Varför hög krubba????

Joyride

Trådstartare
Finns det riktlinjer på hur högt en krubba skall sitta?
En häst betar ju (huvudet ner) så att ha en krubba sittande högre upp kan ju egentligen inte vara bra??
 
Sv: Varför hög krubba????

äta kraftfoder ur en krubba tar några minuter om dagen är inte konstigare än att hästar i fritt tillstånd äter på träd/grenar osv i högläge stunder av dagen - betydligt längre än våra tamhästar äter ur krubbor..... så problemet lär inte vara ett problem.

om du däremot fodrar din häst ur högliggande hönät dagligen dags och stora delar av dygnet, kan frågan vara relevant.
 
Sv: Varför hög krubba????

Fast ha den längre ner är ju riskabelt. Jag använder mig av ett gummitråg som man ställer på golvet (finns på ridsportaffärer). Den är tålig och risken att hästen skadar sig på den är minimal.
 
Sv: Varför hög krubba????

Jo det finns riktlinjer, tex i boken "att bygga häststall" om hur högt den bör sitta i förhållande till hur hög hästen är, kommer inte ihåg exakt men i boghöjd ungefär? I större stall blir det ju oftast att krubborna hamnar på en och samma höjd och inte individpassas och i större stall är det oftast smidigast att ha fasta krubbor i en viss höjd.
Och minutrarna det tar för hästen att äta kraftfoder är inte många. Däremot så är kanske risken för foderstrupsförstoppning något större än om hästen äter från marken? Eftersom det blir en något konstig ätställning men det är bara en tanke, jag kanske har fel där. Men jag har också sett både vattenkoppar och krubbor sitta väldigt högt upp i en del boxar vilket gjort att hästen fått sträcka sig för att nå och det såg verkligen inte bekvämt ut.

Själv fodrar jag i byttor på marken helt enkelt för att jag tycker det är enklare att göra krubborna rena genom att skölja ur dom och ställa dom upp och ner. Jag tycker också det är smidigast att blanda respektive hästs betfor och mineraler direkt i byttan det sparar tid för mig som har fyra hästar men skulle förmodligen bli mer tidskrävande i ett större stall.

Dessutom hade mitt fullblodssto synnerligen dåligt bordsskick och vräkte ur all mat ut den väggfasta krubban hon hade från början så allt landade på golvet så då började jag ställa en lös bytta på golvet för maten hamnade ju ändå där ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför hög krubba????

Min krubba är numera förvaring för borstar mm. Hink på golvet för det lilla han får.
 
Sv: Varför hög krubba????

"Utfodrings- och vattningssystem ska vara utformade, dimensionerade och placerade så att hästarna lugnt och naturligt kan inta sitt foder och vatten. "
Från Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning (070618)

Vet inte om det finns några mer uttryckliga föreskrifter, men vi har iaf krubborna i boghöjd eller något lägre.
 
Sv: Varför hög krubba????

Mina hästar sparkar ut maten på marken/golvet på nolltid om de serveras i hink/balja.

Har man krubborna för långt ner är risken stor att det hamnar en fot i krubban och den blir nertrampad, alternativt att hästen blir skadad. Risken för avföring i krubban ökar förmodligen också (för hästar som inte lägger allt i en hög).

Höjden på våra krubbor anpassas efter hästarna, jag vill att de har nacken lägre än manken medan de äter.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 822
Senast: BornAgain
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
260
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
564
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp