Vänja vid träns/bett samt trafik

bettysmatte

Trådstartare
Har skaffat en shettis som sällskapshäst åt min islänning, men som även är tänkt att användas som körhäst. Hästen i fråga är ett 9-årigt sto som mest gått och gjort ingenting i sina dagar.

Två problem har uppstått, nämligen att jag måste på vettigaste vis vänja henne vid att ha bett i munnen och också att inte vara rädd för fordon vi möter. Igår var vi ute och gick i grimma, men idag köpte jag ett träns som vi provade. Hon har, enligt förre ägaren, haft träns på sig förut så det var inte första gången. Det märktes dock att hon var väldigt ovan, och att hon tyckte att det kändes äckligt med bettet i munnen. Hon gapade mycket bl. a. Bettet är tredelat och 9,5 cm långt. Verkar vara rätt storlek, så vitt jag vet. Hur gör jag för att få henne att acceptera bettet? Några knep? Eller är det bara att "köra på", så att säga?

Och så bilproblemet då. Samma sak här, hon är antagligen inte det minsta van vid att vara ute på vägarna och möta bilar och annat på hjul som låter och väsnas. När det kommer en bil så tvärnitar hon och "steppar" lite. Det märks att hon ogillar det. Hur vänjer jag henne på bästa sätt. Måste och säga att hästen annars, förutom de här problemen, är urtrevlig. Jättesnäll, social, lugn och rolig.

Tips mottages tacksamt!!

Sv: Vänja vid träns/bett samt trafik

Åh, vad kul att du skaffat shettis! Love them! :love: Jag har också islandshäst och jag har "börjat från början" med henne. När jag vande henne vid bettet var hon bara drygt 2 år - jag hade nog väntat om det inte var för att vi skulle på unghästutställning och fick veta i instruktionerna att hästarna skulle ledas med träns. Jag gjorde så att jag ställde henne i boxen och satte på tränset. Sen fick hon stå bara några minuter första gången och jag gav henne havre som belöning (för att få en positiv upplevelse). Jag höll på så några dagar med längre och längre stunder med bettet i munnen. Hon fick lite att äta ur hink varje gång (men det var svååårt i början för henne - ovan som hon var). Hon gapade också en hel del, men verkade inte rädd eller så så jag "körde bara på". Första gångerna jag ledde henne med träns hade jag grimman utanpå och grimskaftet i bettring + grimma. Så småningom satte vi grimskaftet direkt i bettet (genom ena ringen och fast i den motsatta). Mitt tips är att försöka på samma sätt med din lilla dam.

Bilar: Vänj henne hemma är mitt tips!! Låt henne nosa på din bil när den står still utan att vara igång. När det går bra kan ni starta bilen och du står bredvid med henne (godis är ett bra tips även här så att hon förknippar bilar med ngt "positivt"). Sen kan du låta den som hjälpt dig med att starta och stanna motorn köra några meter fram och tillbaka förbi er på stallplan. Så småningom kanske ni kan ge er ut på någon mindre trafikerad väg och öva med samma bil, framifrån och bakifrån med sakta körning i början och sedan snabbare fart (när hon är lugn och inte bryr sig så mkt). Det är heller inte fel att till och med vänja henne vid tutan! OM någon skulle göra det ute på vägen när ni är ute. (Fast det har jag faktiskt inte vant min häst med alls... men hon är så lugn att jag tror inte hon skulle bry sig om det. Hon är ju inriden nu och bryr sig knappast om bilar alls. Bussar kan hon reagera liiite på, men inte så mkt annat). Lycka till!!

Tack för alla bra tips :bow: ! Hade lite funderingar själv åt samma håll som du föreslog angående hur vänja vid bilar. Ska testa imorgon. Den lilla hästen verkar så lugn och klok att jag har svårt för att tänka mig att det skulle vara omöjligt att få henne trafiksäker också.

Fick själv överta en shettis när hon var 9år,problemet var att f.d ägaren ryckt och slitit henne imunnen med bett i så hon hade dålig erfarenhet av detta.Jag började om och lät henne gå med träns i boxen korta stunder varje dag, när jag ledde henne så gjorde jag alltid detta med grimma under tränset just för att undvika ryck i bettet om hon blev rädd osv.Det gick snabbt och lätt att få henne förstå att det inte är obehagligt till slut. Hon reds och hoppades/kördes till slut utan problem. Trafikvanan tränade jag genom promenader och lugnande ord samt mycket beröm, en bra sak är att försöka få de att gå i en hage med trafikerad väg intill, det gör susen.
LYCKA TILL!

Tack för tips. Jo, i hagen funkar det bra med bilar som kör förbi. Hon är inte det minsta rädd bara bilarna håller sig på några meters avstånd. Jag tror att hon blir rädd när de kommer MOT henne och sedan kör såpass nära som det blir på en grusväg. Men jag ska träna på!

Ska tillägga att mitt sto hade ett blått öga med nedsatt syn på,därav var hon lite obekväm när det dök upp saker på hennes vänstra sida. Kanske kan vara något sådant? Eller bara dålig erfarenhet? Som du skrev träna på o glöm inte beröm ;)

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 405
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar