt så tycker ag BoT-täckena är grymt bra! Det borde ju vara optimalt för din hund i och med att de går ner så långt över svansen.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Jag är en sån typ som hatar att behöva klä på hundarna, okej i bilen, men annars är det ju lite av ett ofog:p Nu har jag insett att...
Svar
17
· Visningar
2 299
Senast: wtf
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 139
Senast: Disen
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 307
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025