Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att du inte vill att lädret ska mjukas upp. Därav endast skokräm på ridstövlar.Skokräm och övriga skötselprodukter för läderskor. Varför skulle ridstövlar skötas annorlunda än tex ett par stövletter?
Ja, det var en retorisk frågaFör att du inte vill att lädret ska mjukas upp. Därav endast skokräm på ridstövlar.
Jag gillar mjuka stövlar, fy vad obekvämt med hårda. Tycker halva poängen är att de ska bli lite mjuka o forma sig efter fot och ben. Förstår mig inte på hårda stövlar, blir ju helt oföljsamt?För att du inte vill att lädret ska mjukas upp. Därav endast skokräm på ridstövlar.
Men om de är mjuka eller hårda beror ju på modellen, materialet och hur de är sydda. Oavsett vill du ju inte att de ska bli för mjuka och tappa formen eller töjas onödigt mycket, något som kan hända när man smörjer med fel grejer.Jag gillar mjuka stövlar, fy vad obekvämt med hårda. Tycker halva poängen är att de ska bli lite mjuka o forma sig efter fot och ben. Förstår mig inte på hårda stövlar, blir ju helt oföljsamt?
De är ju generellt hårda på utsidan och mjuka på insidan. Tycker inte alls det blir oföljsamt sålänge man har rätt storlek. Köpte nya deniro dressyr i vintras och tycker de är jättesköna!Jag gillar mjuka stövlar, fy vad obekvämt med hårda. Tycker halva poängen är att de ska bli lite mjuka o forma sig efter fot och ben. Förstår mig inte på hårda stövlar, blir ju helt oföljsamt?
Man vill ju inte att t ex dressyrstövlar blir mjuka och "säckar ihop"? Att de är stadiga/hårda på utsidan betyder absolut inte att de är obekväma. Älskar mina De Niro! De har varit sköna från början trots att de inte är mjuka.Jag gillar mjuka stövlar, fy vad obekvämt med hårda. Tycker halva poängen är att de ska bli lite mjuka o forma sig efter fot och ben. Förstår mig inte på hårda stövlar, blir ju helt oföljsamt?
Skokräm och övriga skötselprodukter för läderskor. Varför skulle ridstövlar skötas annorlunda än tex ett par stövletter?
Problemet med smuts som måste tvättas bort med tvål och inte går bort med en fuktig trasa har åtminstone jag bara med stallskor, så samma skötsel som vanlig skor funkar rätt dåligt.
(Men jag håller helt med om att man inte ska smörja ridstövlar med något annat än produkter för skor. Skokräm på läderstövlarna, kängvax på nubuckstövlarna.)
Jag har också bara ridstövlarna vid ridning men de blir ju smutsiga ändå. Framförallt stöv och svett där de ligger mot hästen, utöver att det kan vara lite blött/lerigt när man går ut från stallet innan man sitter upp.Mina ridstövlar används endast i möjligaste mån bara till ridning. Allt annat har jag stallskor till som missköts å det grövsta och ser ut som hej kom å hjälp mig Kör på samma modell med stålkappa (Ariat) och byter ut dem med jämna mellanrum när de börjar se allt för gräsliga ut.