Bukefalos 28 år!

Världens bästa nagellack eftersöks

När jag lackar mina, så har jag det nästan genomskinligt rosa som baslack, sen 2 lager vitt på tipparna och därefter 2 lager toplack och det lossnar aldrig av sig själv. Jag lägger dock på väldigt tunna lager och låter det yttorka helt innan jag lägger på nästa lager.

67847991_2962585040425609_3042056504610914304_n.jpg


Håller 1-2 veckor utan att börja flaga och oftast lackar jag om för att vitfärgen på tipparna börjar bli dassig pga allt jag gör med mina händer. Använder alla möjliga lack, men just nu använder jag mest IsaDoras geltop-lack.

Tillägg; gelen är alltså inget lack utan bildar ett hårt gel-lager som gör nageln mindre flexibel. Har gjort så (gel halva nageln och ut mot tippen) när jag brytskadat nån nagel och den därför behövt lite "support". Nagelolja dagligen kör jag med också.
Har du bild eller namn IsaDoras geltopp-lack? De jag sett i affären heter alla lack, så jag vet inte om de är rätt?

Skulle gärna hitta något som fungerar... målade med baslack, färgat lack och överlack i går kväll. Var fint när jag gick och la mig 👍 Gick upp i morse, gick direkt in i duschen och efter det var det inte så fint längre... 🥴 Blir så trött!
 
Minns inte namnet på den, kan kolla när jag kommer hem. Har inge direkt procedur utan brukar mest peta in nagelbanden.

Igår tvättade jag naglarna med remover innan (hade gammalt lack kvar), petade in nagelbanden, la två tunna lager underlack från mitten ut mot topparna, sedan två tunna lager med rött nagellack och sen seche vive gel som överlack. Det tog typ 2 h och sen var jag försiktig med händerna hela kvällen. I morse hade 3 naglar skavts av på toppen så fick ta bort allt..

SÅ. SATANS. SUR.
Spontant så har du alldeles för mycket. Bara det där är ju fem lager och då kanske du ibland har något extra av själva färglacket också, blir det så tjockt är det inte undra på att det vill lossna i stora bitar.

Ett lager baslack räcker. När det gäller färglack använder jag inte sådana som kräver mer än två lager för att bli täckande, både för att jag inte orkar hålla på men även för att det blir så mycket sämre hållbarhet med fler lager.

Tänk på att varje lager ska torka ordentligt emellan. Undantaget är vissa topplack som t.ex seche vite (och de flesta snabbtorkande tror jag) som SKA målas på direkt innan sista laget färg inte är riktigt torrt.
 
Spontant så har du alldeles för mycket. Bara det där är ju fem lager och då kanske du ibland har något extra av själva färglacket också, blir det så tjockt är det inte undra på att det vill lossna i stora bitar.

Ett lager baslack räcker. När det gäller färglack använder jag inte sådana som kräver mer än två lager för att bli täckande, både för att jag inte orkar hålla på men även för att det blir så mycket sämre hållbarhet med fler lager.

Tänk på att varje lager ska torka ordentligt emellan. Undantaget är vissa topplack som t.ex seche vite (och de flesta snabbtorkande tror jag) som SKA målas på direkt innan sista laget färg inte är riktigt torrt.

Jag gick på tipsen i denna tråd, men jag har svårt att se att det skulle göra så stor skillnad på 4 och 5 lager? Du förespråkar ett lager underlack, två lager färg och sen topplack? Nu tog jag två mycket tunna lager baslack, så jag hänger inte riktigt med på hur 4 lager är alldeles lagom men 5 är "alldeles för mycket" till den graden att det inte är konstigt att det lossnar i stora bitar? :D
 
Lackade naglar är bara så vackert, men det är ett elände när det inte sitter!
På mina supermjuka naglar sitter allt från Scratch of Sweden bäst, allra bäst när jag även använder deras Nail Food-nagelolja vilken gör både mina naglar och nagelband mycket finare. :)

Upptäckte just att det verkar som att Scratch Shop levererar till Portugal! Nu kanske jag tar tag i mina naglar igen! :banana:
 
Jag gick på tipsen i denna tråd, men jag har svårt att se att det skulle göra så stor skillnad på 4 och 5 lager? Du förespråkar ett lager underlack, två lager färg och sen topplack? Nu tog jag två mycket tunna lager baslack, så jag hänger inte riktigt med på hur 4 lager är alldeles lagom men 5 är "alldeles för mycket" till den graden att det inte är konstigt att det lossnar i stora bitar? :D
Jag menade mest att två lager baslack är överflödigt. Målar du inte jätteofta kan du skippa det helt om det är ett lack du vet inte missfärgar. Vissa baslack är bra men vissa får iaf enligt min erfarenhet lack att hålla sämre än utan.

Hur ser dina naglar ut annars? Är de "fina" eller verkar de liksom lite fnasiga? I perioder har jag fått det så att mina toppar gärna vill skiva sig. Det ser ut som att det är lacket som släpper men egentligen är det ett mycket tunt lager av nageln som släpper. Det enda som hjälpt mot det är att sluta måla helt ett längre tag så att naglarna liksom får återhämta sig.

Om du "buffar" naglarna med en sån mjuk fil som är som sandpapper man kör över hela nageln hade jag slutat med det också. Det enda du gör är att tunna ut nageln med tiden.

För övrigt för varje lager skillnad. Har jag tre lager färg istället för två brukar mitt hålla sig fint ungefär hälften så länge. Om det är orimligt eller inte vet jag inte men det är min erfarenhet i alla fall.
 
Igår kväll blev det nagelprocedur.
Efter snöröjning av nagelbanden och nedpetning av dessa. Rengjorde naglarna. Målade 1 lager baslack, 2 lager lack och 1 lager topplack.

Så här ser naglarna ut nu morgonen efter.

20190821_081143.jpg


/Lizzie
 
Jag menade mest att två lager baslack är överflödigt. Målar du inte jätteofta kan du skippa det helt om det är ett lack du vet inte missfärgar. Vissa baslack är bra men vissa får iaf enligt min erfarenhet lack att hålla sämre än utan.

Hur ser dina naglar ut annars? Är de "fina" eller verkar de liksom lite fnasiga? I perioder har jag fått det så att mina toppar gärna vill skiva sig. Det ser ut som att det är lacket som släpper men egentligen är det ett mycket tunt lager av nageln som släpper. Det enda som hjälpt mot det är att sluta måla helt ett längre tag så att naglarna liksom får återhämta sig.

Om du "buffar" naglarna med en sån mjuk fil som är som sandpapper man kör över hela nageln hade jag slutat med det också. Det enda du gör är att tunna ut nageln med tiden.

För övrigt för varje lager skillnad. Har jag tre lager färg istället för två brukar mitt hålla sig fint ungefär hälften så länge. Om det är orimligt eller inte vet jag inte men det är min erfarenhet i alla fall.

Verkar som att jag har samma erfarenhet som du. Nu testade jag enbart 2 lager H&M, målade igår vid 18 och just nu ser det ut såhär. Hittills hållit mycket bättre än med under och överlack, inget är avskavt ännu. Inte lika glansigt dock som med Seche Vide som överlack men det kan man ju leva med.

35351
 
Verkar som att jag har samma erfarenhet som du. Nu testade jag enbart 2 lager H&M, målade igår vid 18 och just nu ser det ut såhär. Hittills hållit mycket bättre än med under och överlack, inget är avskavt ännu. Inte lika glansigt dock som med Seche Vide som överlack men det kan man ju leva med.

Visa bifogad fil 35351
Snyggt! Du kan prova dig fram lite. Jag har gärna ett snabbtorkande överlack för den extra glansen plus att jag är en klantröv så behöver det där extra skyddet i början.

De lack som oftast missfärgar är gröna och blå så där hade jag kört med underlack. Vissa missfärgar oavsett hur många lager underlack du har, dessa kan man slänga.

Jag hade ett (jättefint!!) metallic-limegrönt lack som missfärgade mina naglar till den grad att det på riktigt såg ut som om jag målat med gul överstrykningspenna :eek: Gick inte ens att ha "nude"-lack för det liksom lyste igenom så blev till att alltid ha målat tills det växte bort, det sög.
 
Jag gick på tipsen i denna tråd, men jag har svårt att se att det skulle göra så stor skillnad på 4 och 5 lager? Du förespråkar ett lager underlack, två lager färg och sen topplack? Nu tog jag två mycket tunna lager baslack, så jag hänger inte riktigt med på hur 4 lager är alldeles lagom men 5 är "alldeles för mycket" till den graden att det inte är konstigt att det lossnar i stora bitar? :D
Jag måste faktiskt säga att beroende på baslack så blir det inte bra med två lager. Brukar alltid ha ett lager på om jag inte har nagellack, och ibland när jag bara kört på ytterligare ett lager bas innan jag målat på vanligt lack så har hela alltet glidit av någon dag efter. Ibland. Haha, tycker det är så olika :D
 
Stausuppdatering dag 3:
Tvättat håret varje dag. Städat. Fixat stallsysslor (har 3 hästar hemma), ridit. Dessutom knaprat på tangentbord på jobbet hela dagarna.

Lacket är fortfarande fint och inga flätor. Lacket heter The ONE long wear mail polish från Oriflame.

Ska bli spännande och se om det överlever helgen 😊.

/Lizzie
 
Nagellacket överlevde helgen. Har jobbat praktiskt med händerna då vi byggt på vår altan. Dessutom sedvanligt hästpyssel och städning av hus.

Lacket börjar bli slitet i topparna, men det sitter! Ingen tendens till att börja flaga etc. Har nu suttit 6 dagar trots hårt slitage med händerna. Jag använder inte handskar kan jag tillägga.

Är mycket nöjd över att jag bytte remover- Då kommer lacket till sin rätt 😁💅

/Lizzie
20190826_103305.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp