smulan87
Trådstartare
Jag hade en intressant diskussion med en vän för ett tag sedan gällande varför man betäcker sina ston. I min värld tänker jag att det är långt ifrån alla ston som passar i avelsboxen och även om alla förutsättningar är rätt, stam, meriter, temperament, exteriör osv. så är det långt ifrån en garanti att det kommer ut en 'bra' (och frisk) unge. Så sett är det ju säkrare att köpa sig en för då kan man ju kritiskt granska den innan sas. Jag vet ju att det finns både mkt. meriterade uppfödare här, men också en del som nu tar sitt första föl.
Så min frågeställning är således till er alla, varför betäcker du? Är det för att du hemskt gärna vill ha en påläggskalv efter just ditt sto för eget bruk, för att sälja vidare, för att dit sto har riktigt bra stam, för att ditt sto har riktigt bra egna meriter, för att ditt sto är skadat, för att ditt sto har lämnat riktigt bra avkommor tidigare osv. osv..
Så min frågeställning är således till er alla, varför betäcker du? Är det för att du hemskt gärna vill ha en påläggskalv efter just ditt sto för eget bruk, för att sälja vidare, för att dit sto har riktigt bra stam, för att ditt sto har riktigt bra egna meriter, för att ditt sto är skadat, för att ditt sto har lämnat riktigt bra avkommor tidigare osv. osv..