vänja häst till gräs bete???

Moppa123

Trådstartare
Hejsan!
Jag ska släppa mina hästar på bete om någon vecka, de har gått i sina vanliga vinterhagar nu, visst finns det gräs men i oändligt små mängder ..
Hur ska jag göra med tillvänjningen? de får beta när jag tar in dem ca 10 min/var än så länge men hur ska jag göra för att kunna göra det bästa för deras magar?
kan lucern vara något att vänja dem vid gräs/protein o allt vad det innebär ?

Sv: vänja häst till gräs bete???

Har du ingen hage eller gräsplätt du kan låta dem beta en timme om dan på? Annars kan du ju alltig repa gräs och fodra med eller beta dem för hand. Till nästa år skulle du kunna hägna av en liten del av vinterhagen där gräset får växa och vänja in dem på det. Lusern innehåller ju mkt protein men det är inte samma sak som färskt gräs. Finns säkert fler förslag... :)

Har du möjlighet så dela av eller stängsla in en mindre hage där du låter dem gå under någon timme och öka varefter, innan du släpper dem heltid.

Håller med föergående talare. En ganska bra grej är att ha en hederlig gammal lie. Då går det fort att slå av gräs och byta ut en del av det vanliga grovfodret mot det i nån vecka eller så...

Sara

Tack snälla ni som svarade...
nästa år kommer det bli bättre för då har jag dem hemma så att jag kan ge dem bättre tillvänjning, här där jag är nu finns tyvärr inte tillgång till att förändra hagarna.
Men repa gräs kan jag göra så det var en god ide :) får börja repa något mål om dagen till dem .. tack :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
877
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka