Variera med bettlöst?

cela

Trådstartare
Skulle gärna vilja höra om era eventuella erfarenheter av att använda bettlöst alternativ att variera med. Är väldigt sugen på att införskaffa ett att använda iaf ett par gånger i veckan. Har läst att en del alternativ inte är så "snälla", vilka är det?

Sv: Variera med bettlöst?

Jag har enligt rek. från leg. hästtandläkare alltid varierat mycket med olika nosgrimmor, bett och även bettlöst. Olika tryck och inverkan minskar risken för skador. Det har funkat bra på alla mina tävlingshästar.

Hacket är väl spontant svårt att rida lite högre form och mer dressyrinriktat jobb. Hjälpgivningen via tygeltagen blir tryck på nacke och nosrygg = hästarna vill gärna dyka ner i en lång-låg form och kan var svåra att få till uppförsbacke.
Jag varierade med ett ponnyhack till min ganska heta häst. Framförallt upplevde jag det som väldigt bra i skogen,då jag kunde "lära om, lära rätt" med den helt nya inverkan. Det blev lättare att hålla honom lugn och avslappnad och den låga formen hacket uppmuntrade till var toppen på stirr-pellen.

Sidpull funkar också bra, men är lite för trubbigt (tycker jag, häng mig inte! :p ) för riktigt dressyrjobb. Upplever att hästarna gärna blir lite för sega i responsen. Dock perfekt ute i skogen på hästar som inte är överdrivet heta.

"Inte snälla" - det måste väl vara hacket? Det kan bli rätt skarpt, framförallt ett riktigt med långa skänklar och kedja under hakan. Jag rider som sagt med ponnymodellen som har korta skänklar och läder under hakan. Hacket måste sitta rätt, ganska högt upp, för annars kan en riktigt kraftig förhållning (alt. om hästen fastnar/trampar på tygeln osv...) knäcka nosryggen. Är du osäker, be om hälp!

Senast ändrad:

Bettlösa av den typen som har korsade remmar under käken, och bettlösa med hävstångseffekt (hackamore) ger upphov till stort tryck runt käken.

Jag red min häst rätt mycket på bettlöst när han var yngre, och då red jag på sidepull vilket är en av de bettlösa varianter jag tycker funkar bäst. Har man en häst som gärna ligger på och ska rida ut eller hoppa tycker jag att ett milt hackamore är bättre, men man måste förstås vara uppmärksam på hävstångseffekten så att man inte råkar dra ihop hästen.

+ svea
Tack för svar! Det finns en munproblematik inblandad vilket gör att jag känner mig tveksam till det bettlösa alternativet med korsade remmar, känns som att remmarna kommer klämma in kinderna mot tänderna? Hästen munkorrigeras 4 ggr/år men blir ändå lätt vass på utsidan kindtänder :( Då kanske sidepull är ett bättre alternativ att prova med? Han fungerar bra på bett men inte minst pga av hans munproblem (foderinpackningar pga snedställda tänder pga ngt för liten käke...) skulle jag vilja avlasta munnen och inte rida alla pass på bett om det ändå finns ett fungerande alternativ, jag behöver ju inte nödvändigtvis dressyrjobba på bettlöst utan använda det vid uteritt/konditionsträning...

Jag tycker absolut du ska testa om du kollat så det är OK med vet./tandläkare (vissa munproblem blir inte bättre av bettlöst)!

Sidepull är bra att börja med, tycker jag. Testa dock på bana först och var beredd på en lätt oförstående häst. ;) Vissa hästar fattar direkt, andra (oftast de som är ridna med mycket hand) blir väldigt förvirrade. En del blir väldigt starka, särsklit på relativt milda sidepull, och en ostoppbar häst är inte alltid praktiskt utomhus... :P

När min hade problem med munnen så red jag med en kapson med ett helt järn i nosdelen. Det var nog det som fungerade bäst.
Hackamoret fick hon spänningar i nacken av och började gnissla tänder, bettlösa alternativet med korsade remmar gjorde att hon
svängde åt fel hål, dvs till vänster när jag tog i högertygeln. :D

*kl*
Kikat runt lite på alternativ och funderar lite över ett LG Bridle, någon som testat ett sådant?

Jag anv ponnyhack med läderrem under hakan på min. Han fipplar gärna med tungan när jag rider med bett så jag rider med hack ute och gör intervalljobb med det. När jag rider ut så jobbar vi dressyr ute oxså, det är klart skillnad på att rida utan bett men funkar som variation.

Upplever inte hacket som speciellt skarpt men tillräckligt för att få stopp på en yster häst:angel:

Har läst att en del alternativ inte är så "snälla", vilka är det?

Fast alla alternativ kan vara stygga om de används/sitter fel oavsett bett eller inte.

Får din häst sår på insidan av munnen vid kindtänderna eller det kanske inte är det som är problemet? Det bästa är väl att be den veterinär som kollar din hästs tänder hjälpa dig att passa in ett ev nytt huvudlag?

Senast ändrad:

kl

Vilket av de bettlösa alternativen tycker ni är det bästa att rida dressyr på? Varför?

Jag har bara testat ponnyhack på mina hästar och har använt det på flera stycken -och allihop har funkat bra på det.
Har precis börjat med hackamore på 08:an och ska köra med det nu i 2v pga utdragen vargtand men kommer fortsätta variera med det sen med.

Som andra säger så är det ju inte lätt att komma till samma dressyrarbete som med bettet eftersom det funkar på ett helt annat sätt och de lätt blir långa, låga osv. Men då kan man ju tänka såhär att man rider på bett vid just träningstillfällena och när man bara ska ut och jogga eller ha en skön tur i skogen så är det ju ett bra tillfälle att plocka på hackamoret :)

KL
tycker du fått bra svar i tråden redan Cela.
Min erfarenhet av ponny hack är att det varierar otroligt på vilken typ av häst det är, hur bra det fungerar. Både ut och i dressyr arbete. Lite hetare hästar/hästar som av naturen tenderar att vara höga i formen, brukar i min erfarenhet fungera bra på ponnyhack. Trycket/skarpheten bidrar till att de kommer ner i formen lite och blir uppmärksamma. Hästar som är mindre heta, lägre i sin grundform och/eller hästar som över lag är känsliga för tryck/hävstång, blir det katastrof på - blir framtunga och viker in näsan och lägger sig mot nostrycket = helt omöjliga att komma till arbete på, i dressyren likaväl som i högre gångarter annat än skritt på lång tygel ute.

sidepull och andra alternativ tycker jag blir rätt värdelösa att rida dressyr arbete på, signalerna blir helt enkelt för luddiga och det blir mest ett allmänt tryck runt huvudet i största allmänhet, dvs mkt svårt att rida dressyr på. Ska till en otroligt välskolad och mjuk häst för att det skulle funka, där du i princip rider helt och hållet för sitsen och bara använder tygeln som minimal anvisning/minimal förhållning, så som jag ser det.

uteritt funkar det bättre, men återigen - vill till en ganska lydig och välskolad häst om det ska ge ngt s.a.s.

i skritt ute i skog och mark, lång tygel och lite klättring här och där uppför och nedför utöver det, fungerar vilket alternativ som helst :p

Senast ändrad:

knapplån

Man får testa sig fram och se som funkar. Jag är inte jätteförtjust i hack sådär genellt, tycker hästarna ofta blir höga och korta, knäcker av. Motsatsen till vad som står ovan - men det kanske är jag som inte kan rida ordentligt på hack...;)

Sidepull är trevligt dock, tycker det funkar helt ok på de flesta. Inte för några ordentliga träningspass kanske, men för motion och lösgörande arbete är det utmärkt. Hästarna fattar rätt snabbt, det funkar ju ungefär som ett tränsbett - du kan ge ledande tygeltag.

Bitless bridle har jag inte vågat mig på, så mycket remmar och tryck åt alla håll. Har aldrig ridit på kapson heller, men tömkört, och det fungerar utmärkt.

Jag rider bettlöst med en remontnosgrimma. Sätter tyglarna i ringarna. Tycker det funkar grymt bra :)

Jag har bara erfarenhet av sidepull och att fästa tyglarna i remontnosgrimman. (Jo, någon gång har jag ridit på ponnyhack, men på den tiden red jag inte så mycket med sätet, så jag har svårt att bedöma hur det skulle vara idag.) Dessa två fungerar ungefär som ett trubbigt tränsbett, som flera här redan skrivit. Fördelen tycker jag är att det tvingar MIG att komma till ridning, och inte bara sitta och mecka med händerna. Det går ju att dölja väldigt mycket dålig ridning genom att hålla i tyglarna, men när man sätter på sidepullen blir det tydligt vad som är riktig ridning och vad som är att åka häst :angel:... Jag brukar ta något eller några pass då och då. Det första passet är alltid jobbigt, för då måste jag komma till rätta med mig själv, men sedan flyter det på. Jag åker ibland och tränar på det, och mina tränare har inte haft några åsikter.

Anledningen till att jag började var att min häst skiftade tänder (några år sedan) och då upptäckte jag hur bra det var för min träning (det ger träningsvärk i magmusklerna). När jag efter några pass går tillbaka till vanligt tränsbett blir det den där extra lilla finessen som får oss att bli ett riktigt trevligt ekipage. Jag sitter och inverkar rätt, och har samtidigt finlir med hästens mun.

Egentligen är det ju samma sak som när man går upp på kandar, man ska kunna gå tillbaka till tränsbett utan att tappa hela hästen. Sidepull är ju ännu mer grunden är tränsbett, så visst ska man kunna gå tillbaka till det också utan att hästen drar iväg?

En sak som fungerar bättre än vanligt bett är ledande tygeltag, som jag t.ex. använder vid hoppning. (Vi är inga duktiga hoppare :grin:) Då flyttas verkligen hästens nos, man drar inte bara i mungipan. Ungefär som att ha ett bett med parerstänger, det blir tydligare.

Jag rider inte så avancerat än, har en nybliven 6-åring som är sent tagen av olika orsaker (främst min egen sjukdom nu senaste året) och jobbar fortfarande på grunderna och att hitta en stabil form i skritt och trav, muskeluppbyggande osv.

Jag varierar mellan bett och bettlöst, och använder då antingen kapson eller ett akademiskt hackamore. Hacket tycker jag är det som fungerar bäst för oss och jag upplever det inte speciellt skarpt heller, hästen gillar det också. Han går i en fin unghästform och jag kan även "plocka upp honom" korta stunder. Jag upplever inte alls att han blir kort och hög eller för låg. Jag har dock bytt ut kedjan mot en rem helt i läder och med fluff på under hakan.

87-143-121-0_stor.jpg

Gammelstoet rids bara bettlöst och då på ett s.k. "indian-hackamore" dvs i rep som är korsade under hakan eller på bosal. Det funkar jättebra på henne, hackamore gillar hon inte alls.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Lavinia
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
436
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 178
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar