Varg varning!

E

ejn

De har sätt varg i cross gropen vi brukar rida i och även i skogen och vägarna runt omkring.
Tycker detta är väldigt läskigt.
anfaller vargar människor och hur regarera de omman kommer till häst?

Sv: Varg varning!

De är troligen bra mycket räddare för dig än du för dom. Jag tror det finns ett enda dokumenterat fall där en varg dödat en människa i Sverige så oron känns något överdriven ibland.

Vargar anfaller inte människor. Faktum är att dom är mycket räddare för oss än vad vi är för dom. Om dom känner lukten av en människa så flyr dom. Skulle aldrig kunna tänka mig att dom anfaller, även om man kommer till häst. Dom känner ju fortfarande människolukten och vet att människor betyder fara. Om en varg skulle anfalla en ridande människa så skulle det nog vara extremfall. Om vargen inte ger sig iväg så kan du ju alltid prata högt och ta av dig jackan. Jackan fungerar lite som skydd mot lukt mm, så om du tar av dig jackan så släpper du ut mer människolukt, vilket förmodligen får vargen ännu mer nervös.

Jag stötte på en varg när jag var ute och gick med min häst. Är det bara en ensam varg är jag inte minsta lilla rädd. Hästen såg vargen långt innan mig, men inte ens han var rädd (jag hade inte ens sett vargen om det inte vore för hästen). Den "smög runt" på en lägda kanske 150-200 meter bort och verkade inte ett dugg intresserad av oss, han spårade vidare men med ett öga på oss för att kolla så att vi inte skulle göra honom något.

En ensam varg har jag svårt att tro skulle ge på sig en människa/häst. De jagar ju i flock.

Jag skulle bli stel som en pinne och få panikkänslor om jag såg en varg. Ännu värre om jag inte satt på en häst! Trääd!!

Tack då vet jag!
Då fortsätter vi och rider där och hoppas på att vargen håller sig borta :smirk:
Man blir ju lite fundersam när man inte är van vid varg.

Skreppur skrev:
En ensam varg har jag svårt att tro skulle ge på sig en människa/häst. De jagar ju i flock.

Jag skulle bli stel som en pinne och få panikkänslor om jag såg en varg. Ännu värre om jag inte satt på en häst! Trääd!!

Svårt att få med hästen upp i trädet :p .

Delar din känsla helt. Här har vi mest vildsvin(ett femtiotal!) o jag har fått för mig att vilda djur inte känner av människolukten lika bra när man sitter till häst och därför kan man stöta på dom lättare uppsutten. Är inte rädd för själva svinet(eh..jo men inte så mycket) mera för vad hästen kan tänkas göra när han träffar på dom. Jag låter så mycket som möjligt och hoppas på att de ska hålla sig borta, för trots att det sägs att dom är så skygga så har vi sett hela flocken mitt på ljusa dan. Och inte bara en gång.....

vi har sett varg när vi var ute och red här i området. hästarna "drakar" sig lite och tittade skeptiskt på den, men vargen smet in i skogen långt innan vi kom fram...tror abslut inte att du behöver vara rädd!

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
486
Senast: ameo
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
99
Senast: Badger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
592
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama