Värde på rosett/plakett?

FadeAway

Trådstartare
Det ska ju täcka anmälnings/staravgift. I dag fick vi nämligen enbart rosett för en åttondeplats. Fin 110:-/rosett :grin:. Men så hade tydligen ÖD + sekretariatet bestämt. Efter lite ifrågasättande kommer nu plaketter (som skulle delas ut enligt proppen) skickas hem.
Jag orkar inte tjaffsa mer men vad räknar ni med värdet på det?

Sv: Värde på rosett/plakett?

Men om det inte kommit något nytt i tr så står det enbart att om hederspris delas ut så ska värdet minst uppgå till insatsen i klassen. Plakett får räknas in som hederspirs.

Står det enbart rosett och plakett i proppen så är det det som delas ut till placerade, (så plakett ska du ju ha).

Aah där ser man. :)
Tävlingen i lördags hade hederspris 1-5. Kändes illa att de sex främsta skulle in på prisutdelning. Då tycker jag att det är bättre att ge hederspris till 1-6.
Så stackarn som kom sexa fick kika på de andra som fick plakett och hederspris. :crazy:

I min klubb räknar vi 60 kr plakett (tjocka plaketter), 20 kr rosett = 80 kr. Hederspris behöver alltså ligga på ett värde på 20-40 kr som lägst för att täcka det man betalat i startavgift. Kan säga att våra priser är oftast värda mer än så!

Rosetten får inte räknas in i värdet för hederspriset, bara plaketten

Se över er plakettleverantör. När jag var tävlingsledare i vår klubb betalade vi 25-30 kr för en gjuten plakett.

Då blir det mer pengar över till hederspriser.

Se över er plakettleverantör. När jag var tävlingsledare i vår klubb betalade vi 25-30 kr för en gjuten plakett.

Då blir det mer pengar över till hederspriser.

Det måste ha varit några år sedan??
Den leverantör vi använde oss av när jag var tävlingssektionsansvarig i min förra klubb (för ca 10 år sedan) tog då ca 35kr/st (+ frakt) för gjutna plaketter (aluminium), i dagsläget tar de 55kr/st för dem (+ fraktkostnad)

Det var två år sedan. Var inne på hemsidan nu och priserna är ungefär de samma.

Aah där ser man. :)
Tävlingen i lördags hade hederspris 1-5. Kändes illa att de sex främsta skulle in på prisutdelning. Då tycker jag att det är bättre att ge hederspris till 1-6.
Så stackarn som kom sexa fick kika på de andra som fick plakett och hederspris. :crazy:

Hmm, vad konstigt. Man räknar ju en placerad på var fjärde ryttare. Står det hederspris i proppen så ska ju alla placerade ha det. Dvs det är ju inte valbart att bara välja att ge till de fem främsta om det är så många starter så att det ska vara sex placerade.

Det var inte så att det var en avd. B ritt som fick sin rosett i samband med prisutdelningen för avd. A?

Jag tror att om man skriver ut i proppen att 'endast de 5 första får hederspris' så har man ju godkänt det när man åker på tävling. Men står det att alla placerade ska ha då är det ju fel att bara ge vissa.

Hmm, vad konstigt. Man räknar ju en placerad på var fjärde ryttare. Står det hederspris i proppen så ska ju alla placerade ha det. Dvs det är ju inte valbart att bara välja att ge till de fem främsta om det är så många starter så att det ska vara sex placerade

När man skriver proppen så har man ingen aning om hur många startande det kommer bli i varje klass men man måste ändå ha beslutat hur många hederspriser som ska delas ut eftersom det ska stå proppen. Finns inte många arrangörer som är tankeläsare och kan gissa hur många starter det kan bli. Det är också ett tungt jobb att fixa sponsorer så jag kan förstå klubbar som begränsar hederspriserna. Men man kanske måste ha varit med och arrangerat tävlingar för att inse det :cool:.

Hur många placerade det är som ska in på prisutdelning är det oftast domare och överdomare som beslutar om så det beslutet tas oftast på tävlingsdagen eftersom det är en säkerhetsfråga.

KL
Det börjar bli för dåligt alltså :(

I helgen betalade vi 90 (+10kronan) alltså 100:- för en start i 90 cm och vad fick man i pris....jo en LITEN, gammal och fransig rosett (värde ,tja 10-20:-)

Gäller inte TR längre och hur kan man vara så D****A snål som arrangör :eek:

Att inte ens dela ut en plakett utan den för man KÖPA för 50:- SCHAAAA!

Var i TR kan du läsa det?

Verkar mer blivit en vedertagen regel...... men förr fick man iallafall en plakett.
Nu är den också borttagen eller man kan köpa den för typ 50:- , men då har ju klassen kostat 150:- :eek:

Denna klassen jag talar om är ju både avd B och A. Det är ju "gamla" 90 med omhoppning som man nu gjort om och från rosett, plakett och hederspris så kan man nu bara dela ut en rosett (hur liten och skrynklig som helst)och det är detta som stör mig. (Jag menar alltså INTE avd B).
Nu kör man ihop avd A och avd B helt glatt och tycker alla ska nöja sig med det.

Ok med bara rosett men halvera startavgiften då. Dessutom undrar man varför clear round rosetterna är blå/gula = Vinst??? Det står ju faktiskt i TR att i avd B och CR kan särskild rosett utdelas. Det görs inte heller.

Jag kanske är gnälltant men jag tycker anmälningsavgifterna bara blir högre och högre och vinsterna lägre och lägre eller samma sen evigheter tillbaka ....

kl

Varför är det så viktigt att få en plakett?
Är det största anledningen till att åka på tävling? ;)

Räcker det inte med en rosett som bekräftelse på prestationen? :)

Ja jag vet det, skrev ju det, men jag undrade varför. För mig är blå/gul = Vinst.
Inte för att det spelar någon större roll, men jag kan ju tycka att man kan ha en annan färg (nu pratar vi inte om avd B) på bed A där det ju inte finns någon vinnare......

....därför att det just är en tävling...om man bara vill ha en bekräftelse på det så kan det ju räcka att man talar om det i högtalaren då :devil:

Nu pratade vi ju om värdet. I TR för "vanliga" klasser ska hederspriset (när det inte är premier) vara värderat upp till anmälningsavgiften.
Så är INTE fallet med C.R. BED A .
Förr hade man rosett, plakett och då uppvägde priset lite mer anmälningsavgiften. Byt gärna plakett mot annat hederspris. Har inte direkt med plaketten att göra :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka