Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Fibusen

Trådstartare
Var in på våran hästsportaffär i dag där dom också säljer en hel del foder.

Min häst har mycket fullblod och Akhal teke i sig,han är väldigt svårfödd,OK i hull nu (även fast jag igentligen vill ha han rundare), men ingen överlinje alls,rumpan är tom och halsen tunn...

Han är på utbildning nu och kommer hem någon vecka innan sommarbete,så blir alltså ett par veckor på box bara med grovfoder,inget som jag kommer analysera för den korta stunden alltså.

Jag kommer nog få ge kraftfoder hela sommaren endå,och vart som sagt tipsad i dag om just detta foder.

Någon med erfarenhet?

Har ätit kraft muskel + lusern hela hösten/vintern då dåvarande grovfoder hade väldigt dåligt protein,och jag fodrade då upp med kraft,men endå så vart det inte alls nån WOW-effekt (som kraffts foderrådgivare så stort lovade... :meh: )

Var även något "tävlingsfoder" från PAVO (???) som hon tipsade om?

Finns även kraffts och st. hippolyt (stavning?) där på affären,någon man bör testa där? Något annat "mireakelfoder" för att få upp lite hull/muskler?

Hon tipsade även om att få i han mer energi,genom tex havre. Är dock rädd att det går han över huvudet...

Även matolja,nån som har fått effekt på det?

/Fibusen, som känner sig vilsen efter att vara van vid ett kallblod som klarade sig på "vatten och bröd"...

Senast ändrad:
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Provade Build-up till kräsna, svårtydda fullblodet. Han tittade på oss som vi försökte förgifta honom. Han åt inte en smula och tappade säkert 50 kg medan vi under ett par dagar försökte introducera det.

Eftersom han dessutom var måttligt road av lusern, gav vi Hippo Alfa. Snällt mot magen, hög skamlighet och vettiga värden. Det är mitt absoluta favoritkraftfoder, om man måste slänga pengar på sådana tråkigheter.

Har också hört om de mirakel som fodren du nämner påstås ge.
Min erfarenhet är att de ofta är smakliga, dyra och fint förpackade.
Att köpa råvarorna själv blir billigare och man kan välja bort det man inte vill ha (i mitt fall melass).

Potatisprotein och lusern är ju proteinrika, vore kanske nått?
Olja är energitätt så det är ju bra. Tänk på att inte överdosera bara.

Vi hade en svårfödd häst här innan, men det gick över :o hon är rund som en tunna nu, har aldrig varit det innan (14 år!). Hon fick ca 750 g korn/dag, köpt hos en bonde i närheten. Värsta krutet i det fodret! Vi brukar skämta om att det är radioaktivt, det odlades trots allt nära en gammal urangruva :p

Build Up är det bästa jag någonsin fodrat med. Till och med min häst, som är kräsen, åt det. Blev oerhört fin i hullet ganska snabbt och fick väldigt din överlinje.
Så jag är övertygad om att det är skillnad på protein och protein, energi och energi osv.

Men det lät ju super! Minns du hur mycket du gav per dag? Försäljaren sa nämligen att det är sjukt överdrivet det som står på säcken (minns inte om det var 800 g per 100 kg häst,eller per 150 kg häst...) och menade på att ett halvkilo räcker gott och väl per dag till min som väger runt 440...

Om jag ska följa säcken så innebär det ju 3,5 kg kraftfoder om dagen. Det låter ju väldigt mycket!

Jag stämmer in på Hippos inlägg.. Min gamla häst blir inte rund på något annat foder än just detta! Han får ca 1.5 kg per dag, stor häst som är 22 år!

Ja,det lät ju lite mer lagomt! ;) 0,5 kg tyckte jag lät väldigt lite,då han som sagt igentligen skulle äta 3,5,men 3,5 kg låter ju helt galet! :crazy:

Jag har gett build-up till min svårfödda quarter som dessutom var väääldigt kräsen. Alla hästarna i stallet älskar det och quartern tog sig väldigt bra på det.

Vi har lågt protein i vårt hö, hon fick dock fri tillgång på det samt 2kg lucern och 1kg build-up. Vägde runt 450kg. Provade ta bort build.-upen och byta mot soja men hon tappade direkt. Jag är iaf skitnöjd med den!

Nya quartern har lite samma problem, hon behöver få lite mer body och är lite tunn och urfallen. Så till henne blir det samma meny bara lite mindre mängd då hon inte är van att äta kraftfoder, ½kg lucern och ½kg build-up till att börja med :)

Senast ändrad:

Ok,då kombinerade du både lucern och b.u,jag tror jag ska prova det jag med... Ger du hack eller pellets?

Jag tycker sånt här är mycket intressant.
Ska du följa deras rek ska du ge lusern också?

Tänk på att räkna inte med deras 12,5MJ/kg för det är angivit i DE.

Det borde vara enklare/billigare att blanda lusern, soja, betfor, olja o spannmål själv.

Ja det är mkt enklare och kanske framförallt billigare , men inte på långa vägar lika effektivt ;)

Men jag har som sagt provat att ge en massa lucern, och även kraft muskel,helt enligt vad som rekomenderas både på påse och enligt analysen,men det har inte hänt ett jota! Därför jag var in och frågade och vart tipsad om detta. Funkar det så spelar det ingen roll vad det kostar då min häst alltid sett väldigt tråkig ut, och det finns inte det minsta hull att ta av om något skulle hända. Som nu vid pälsfällningen så är han supertunn igen. Inte ens ett frodigt sommarbete+lucern får han att bygga upp sig. Han har haft fri tillgång och äter ganska rejält med grovfoder. Även om han rundar på sig så blir det aldrig några muskler av det.

Försäljaren hade haft samma problem med sitt fullblod,och efter att hon provat detta foder så har han blivit rund och fin.

Och som sagt,funkar det så får det gärna kosta.

Lite halvkassa bilder,men här står han på bete,rund om magen,men inga muskler alls,och tunn överallt utom magen:

383407_10200458361555799_1981573109_n.jpg

Oktober,fri tillgång + en massa lucern,mitt i pälssättning:
1043915_10201201261727839_978789187_n.jpg

1377294_10201218140749804_178332575_n.jpg

November,fri tillgång plus en massa lucern och vi har även börjat introducera muskel,noll rumpa:

1471235_10201479714968996_1973036558_n.jpg

Början på December,ställs av på vila:
1460283_10201611395620930_2015196226_n.jpg

Januari,vilat ca 1,5 månader:

1517473_10201888746194521_5601775_n.jpg

Jag hittade en rek från D&H där man skulle ge både BU och lusern. Därav frågan om lusern.

Jag minns inte exakt, men jag tror jag gav ca 1 kg om dagen. Hon var väldigt tunn i april som 1 åring och jag gav Build Up (provat massa annat innan) och bara på några veckor så var hon superfin. Fodrade med det hela sommaren.

Nu för tiden blir hon fet av ett grässtrå ;)

Mitt fullblod blir rund och fin av gunnarshögs linfröolja men blir det inte på någon annan linfröolja O_o

Men det har dumma hästen fått för sig att hon inte ska äta längre :mad: :banghead:

Någon som vet om det finns provpåsar att köpa av D&H Build up?
Är ju så himla trist att köpa en säck och sen vill inte hästen ha :(

Eller skulle du ts vara intresserad av att köpa en säck ihop att testa med?
Vill minnas att vi bor i närheten av varandra.

Vart finns du? Jag bor i Insjön men kommer ha hästen i Häradsbygden sen när han kommer hem igen. Jag kommer handla maten i Borlänge,så är ju en bit att åka så vill gärna ha en hel säck för att undvika att åka stup i kvarten,däremot får du mer än gärna knycka ett par dl så pålle får provsmaka! ;)

Nu är inte hästen hemma än,är på utbildning,men ska hämta han den 25 April,kommer plocka upp en säck build up på vägen mot Sala,så är först då jag har det hemma,men som sagt så är du mer än välkommen att knycka lite då. :D

Senast ändrad:

men det där är ju bara en omusklad häst allmänt, inga problem med hullet öht på ngn av bilderna?

varför skulle du behöva special foder på det? musklar sig gör de när man rider och tränar dem vettigt och de har ett bra hull utifrån det så de kan ta till sig träningen.

fodrar du muskel osv som du redovisat och den ser ut så i hullet så är det ju träningen som kommer göra skillnad, inte ngn förpackad påse i sig?

jag tycker hästen ser utmärkt ut i hullet och som sagt , då är det bara träning på vettigt sätt som passar hästen i sig, som kommer göra fin skillnad.

Hur ser ditt grovfoder ut i fråga om värden och vad äter hästen i fråga om det som bas?

Över magen är han ok på dessa bilder,men i dagsläget så är revbenen alldeles för tydliga igen.

Sen måste det finnas lite överflöd för att kunna bygga muskler också,det finns det inte nu. Han har liksom hull så han klarar sig,mer är det inte. Han reds/tömkördes 3-4 dagar i veckan,i skogen,över stock och sten,och mycket klättring,gick även på en stoooor lösdrift med mycket varierad terräng. Endå så fastnar det inget alls på han.

Som jag har förstått så ska bu hjälpa till lite på traven för muskler och överlinjen med. Jag kommer iaf att prova det,har läst tillräckligt mycket för att tro på det iaf.

Bild up har jag sett höra underverk på flera hästar, både unghästar och högt presterande tävlingshästar. Min häst fick det ett tag för flera år sedan efter att hon buköppnades pga sand kolik och hade fullt av blodmask, = mager och eländig. Tog inte så lång tid innan hon var i fin form igen.

En häst i stallet hade också upprepade kolik/tarmvred osv under 2 år. kassa hovar, dålig päls, dålig mage och dåligt hull pga det. När operationerna till slut löste tarm problemen så fick han också bland annat bild up. Och han blev mer rund och fin i hullet på ett år, hovarna blev tillslut också bra.

ja tror du på det så för all del .
jag tittar inte på mage på häst när jag bedömer hull.

för mig finns det betydligt mer aspekter ffa min fråga om grundfoderstaten och vad den består av för att veta vad man ska fodra med för att få snabba och bra reslutat i kombo med det jag skrev. Utifrån bilderna ser din häst inte avmagrad ut för att inte kunna bygga muskler i sig tycker jag, den ser ut som en helt vanlig omusklad häst.

buck: vilket mirakelfoder som fixar både hull, hovar och allt annat;) du redovisar ju en mängd dåliga hälsoproblem på hästen i sig, så att just detta foder var medicinen känns konstigt som resonemang, den hade nog tillfrisknad efter grundproblemen tagits tag i på en vanlig sund foderstat som fodrats efter beräkningar oavsett märket på påsen så att säga.

seriöst så även om ni tycker detta foder hjälper utifrån era egna situationer så faktiskt är foderlära och näringsintag och muskelbyggnad inget mirakel ngnsin i fråga om foder osv i sig. Det FINNS inga såna foder. allt är en kombo av helhetsbilden i sig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 703
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 141
Senast: Lunketuss
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: elle12
·
S
Foder & Strö Vi funderar på att byta foder till vårt halblodsto och börja ge Dodson & Horrell Build Up för att få henne lite lugnare i huvudet samt...
Svar
5
· Visningar
3 240
Senast: sunny_1009
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama