Vätskebrist eller vad?

Tingeling

Trådstartare
Köpte ett sto för drygt fyra månader sedan.
Hon hade då endast använts till avel de senaste fyra åren.
Hon var lite tunn och långhårig, men sånt går ju att råda bot på.
Betäckte henne ganska omgående, då jag tänkte att det är bra att vara ute i tid om det inte tar sig. Men det tog sig på första försöket :)
Hursomhelst, så när jag frågade förra ägaren vad hon fick för foder, så blev svaret hö och lite havre. Ingen koll. Så naturligtvis satte jag henne på en uträknad foderstat direkt. Det började synas redan efter ett litet tag, tycker jag.
Men nu till mitt problem. Hon har blivit mycket rundare över ryggen och på sidorna, även om man kan jobba mer på det. Men hon är insjunken vid flankerna.
Jag tror inte att det beror på vätskebrist, då hon dricker iaf 50 liter om dagen (har gett henne i hink, just för att utesluta detta ) Någon sa till mig att fölston som fått föl innan, kan se ut så eftersom deras kroppar ändras, precis som våra.
Är det någon som har någon annan teori?
Behöver hon bara mer tid på sig att äta upp sig?
Fylls det området ut sist?
Eller ser är det vanligt hos dräktiga ston?
Någon som vet?
Snälla ignorera att hon inte är borstad på bilden! :p
15i6ero.jpg
[/IMG]

Sv: Vätskebrist eller vad?

Hon får 12 kg hösilage (vill inte ha mer)
2kg lusernpellets och 750g vetekli + extra selen/e-vitamin.
Kvoterna ligger på 7,0 och 1,7
Hon kissar inte extremt mycket, nej.

Nej, det är inte väldigt mycket. 45 liter anses vara helt normalt, upp mot 60 liter är inget att höja på ögonbrynet åt, särskilt inte om det är varmt.

Är det??? Trodde faktiskt att det var normalt denna tiden på året?
Men vad har det med hennes flanker att göra?
Det tyder ju iaf inte på vätskebrist då?

Inte ens i Arizona drack hästarna så mycket vatten.

Inte säkert det har med flanker att göra.

When the body uses excess protein for energy the nitregon end of the strand is cut off seperating the nitregon from the amino acids. The amino acids are used to carry on the metabolic functions, while the excess nitregon forms urea which is removed from the blood stream by the kidneys.
It is of high priority for the body to flush the toxic amonia that was produced in the process as compared to holding onto water for hydration of the muscles. The horse will drick lots of water, urinating more frequently, leading to dehydration, expecially in hot weather or under strenuous excersis.

Därför fråga jag om foder och om den kissa mycket.

When the body uses excess protein for energy the nitregon end of the strand is cut off seperating the nitregon from the amino acids. The amino acids are used to carry on the metabolic functions, while the excess nitregon forms urea which is removed from the blood stream by the kidneys.
It is of high priority for the body to flush the toxic amonia that was produced in the process as compared to holding onto water for hydration of the muscles. The horse will drick lots of water, urinating more frequently, leading to dehydration, expecially in hot weather or under strenuous excersis.

Är inte säker på att jag förstod allt i texten.
Betyder det att en häst som får för mycket protein, inte kan göra sig av med amoniak? Vilket är giftigt och att det visar sig genom att den dricker för mycket och kissar för mycket? Eller har jag fattat helt fel?
Men mitt sto kissar inte onormalt mycket iaf.

Hon ser ut att vara lite dåligt musklad och då kan de bli insjunkna vid flankerna. Fortsätt du att ge en uträknad foderstat och rid/kör/tömkör henne så lär hon muskla upp sig. Även om hon får bra foder så musklar hon ju sig inte så så att flankerna fylls ut. Till det behövs det rygg och magmuskler och det får de bara av arbete.
Hennes drickande tycker jag verkar helt normalt. Mina två hästar på ca 400 kg var dricker ca 45-50 liter var/dygn nu när det är varmt på dagarna.

Hon ser ut att vara lite dåligt musklad och då kan de bli insjunkna vid flankerna. Fortsätt du att ge en uträknad foderstat och rid/kör/tömkör henne så lär hon muskla upp sig. Även om hon får bra foder så musklar hon ju sig inte så så att flankerna fylls ut. Till det behövs det rygg och magmuskler och det får de bara av arbete.
Hennes drickande tycker jag verkar helt normalt. Mina två hästar på ca 400 kg var dricker ca 45-50 liter var/dygn nu när det är varmt på dagarna.

Hon är omusklad. Är det därför alltså!
Som jag har grubblat på vad detta kan bero på.
Tack för hjälpen :)

Är inte säker på att jag förstod allt i texten.
Betyder det att en häst som får för mycket protein, inte kan göra sig av med amoniak? Vilket är giftigt och att det visar sig genom att den dricker för mycket och kissar för mycket? Eller har jag fattat helt fel?
Men mitt sto kissar inte onormalt mycket iaf.

Stammar.
Det marks på vintern när dom stå i stall, anta hon gå utt nu så man marka inte det.
Hästen kan vara en "heavy drinker" helt enkelt.

Kan översätta :)!

Överskottsprotein bryts ner till kväve (i formerna ammoniak och urinämne). Detta överskott renas från blodet av njurarna. Det ska sen kissas ut, och är det mycket som ska kissas ut kommer hästen att dricka mycket. Sen blir den uttorkad, speciellt i varmt väder och under ansträngning.

Referenser: hittar inga!
(kanske för att det är totalt ologiskt att en häst som dricker mycket blir uttorkad. Däremot blir elektrolytbalansen störd. Men att överskottsprotein bryts ner till olika kvävehaltiga ämnen som renas av njurarna etc stämmer. Effekterna av detta är ju dock diskuterbara.)

Lite läsning: The effect of dietary protein level on exercising horses "Our study detected no metabolic evidence for a detrimental effect of excess dietary protein in horses exercising..." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3170371

Jag fortsätter med att leta efter vetenskapliga rapporter ang de negativa effekterna av proteinöverskott, och hur mycket protein som är för mycket...

Kan översätta :)!

Överskottsprotein bryts ner till kväve (i formerna ammoniak och urinämne). Detta överskott renas från blodet av njurarna. Det ska sen kissas ut, och är det mycket som ska kissas ut kommer hästen att dricka mycket. Sen blir den uttorkad, speciellt i varmt väder och under ansträngning.

Referenser: hittar inga!
(kanske för att det är totalt ologiskt att en häst som dricker mycket blir uttorkad. Däremot blir elektrolytbalansen störd. Men att överskottsprotein bryts ner till olika kvävehaltiga ämnen som renas av njurarna etc stämmer. Effekterna av detta är ju dock diskuterbara.)

Lite läsning: The effect of dietary protein level on exercising horses "Our study detected no metabolic evidence for a detrimental effect of excess dietary protein in horses exercising..." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3170371

Jag fortsätter med att leta efter vetenskapliga rapporter ang de negativa effekterna av proteinöverskott, och hur mycket protein som är för mycket...

Grethen Topel, Protein Praises and Wows. Nogra år på näcken men intressant. Du för kontakt henne angåenda referenses.

Thanks.
A 15min performance test of 6 quarter horses isn´t much to work with.

I´ll help you out, look up:
www.google.com Excessive protein in the diet.

May not be protein causing the heavy drinking.
May not be a problem at all!
You can PM when your through with your googleing.

Jag använder Google Scholar, så får man bara upp publicerade vetenskapliga rapporter :). Testat excessive protein + horses, dietary protein + horses, med mera. Jag fortsätter leta men dom flesta studier är inconclusive ang effekter av överskottsprotein.

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 780
Senast: axel
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama