Sv: Variera med bettlöst?
Jag har bara erfarenhet av sidepull och att fästa tyglarna i remontnosgrimman. (Jo, någon gång har jag ridit på ponnyhack, men på den tiden red jag inte så mycket med sätet, så jag har svårt att bedöma hur det skulle vara idag.) Dessa två fungerar ungefär som ett trubbigt tränsbett, som flera här redan skrivit. Fördelen tycker jag är att det tvingar MIG att komma till ridning, och inte bara sitta och mecka med händerna. Det går ju att dölja väldigt mycket dålig ridning genom att hålla i tyglarna, men när man sätter på sidepullen blir det tydligt vad som är riktig ridning och vad som är att åka häst
... Jag brukar ta något eller några pass då och då. Det första passet är alltid jobbigt, för då måste jag komma till rätta med mig själv, men sedan flyter det på. Jag åker ibland och tränar på det, och mina tränare har inte haft några åsikter.
Anledningen till att jag började var att min häst skiftade tänder (några år sedan) och då upptäckte jag hur bra det var för min träning (det ger träningsvärk i magmusklerna). När jag efter några pass går tillbaka till vanligt tränsbett blir det den där extra lilla finessen som får oss att bli ett riktigt trevligt ekipage. Jag sitter och inverkar rätt, och har samtidigt finlir med hästens mun.
Egentligen är det ju samma sak som när man går upp på kandar, man ska kunna gå tillbaka till tränsbett utan att tappa hela hästen. Sidepull är ju ännu mer grunden är tränsbett, så visst ska man kunna gå tillbaka till det också utan att hästen drar iväg?
En sak som fungerar bättre än vanligt bett är ledande tygeltag, som jag t.ex. använder vid hoppning. (Vi är inga duktiga hoppare
) Då flyttas verkligen hästens nos, man drar inte bara i mungipan. Ungefär som att ha ett bett med parerstänger, det blir tydligare.