Vägrar lyfta hovarna (alla 4)

R

Ruffus

Vet inte om jag kommit/ gör rätt (ny användare)
Jag hoppas att få lite tips på hur jag ska bete mig med min "lilla" pålle.
Han är en ardenner/nordsvensk med 173 cm mankhöjd och ca 850-900 kg under hovarna.....
Han fullkomligt VÄGRAR lyfta hovarna.
Det började för ett tag sedan när jag bytte hovslagare (hon jag hade kunde inte länge hjälpa mig,fråga mig inte varför) iallafall, han kom ut till oss och skulle påbörja verkningen. (jag hade precis innan han kom kratsat ur hovarna på honom) då slår Rufus (hästen) med hoven och ställer ner den för att vägra lyfta den igen.

NÅN som har ett eller flera tips till mig på hur jag ska bete mig?? :confused:

Sv: Vägrar lyfta hovarna (alla 4)

Träna, träna, träna! Var konsekvent och ge inte upp. Ge mycket beröm när han lyssnar och har lyft hovarna!

Låter ju som en fix idé han fått. Får du inte kratsa alls?

Hej Domino!

Jo tack...jag tränar och tränar och berömmer och tränar, men det närmsta jag kommit på ca 4,5 vecka är att han lyfter ena framhoven ca 5cm över marken och tar ett låtsas steg ut i luften och sätter ner den igen *suck*

Jag fick ett tips av en kompis att jag skulle fästa ett rep om karleden och lägga det över ryggen på honom och dra från andra sidan, men jag tycker att det låter hemskt, måste skära in i ryggen på honom ju....

Personligen är jag helt emot att lyfta fötterna med hjälp av rep och snören,det finns alltid en risk med det och hästen kan få fullständigt panik om de känner att något sitter fast runt benen.
Har en märr hemma som de förmodligen gjort så med och hon har djupa fd brännsår i karlederna bak.Och givetvis underlättade det INTE att få henne trygg i att lyfta bakhovarna.

Jag har helt enkelt tränat på att så fort hon håller hovarna uppe,så får hon en godis,men endast medans hoven är uppe i "luften",från början får man vara två men senare kan man flytta godisstunden och vartefter säkerheten går så kan man lyfta fler ben och ge godis senare.

Det är när han tar det där luftsteget du måste vara beredd och hålla kvar hoven. Inte släppa för då vinner han! Det har han satt i system nu. Jag vet att det är jobbigt och tungt i början men det funkar!

Jag har tränat det jättemycket på min häst som var gjorde likadant när han kom till mig för 1½ år sedan, och även gör när någon ny ska kratsa hovarna på honom. Han kan testa ibland nu med men det räcker nu med att bara säga nej och inte släppa ;) :bow:

Jag har provat att försöka hålla kvar hoven men det bara GÅR inte, han är ju så stor!!!
Min hovslagare försökte samma sak men misslyckades han med...
Men godis tänker jag inte ge honom för att han är duktig (handmatar inte mina hästar), jag tror mer på eftergift, att när han lyft hoven åt mig så släpper JAG ner den och fortsätter så tills han fattar...Jag bara hoppas att han fattar snart för han hovar ser ut som -hej kom & hjälp mig.....

Godis behöver inte vara en nackdel,man kan faktiskt använda det precis som med eftergift osv.Här gäller det ju att få upp hoven och få det till att vara positivt lärande och med en så stor och tung häst så kan det ju vara svårt att träna via eftergift eftersom man helt enkelt,precis som du skriver själv,inte orkar hålla om de sätter emot.

Jag kan ju nämna att min donna får INGET godis längre och det fungerar toppen både med min dotter,hovslagarn m.m

Jo det fungerar säkert bra med godis om man bara har koll på "timingen" men som du säger..jag kan inte samtidigt som han lyfter hoven komma åt att ge honom ngt.
Iofs så ger jag ju inte honom nått alls från handen då han var väldigt van vid detta när jag köpte honom och han var nafsig och ville kolla i alla våra fickor och nafsade som tusan på oss.....Så nu får han plocka godis från marken i hagen :)
Tack för tipsen :bow:

Jag höll ju på själv för det mesta med vårat sto och att få henne att lyfta frambenen var ju inga problem för då kunde jag helt enkelt så vänd åt huvudets håll och ändå lyfta ett framben samtidigt som jag kunde med den andra "fria" handen ge en godis.
Eftersom när hon förstod detta med frambenen så var det ganska lätt att få henne och förstå vad vi ville med bakbenen även om hon var mkt rädd.Men med hjälp utav godiset så kunde hon övervinna sin egen rädsla samtidigt som det faktiskt var helt ok att vi fixade och donade med bakbenen.
Och med godis,så var det allt från middagshavre,dvs ngr små havrekorn i näven till ngr pelletspluttar,hö vad som.Sällan det var ngt annat än det eller små små morotsbitar.

Ja det verkar som att jag får fortsätta att träna själv med honom, fast jag har bokat en tid på en clinic som startar nu på söndag så jag ska åka iväg och få hjälp av ett "proffs" hoppas bara att hon kan hjälpa oss... :bump:

Liknande trådar

E
Hästhantering Hej! Jag har haft min ardennerflicka i ett år nu (hon är fyra i år). Hennes hovar var väldigt eftersatta när hon kom och i starkt...
Svar
9
· Visningar
2 668
Senast: ebba85
·
A
Hästvård Har en stor varmblodskille. 173 cm och en 700 kg plus minus. Han fick en tappsko för en vecka sen, på höger fram. Hade skitsvårt att...
Svar
2
· Visningar
1 218
Senast: Tuvisen
·
Y
Träning Gör INTE som jag gjorde. Jag köpte en ganska ohanterad 6 månader gammal shirehingst. Vi lyfte hovarna och det gick bra men med lite...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 838
Senast: Vinja
·
Hästvård Jaha nu har det hänt som inte får hända. Husse har för ett par veckor sedan varit duktig och bytt ut det ena loftgolvet, de gamla...
Svar
5
· Visningar
2 877
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama