Tingeling
Trådstartare
Köpte ett sto för drygt fyra månader sedan.
Hon hade då endast använts till avel de senaste fyra åren.
Hon var lite tunn och långhårig, men sånt går ju att råda bot på.
Betäckte henne ganska omgående, då jag tänkte att det är bra att vara ute i tid om det inte tar sig. Men det tog sig på första försöket
Hursomhelst, så när jag frågade förra ägaren vad hon fick för foder, så blev svaret hö och lite havre. Ingen koll. Så naturligtvis satte jag henne på en uträknad foderstat direkt. Det började synas redan efter ett litet tag, tycker jag.
Men nu till mitt problem. Hon har blivit mycket rundare över ryggen och på sidorna, även om man kan jobba mer på det. Men hon är insjunken vid flankerna.
Jag tror inte att det beror på vätskebrist, då hon dricker iaf 50 liter om dagen (har gett henne i hink, just för att utesluta detta ) Någon sa till mig att fölston som fått föl innan, kan se ut så eftersom deras kroppar ändras, precis som våra.
Är det någon som har någon annan teori?
Behöver hon bara mer tid på sig att äta upp sig?
Fylls det området ut sist?
Eller ser är det vanligt hos dräktiga ston?
Någon som vet?
Snälla ignorera att hon inte är borstad på bilden!
[/IMG]
Hon hade då endast använts till avel de senaste fyra åren.
Hon var lite tunn och långhårig, men sånt går ju att råda bot på.
Betäckte henne ganska omgående, då jag tänkte att det är bra att vara ute i tid om det inte tar sig. Men det tog sig på första försöket
Hursomhelst, så när jag frågade förra ägaren vad hon fick för foder, så blev svaret hö och lite havre. Ingen koll. Så naturligtvis satte jag henne på en uträknad foderstat direkt. Det började synas redan efter ett litet tag, tycker jag.
Men nu till mitt problem. Hon har blivit mycket rundare över ryggen och på sidorna, även om man kan jobba mer på det. Men hon är insjunken vid flankerna.
Jag tror inte att det beror på vätskebrist, då hon dricker iaf 50 liter om dagen (har gett henne i hink, just för att utesluta detta ) Någon sa till mig att fölston som fått föl innan, kan se ut så eftersom deras kroppar ändras, precis som våra.
Är det någon som har någon annan teori?
Behöver hon bara mer tid på sig att äta upp sig?
Fylls det området ut sist?
Eller ser är det vanligt hos dräktiga ston?
Någon som vet?
Snälla ignorera att hon inte är borstad på bilden!