Varm i en hov

_Zvea_

Trådstartare
Förra veckan var pålle rejält varmare i ena hoven och synbart halt. Vi tänkte direkt på hovböld. Dagen därefter var han betydligt mindre halt och dagen efter det var hoven helt sval och ingen hälta syntes. Vi har pratat med hovslagare och veterinär, som båda trodde på en liten blödning i hoven efter att han trampat på nåt. Igår fick vi veterinärorder om att motionera lugnt i ca en vecka så länge som han fortsätter vara ohalt, men är han fortfarande varm efter det så ska han kollas noggrannare.

Igår reds han lungt. Han är fortfarande ohalt, men innan ridning var ena hoven något (men inte mycket) varmare än den andra. Efter ridning var de lika varma.

Jag vet att vet och hovis säkert har rätt, men är det nån som har någon idé om vad det skulle kunna vara om det inte är en liten blödning?

Sv: Varm i en hov

Det kan vara en mikrovrickning eller att den trampat på en sten.

jag skulle följa rekommendationen o gå vidare.:)

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hästvård Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi...
Svar
2
· Visningar
866
Senast: krus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka