Var hittar man jobb inom travet?

MissFideli

Trådstartare
Min syster är snart utbildad travhästskötare och har börjat leta jobb. Men var letar man? Var annonserar tränarna? Annonserar dom alls eller är det att ringa runt?

Sv: Var hittar man jobb inom travet?

endel annonserar i travronden, men jag har alltid bara ringt och pratat med den tränarna som jag vill jobba hos..

Min syster är snart utbildad travhästskötare och har börjat leta jobb. Men var letar man? Var annonserar tränarna? Annonserar dom alls eller är det att ringa runt?
Har hon inte praktiserat någonstans?
Annars är det bara att göra som vanligt....skicka CV och ringa, besöka osv.
gulan

Tala om för folk i branchen att man söker jobb... De åren jag jobbade inom travet så sökte jag själv inte ett enda jobb utan jag blev antingen tillfrågade på stallbacken eller uppringd och tillfrågade om jag ville börja hos dem istället.
Fast jag hade fördelen av att bli tillfrågad första gången på sommarjobb direkt efter gymnasiumt på samma ställe som jag hade haft praktik, och att jag sedan jobbade inne på stallbacken och träffade många hela dagarna när man var ute och körde och kunde lära känna folk.

Ja, jag hoppas förstås för hennes del att det blir samma för henne. Men hon har ju bara praktiserat än så länge, och det ute på tränarnas egna gårdar. Hon får bra referenser hos dom, så jag hoppas det blir bättre vart efter liksom.
Vill tränarna att man ringer, eller är det bäst att skicka CV först? Eller ringa först och skicka sen om det efterfrågas? Hon praktiserar nu inför examensarbetet och har pratat med honom om att jobb sökes. Verkar tyvärr inte finnas mer än extrajobb där, men det är ju en bra början ändå.

Hur ser det ut på jobbsidan på travet nu? Hon har hos en lite mer känd tränare förra praktiken, men han hade precis sagt upp folk oga arbetsbrist. Är det svårt där nu, eller var det bara för hans del?

Jag gick en travhästskötarutbildning på gymnasiet och var ute på praktik den mesta delen av skoltiden. Hade praktik hos 2 mindre proffstränare samt en amatör jag känner genom bekanta, när jag slutade skolan fick jag jobba en sommar hos en av tränarna jag haft min praktik oss, fick sedan jobb hos en annan tränare som höll till på samma gård som den förre, denne tränare skulle avveckla sin verksamhet och jag fick flytta på mig igen till ytterligare en tränare som min förre chef kände .. och så har det rullat på, det är tränarna som har frågat mig om jag kan jobba åt dom. Har aldrig behövt gå ut och söka jobb på det viset.

Din syster måste ju ha haft kontakt med fler än bara den tränaren, jag hade mkt kontakt med tränarna som jag jobbade åt (givetvis) samt andra tränare genom att de såg att jag jobbade åt den å den och man hejar alltid på stallbacken osv. Första tiden av min praktik var jag bara på travets stallbacke, sedan började jag flytta ut till olika gårdar och man träffar mkt folk när det är tävlingar osv, andra skötare m.m

Precis som inläggerna ovan antyder, är det nästan alltid brist på bra folk, sen är det en annan sak om jobbet finns just där man vill ha det. Viktigaste är att komma i kontakt med resten av branchen, resten löser sig.

Har aldrig gått någon utbildning utan började hos en amatör och "avancerade" till proffsstallarna därefter. På den tiden var det en fördel att jag kunde sko och hade E-körkort, det verkar dock inte vara lika viktig nuförtiden.

Syster har C-kort och tappskokompetens, vilket jag tror är bra. Hon får ju köra stora hästbussar om hon får för tränaren. Hon får väldigt bra referenser av de hon praktiserat hos, men eftersom ingen av oss är i travhästbranchen och hon "sadlat om" så att säga har vi inga kontakter utöver de hon fått via skolan.

Ja du, det är inte lätt att få jobb om man inte är en blond 20-årig tjej med silikontuttar! ;)

Jag söker själv jobb nu och trots många, många år inom travet och med stor hästkunskap verkar det vara stört omöjligt att hitta något jobb. Jag kanske är för gammal? Det verkar som de flesta tränarna föredrar yngre tjejer och killar framför lång erfarenhet.

Jag svarar på alla annonser jag hittar, pratar med vänner och bekanta, och det är bara att kämpa på. Plötsligt dyker jobbet upp! Och man får vara beredd på att flytta för att få jobb.

Lycka till till oss båda! :)

Syster har C-kort och tappskokompetens, vilket jag tror är bra. Hon får ju köra stora hästbussar om hon får för tränaren. Hon får väldigt bra referenser av de hon praktiserat hos, men eftersom ingen av oss är i travhästbranchen och hon "sadlat om" så att säga har vi inga kontakter utöver de hon fått via skolan.
Prova skapa kontakter! Det är bara ringa runt, börja med stora stallar eftersom där behövs mycket folk.

Jag är ny här så jag vill inte skriva namn och telefonnummer varken till mig eller några tränare men skicka PM så jag kan ge några förslag.

Helt rätt Alfred, börjar man skriva namn och nummer på det här forumet så ryker ens inlägg nästan lika fort som man hunnit trycka på "enter". :idea:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 834
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar